Peugeot 406 coupe 2.0 16V: Laag stationair toerental

Bouwjaar: 2000

Beste mensen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een 406 Coupé 2 liter uit 2000 en heb het volgende probleem: als hij warm gelopen is dan zakken de toeren naar 700. Hij doet dit echter haperend (650 tot 750) en als ik in de file sta wil hij ook nog wel eens afslaan hierdoor. Ik kan hem dan ook niet meer starten (verzuipt hij dan misschien?). Na een half uurtje wachten lukt dit weer. Tijdens het rijden reageert hij goed op gas geven en je merkt dat er veel kracht in de motor zit. Ik heb hem 2x laten uitlezen en eerst kwam de bobine en verstuivers eruit bij de tweede x kwam er niks uit. De motor loopt echt wankel (te rijk?) maar volgens de monteur is dit normaal? In al mijn peugeots tot nu toe liepen ze stationair echt netjes onhoorbaar en trillingsvrij. Onlangs is een 120.000 beurt uitgevoerd inclusief distributieriem.
???????????????

Mickey7837

Geplaatst door Mickey7837 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

De dealer moet de testkast er toch nog maar eens aan hangen en een test meting gegevens doen op het moment dat de motor niet goed loopt, en als ik u zo hoor moet dat niet moeilijk op te wekken zijn.Dan moet het te zien zijn, is dat niet zo, dan zou ik toch de distributie maar eens controleren.

Mickey7837 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor je tip, Oldtimer.
Blijft overigens dat de dealer vindt dat de motor goed loopt (gem. 704 rpm) waarbij hij zegt dat volgens Peugeot het stationair van deze motor op 700 rpm moet lopen. Dus genoeg toeren zegt hij. (is dat zo?)
As dinsdag wordt er nieuwe software geladen want er schijnt een update te zijn geweest (2002?) ivm de injectie en er zit nog oude software in.
Bedoel je met de controle d.riem kijken of er inderdaad een nieuwe ingezet is of de timing controleren?
Alvast bedankt weer....

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

ik bedoel, voor de zekerheid de timing nog maar eens contoleren.
Hoe vaak of ik in onze werkplaats al niet meegemaakt heb dat de monteur zegt 100% zeker te zijn dat hij goed staat en dan achteraf blijkt er toch naast te staan zijn legio. Volgens mij moet de EW10j4 motor 825 omw lopen .

Hans4032 (0), 19 jaar geleden

Ja met zo'n fantastische 2,0 liter (ew10j4) moet mee leren leven de constructeurs hebben het hier voor elkaar gekregen een motor te maken die zo'n beetje het slechts stationair loopt van alle motoren en een oplossing is er echt niet.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Japie, gezien je woonplaats zou ik zeggen dat jij beter zou moeten weten. als jij het niet goed kunt krijgen laat er dan maar eens een ECHTE dealer uit de regio naar kijken.

Mickey7837 (0), 19 jaar geleden

Ben vandaag geweest voor de nieuwe software, is er plots geen nieuwe software? Volgens mij heb ik toch ergens hier opde site gelezen dat er nieuwe software was welke je moest downloaden vanuit La France?
Verder bleek nu wel de bobine stuk én de stappenmotor. Beiden laten vervangen. Rijdt nu wel beter.
Stationair warm nog steeds drama met amper 700 toeren. Volgens mij ligt het stationair normaal op minstens 800. Ik heb wat verschillende dealers gebeld maar kreeg de meest fantastische antwoorden zoals:"Tsja, hij moet ongeveer 850 lopen. Maar hoeveel loopt 'ie nu? Amper 700. Oh, dan is het 700!"
Peugeot nederland maar even gebeld met de vraag wat het staionair toerental moet zijn volgens het boekje. Moet wel wat geduld hebben, ze hebben daar momenteel een wachttijd van 15 (@#$%!!) werkdagen. 's Middags maar weer terug naar de dealer want ik stond weer stil. Wederom aan de testapparatuur. Volgens de computer is het momenteel mooi weer want hij geeft aan dat het buiten 45 graden is. Wellicht licht hier het probleem en wordt er een verkeerd mengsel gemaakt. Temp sensor vervangen, geen succes. Volgens de dealer moet nu het ... (gaskleppenhuis?) vervangen worden. Kan dat kloppen?
Ik toch voor de zekerheid de voorgaande dealers waar deze auto in onderhoud is geweest nog even gebeld (ik heb de auto nog niet zo lang) maar zij hebben daar nog geen motorproblemen gehad. Ik wil graag wat tips want de kosten beginnen flink op te lopen. Ook de dealer twijfelt of dit wel de oplossing is.
Is het trouwens zinnig om de injectoren te laten reinigen bij BOSCH? Kan je die er makkelijk uithalen?
Alvast bedankt weer!!!

