Hallo deskundigen
Ik merk dat de ventilatoren voor de motorkoeling niet meer op lage snelheid draaien. De temperatuur liep in afgelopen zomer in de bergen te veel op. Alleen de linker slaat soms aan op hoog toeren. De rechter loopt dus helemaal niet. Als de wagen stationair met de airco aan staat schakelt hij ook alleen in hoog toeren aan en uit. Vroeger sloeg de koelventilator ook nog wel een aan (hoog toeren) nadat het contact net was uitgezet maar dat is nu volgens mij ook niet meer.
Als ik het goed begrijp moeten voor de lage stand beide ventilatoren draaien.
Met de 3 relais achter de grill en hun aansluitingen is niets mis.
Welke temperatuursensor registreert dit? wat kan de oorzaak zijn? hoe kan ik meten?
Wie weet er raad Ik hoor graag van jullie!!
Theo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je geeft twee problemen op
1 de temp in de bergen loopt hoog op dat kan wijzen op een verstopping van de radiateur laat dit controleren
2 koelvin lage stand werkt niet tevens wordt de druk in het airco systeem veel te hoog doordat er geen koeling plaatsvindt vraag bij de dealer even een schema op om te controleren hoe dit geschakelt zit
het kan zijn draadbreuk, massa, een zekering of relais
Hoi Theo,
Je hebt denk ik een kapotte koelventilator. Aangezien deze auto airco heeft draaien ze altijd in de lage snelheid als de airco is ingeschakeld...dus ze maken nog al wat draaiuren. De lage snelheid werkt met één kapotte ook niet omdat ze in de lage snelheid in serie staan geschakeld. Mijn advies: vervang beide koelventilatoren.
Als kleine test kun je de bruine stekker van de tempsensor eraf trekken met aangezet contact. Normaal gaat hij dan eerst even in de lage snelheid draaien (beide vent.) en even later in de hoge snelheid (beide vent.)
Succes
Een verstopping lijkt onwaarschijnlijk. Er zit net een nieuwe radiator op.
Als ik de bruine stekker er af haal gaat na een paar seconden de ene ventilator op hoog toeren draaien. Dit doet hij ook als ik de airco aanzet. het duurt dan alleen iets langer.
Betekent dit de bevestiging van een kapotte ventilator? Of kan het ook nog de bruine sensor of iets anders zijn? Ik dacht trouwens dat er voor hoog toeren maar 1 ventilator hoorde te draaien.
Zoals ik al schreef heb ik de 3 lichtgroene relais achter de gril ook nagekeken. Deze lijken in orde.
Is het lastig een ventilator te vervangen? (twee is waarschijnlijk omdat de andere ook zijn draaiuren wel heeft gehad?)
Ik hoor graag van jullie
Theo
17 jaar
De kans is erg groot dat idd één ventilator defect is. De ventilatoren moeten altijd allebeide draaien, hetzij in de lage of in de hoge snelheid. Het vervangen van de ventilatoren is vrij simpel, de grill moet je demonteren en dan haal je de vin van de motor....de rest wijst zich vanzelf. De motoren zitten elk met drie boutjes vast. Je kan dan de motor lostrekken van de stekker....deze zit vast in het huis waar de ventilatoren inzitten bevestigd. De sensor kan best defect zijn, maar als je de stekker demonteert moeten de ventilatoren eerst in de lage snelheid gaan draaien en even later in de hoge. De lage snelheid doet het nu niet omdat één motor defect is. Twee motoren vervangen is idd omdat ze even veel draaiuren hebben...je kan eerst één vervangen, maar de kans is dan groot dat die even later defect gaat.
MVG André
Hoi André,
Bedankt voor je snelle reactie. Toch nog een paar vragen/opmerkingen.
Bedoel je met de grill die kleine die met het klicksysteem die op de motorkapsteun vast zit of moet dat stuk in de bumper er ook uit? Ik heb op deze site verschillende keren gelezen dat er voor hoog toeren maar 1 ventilator draait. Hebben zij het dan allemaal mis?
Groet,
Theo
17 jaar
Hoi Theo,
Met de grill bedoel ik het stuk tussen de koplampen...waar de leeuw in zit. En ik wil niet zeggen dat een ander het mis heeft....maar dit systeem werkt of in serie of paralel. M.a.w In de lage snelheid draaien ze in serie (dus 6 volt per motor) en in de hoge snelheid paralel (12 volt per motor)
Groet,
André
Dank André,
Ik ga kijken of ik een (of twee) ventilatoren op de kop kan tikken
Theo
Nagekomen bericht. Ik heb even aan de 3 relais gemeten; Met de bruine sensor los en contact aan worden de linker en rechter relais bekrachtigd. De middelste (onder) wordt in geen enkele uitgeprobeerde situatie aangestuurd Hij krijgt dus geen 12volt stuurstroom (zowel met stekker erop, draaiende motor contact aan uit etc. Ik heb het alleen niet met een hete motor > 95 graden geprobeerd.
Klopt dit?
17 jaar
Oplossing is gevonden. Een draadbreuk van de stuurstroom naar het onderste relais. Wanneer airco nu aanstaat gaan gelijk beide ventilatoren op laag toeren draaien.
Beankt voor het meedenken.
Theo
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar