close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: lampje motormanagement brandt soms dagen niet en soms weken wel

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000 cc

hallo,ik heb sinds kort een andere peugeot 406 break 2.0 16 v gekocht en kort na aanschaf kreeg ik een storingsmelding te zien van anti vervuilingssysteem van motor defekt. ik heb de lambda sondes inmiddels vervangen(1628HV 1628HQ) op advies van de peugeotgarage
en heb hem laten uitlezen .als storingscode geeft hij P 0170 ,permanente storing ,mengselregeling .na het vervangen van de sondes blijft de storing bestaan,de garage weet geen oplossing ,wie kan mij helpen?

Geplaatst door

mart weijtmans (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Troost je, ik heb bij een zelfde auto (406, 2.0 16 V van 2001 met AG G3 ) er ook voortdurend last van gehad. De oorzaak is nog nooit echt gevonden. maar kijk maar even bij mijn topic : Mm management gaat weer branden.
Er staan daar genoeg suggesties, die ook allemaal zijn overwogen als oplossing. Alleen de 5W 40 olie heb ik er in zitten en de rest heb ik nog niet allemaal laten vervangen.

heb jij misschien ook een AG G3 installatie?

En gaat de motor bij jij ook soms spontaan een beetje bokken of afslaan bij stoplicht oid?

KRG 0

17 jaar

Afgelopen week bij een 406 2004 1.8 16v een lekke pakking gevonden die zorgde voor storinglampje en melding antipollution fault error. Ik zal eens kijken of ik precies te weten kom welke pakking het was. Afhankelijk daarvan zal wel blijken of dit bij de 2.0 ook een probleem kan zijn, de blokken lijken veel op elkaar.


Mart, heb jij het probleem alleen op LPG ?

pieterp9094 0
badge

17 jaar

het probleem met het motormanagmentlampje brandt meteen nadat ik de auto start .ik heb een vialle gasinstallatie,als de auto koud is start hij op benzine en schakelt automatisch over op gas.de auto loopt verder goed,op gas en op benzine.het rare is dat het lampje soms spontaan uitgaat en dan dagen niet brand.als ik mijn auto soms start is het lampje gewoon uit en brand dan dagen niet

Bij vialle installaties willen de contacten van de injectoronderbreekrelais wel eens slecht zijn, dit zou je nog wel eens na kunnen kijken. Daarnaast is dit type motor wel redelijk gevoelig voor het type olie dat er gebruikt wordt, een volsynteet bijv. 5W40 is het beste, 10w40 halfsynthetisch wil wel eens problemen geven.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

pieter,ik heb de auto alleen nog op benzine staan om te zien wat er gebeurt,het lampje is uit gegaan en nog steeds uit,ik heb zelf ook steeds meer het vermoeden dat het met het gassysteem te maken heeft.ik zal je tip betreffende de kontacten zeker nakijken.ik laat zo snel mogelijk iets weten.alvast bedankt

Mocht je hier niets vinden is het het beste om het gassysteem een keer bij een gasspecialist uit te laten lezen. Waarschijnlijk zit hier ook een storing in en wordt het foutzoeken makkelijker en kun je er gerichter mee aan de slag.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Het was de pakking van de EGR klep die slecht was en vervangen is.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Ik heb een peugeot 406 coupe met dezelfde motor als jij hebt (ook lpg) en ik heb hetzelfde probleem gehad. Ook exact dezelfde storingscode.

Ik ben er 4 keer mee naar de peugeot dealer geweest en 4 keer is het "gerapareerd". Repareren betekent bij peugeot de storingscode wissen waardoor het motormanagement lichtje niet meer brand, en vervolgens een dikke rekening schrijven voor "diagnoseonderzoek" Helaas ging het lichtje na deze "reparaties" binnen een dag weer branden. Na het vierde bezoek aan de peugeot garage was ik het zat en heb ik behoorlijk mot met ze gekregen omdat ik voor de zoveelste keer een behoorlijke rekening (>200 euro) kreeg terwijl er niets veranderd was aan m'n probleem, de laatste keer was niet eens de moeite genomen om de storingscode te wissen want het lichtje brande al direct na het starten.

Uiteindelijk ben ik noodgedwongen zelf maar aan de slag gegaan en heb ik na lang zoeken op internet een aantal mogelijke oorzaken gevonden en stuk voor stuk geprobeerd. In mijn geval bleek het de motorolie te zijn. Bij een servicebeurt (bij peugeot á 2300 euro (!!)) was onder andere de olie vervangen door 15W40 olie. Ik heb geen idee waarom 15W40 gebruikt is want in alle handleidingen wordt 5W40 geadviseerd. 15W40 is veel te dik waardoor de hydraulische klepstoters kunnen blijven hangen. Dit gebeurt vooral bij een koude motor bij koud weer. Als dat gebeurt dan wordt door de ECU een storing P0170 geregistreerd.

Ik heb het probleem opgelost door de motor te reinigen met een motorreiniger en de olie te vervangen door 5W40. De motor kan je reinigen door twee bussen Forte Motor Flush in het oliecarter te gieten en de motor 30 - 40 minuten stationair te laten draaien. Dat spul zorgt er voor dat alle aangekoekte olieresten in het motorblok oplossen en loskomen. Daarna kan je de olie via de carterplug aftappen en moet je het oliefilter vervangen. Vervolgens weer bijvullen met 5W40 en in mijn geval was het toen opgelost, nooit meer een probleem mee gehad.

Ik heb eerder al een keer en bericht over dit probleem gepost op een engels forum, misschien heb je er nog wat aan:


Ok this is how I did it today:

1.) Buy a new oil filter from peugeot, write a check for 12,27 euro.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

2.) Go to a shop where they sell plastic bowls to do the dishes. Spend 35 minutes to find it because you're a man, and man don't ask for these kind of things, being in a shop where they sell stuff like this is degrading enough ! Write a check for 1,99 euro.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

3.) Go to the local Esso gasstation and get 5 Liters of Esso Ultron 5W40. Write a check for 66,25 euro.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

4.) Try several different car part shops to find out that they all don't sell Forte engine cleaner. Spend a whole day on the internet to find out where they do sell Forte engine cleaner. Find out that they only deliver their products to professional workshops. Finally find a workshop on the other side of the country where they have your product. Drive there, get stuck in traffic and end up spending half a day to get two bottles of 400 ml Forte Motor Flush. Write a check for 31,80 euro.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

5.) Wait untill sunday, get up, take a shower, get your tools and let the work begin !

6.) First things first, get some beer.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

7.) Find a decent place where you can work under the car.

8.) Check there is no debris around filler cap and clean if required then remove filler cap
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

9.) Put the contents of the two bottles of Forte Motor Flush in the oil
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

10.) Leave the car running at idle for 30 - 40 minutes, to let the Forte Motor Flush do it's cleaning work and to let the oil temperature rise to a minimum of 90 degrees.

11.) Take a beer.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

12.) Find out that you need to wait for another 25 minutes, and take another beer!
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

13.) Feel bored, get a beer !
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

14.) Remove the belly pan and open the oil filler cap.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

15.) Get your drain tray ready and clean around sump nut
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

16.) Try to remove the sump nut, find out that it's so damn tight that it's almost impossible to unscrew.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

17.) Once it starts moving make sure you do not loose your copper seeling waher.

18.) See the oil squirt out next to the drain tray. Hurry to put the tray in the correct position and get hot oil over your hands.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

19.) Crawl out from under car to wipe hot oil off of hands and arms.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

20.) Beer !
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

21.) Realize that the copper seeling waher is gone ! Go through the drain tray and find it again.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

22.) Once oil flow has stopped re-fit the sump nut
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

23.) Try to remove the old oil filter. Find that it is stuck and that there is no way to get it off with your bare hands. Knowing that, don't stop trying and bang knuckles on frame. (Serious, it was a major problem to get the filter off and I did hurt my hand !)
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

24.) Get a hammer and see if that will help, find out it will not help you to get it off but it works perfectly to get a hole in the filter, making it impossible to drive the car anymore ! (In case you still wanted to keep te option open to get professional help)

25.) Beer ! Wish you never started on this !
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

26.) Go to the neighboor who sells trucks and get yourself a mega wrench !

27.) Unscrew the oil filter, get hot oil over your hands again !
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

28.) More beer.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

29.) Wipe the filter plate with a clean rag, smeer a light amount of fresh oil around the rubber seal on your new filter and then wind it on.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

30.) Find yourself lying under the car with the back of your head in the oil spilled in step 18.

31.) Remove the oil from your hair and re-fill your car with oil untill indicated full on the dipstick
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

32.) Re-fit the filler cap.

33.) Start the car and run for 30 secs then re check the level

34.) Check for leaks around the sump nut / filter

35.) Re-fit your sump gaurd and the engine cap.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]

36.) Test drive car.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]



But you know the job was done right!

TrafficBandit 0

17 jaar

hallo peter,ben net terug van vakantie met mijn peugeot,ben eerst nog naar vialle geweest om mijn auto uit te laten uitlezen,deze adviseerde om de bougies te vervangen en hebben hem reset,mocht het probleem er nog zijn, kon ik altijd terugkomen,alles kosteloos,top. ben naar italie geweest en in italie begon het lampje wees te branden.ik ga het probleem ook eens zoeken in de olie,ofwel de motovervuiling.ik heb inmiddels enkele bedrijven gebeld voor het reinigingsmiddel forte maar kan daar niet aankomen,kun je mij een adres of een bedrijf noemen of eventueel een telefoonnummer waar dit produkt te krijgen is ,bij voorbaat dank!

Mart waar woon je ergens ?

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Haaren.noord brabant

Kijk even op http://www.forte-nwe.com/ als je ze even mailt nemen ze waarschijnlijk wel contact met je op hiervoor.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

zo daar ben ik weer.heb de motor schoongespoeld met motorflush maar zonder effekt (kon het produkt zelfs in mijn dorp halen bij een garagebedrijf).ben nogmaals naar vialle geweest in eindhoven en heb hem nogmaals laten uitlezen,de gasinstallatie was 100 % ,deze man wist mij
meteen te zeggen dat ik het probleem bij de EGR klep moest zoeken,hij vertelde me dat als deze blijft hangen hij deze storing meld.hij gaf het advies de klepte reinigen of gewoon de vacüumslang los te maken en af te pluggen.deze man verzekerde mij dat alle problemen dan opgelost zouden zijn.wederom alles kosteloos ,prima service !. pieter, ik heb een andere EGR pakking gehaald en ga deze tevens mee vervangen,ik ga kijken of ik de klep kan reinigen en laat dan weer weten hoe het gegaan is.

Reinigen lukt wel maar het afdoppen is een lastiger verhaal. Het is een elektrisch bediende klep. Anders wellicht eens laten testen of het aansturen van de klep wel goed gaat.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

ik heb even gekeken hoe ik het beste bij deze klep kan komen.maar zie dat dat nog niet zo meevalt,pieter heb jij misschien een suggestie?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.