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Injectoren gaan er zo uit.reinigen kan nooit kwaad.Ik zou het smoorklephuis eerst een goed (laten) reinigen voor ik het vernieuwde er is wel wat mee maar ik weet niet meer precies wat is wel afhankelijk van de produktiedatum, en kwam het meest voor bij de 607 waar deze motor ook in zit.

Mickey7837 (0), 19 jaar geleden

Welnu. Mijn dealer had al bericht terug van peugeot nederland en het juiste toerental moet 700 zijn met 50 + of -. Het aantal toeren klopt dus wel, blijft alleen het afslaan over.
Nu peugeot nederland toch aan de lijn was, meteen maar alle waardes doorgegeven van de diverse metingen. Zij kwamen ook met het klephuis vernieuwen.
Omdat dit een vrij kostbare zaak is heb ik de volgende deal kunnen maken. We hebben nog een 406 coupé bij de garage waar ik mijn auto gekocht heb vandaan laten halen. Mijn dealer gaat nu 1 voor 1 de onderdelen verwisselen zoals het klephuis en dan kijken wat het resultaat is. FANTASTISCH! Dit gaat een hoop kosten schelen. Ik ben blij dat de daeler een beetje mee wil denken anders blijven we onderdeel voor onderdeel vervangen totdat de storing weg is. PFFFF!
Afwachten dus maar weer. Eerst vakantie vieren. Per vliegtuig natuurlijk! Als ik terugkom heb ik weer een goede auto.
Ik houd je op de hoogte.

Mickey7837 (0), 19 jaar geleden

Nou eindelijk terug van vakantie, meteen de dealer opgebeld. En ze hadden goed nieuws: de auto was gemaakt. De hoofmonteur had er zelfs de avond tevoren mee naar huis gereden door file's etc +/- 100 km . Reed als een zonnetje. Bleek dus toch het smoorklephuis te zijn. Alle waardes zijn nu tenminste weer in orde. Gelukkig want de dealer, de garage waar ik hem gekocht had en ikzelf zaten inmiddels met de handen in het haar.
Dus ik naar huis en je raad het al: binnen 10 minuten slaat ie tijdens het rijden af! Dus ik dealer bellen en maar weer teruggaan. Op de weg naar de dealer ook uitvallen, en nu kreeg ik hem helemaal niet meer aan de praat. Inmiddels was het 17.00 uur en sluitingstijd. Bood de dealer aan om maar even bij mij langs te komen. Blijkt dat ze bij de dealer opeens op het idee gekomen zijn dat de 206 GTi wel eens problemen heeft gehad met het relais van de brandstofpomp. En deze had ie nog liggen. Dus hij komt langs, relais derop geklikt en lopen als een zonnetje!
Hulde, hulde.
Ik wil jullie bedanken voor jullie tips & de dealer uit Purmerend bedanken voor zijn uitermate goede inzet en het niet hebben van de 9-17 mentaliteit.
Gegroet.

monteurtje7987 (0) PRO, 19 jaar geleden

ja ja mickey .
zo werkt het bij de dealer in purmerend .
in eens had ik een ingeving .
ik heb het namelijk zo al is verteld door mickey een keer mee gemaakt bij een 206 gti die sloeg ook zo maar af en dan duurde het een kwartier en dan deed hij het weer .
toen ik de problemen echt hoorde van mickey wist ik meteen waar het in zat .
nou ja leuk hoor weer een tevrede klant .
ps : mickey de rose was erg lekker hoor en de drop ook

Solo2004 (0), 19 jaar geleden

@monteurtje: ik ondervind momenteel een soortgelijk probleem met mijn 306 cabrio, de motor valt soms spontaan uit en start pas weer na enkele keren proberen (startmotor werk wel, net als elektronica). Volgens de garage kan het te maken hebben met een verkeerde programmering na een vervanging van de accu (onlangs gebeurd). Zij hebben na twee dagen stationair draaien en rondjes rijden namelijk niets kunnen ontdekken (hij blijft het gewoon doen). Het genoemde euvel van die 206gti lijkt echter wel heel erg op mijn probleem. Als het nou ook bij mijn 306 cabrio dat relais zou zijn dat uitval veroorzaakt, had dat dan niet bij het uitlezen van de apparatuur naar voren moeten komen?

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

deze storing zit in een kring die niet onder het diagnose trajekt valt

Solo2004 (0), 19 jaar geleden

Ik zal wel een nieuw topic starten hierover, want het probleem is nog steeds niet verholpen :(

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum