Ik ben zojuist terug van een mooie vakantie in Zweden en Noorwegen, waar ik twee keer een probleem(pje) heb gehad met de motor van mijn Peugeot.
In beide gevallen reed ik met ongeveer 90 kpu met cruisecontrol tegen een lange en flauwe helling op en viel het vermogen opeens voor een groot deel weg. Tegelijkertijd floepte het motormanagementslampje aan. De eerste keer had ik de tank gevuld voor een kwart, en viel de meter terug tot in het rode gebied, waarbij ook nog het brandstofwaarschuwingslampje ging branden. De boardcomputer gaf opeens de melding dat ik nog brandstof had voor 50 km. Het leek wel alsof er een gat in de tank was geslagen. Dan is het even crisis in een volkomen onbewoond gebied...
Ik zette de auto aan de kant en binnen een minuut begon de motor weer normaal te draaien en ook de tankmeter herstelde zich.
Het motormanagementslampje bleef nog een paar uur branden, maar de motor draaide verder als vanouds voortreffelijk. Na een paar uur rijden ging het lampje weer vanzelf uit.
De tweede keer gebeurde eigenlijk precies hetzelfde, op dat moment reed ik met een volle tank en de meter bleef op zijn plek. Ook toen ging het lampje weer uit na een paar uur rijden.
Op de terugweg op de Duitse Autobahn heb ik mijn Peugeot flink belast, maar het is me niet gelukt om een storing te veroorzaken. Hij levert het volle vermogen want hij loopt tegen de 190 op de teller.
Ik heb het idee dat ik hier in Nederland geen problemen kan verwachten, maar volgend jaar wil ik weer met vakantie naar onherbergzame streken en daar kan ik geen motorische problemen gebruiken.
Mijn vraag is, heeft iemand een idee welk probleem mijn auto heeft gehad? Kan een dealer of garage dit probleem nog uitlezen met speciale apparatuur?
Miijn auto heeft 260.000 kilometer gedraaid, voor zover ik weet met de originele brandstofpomp en verstuivers.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
laat het storinggeheugen uitlezen waarschijnlijk moet daar wel wat instaan.
groetjes jan.
Inmiddels is er diagnose gesteld. Er zijn 2 sensoren niet goed: die van de voorverwarming en de luchtmassameter. De laatste werkt onnauwkeurig, waardoor o.m. de turbodruk te laag is. Dat van die turbodruk staat ook in de lijst meldingen. Die voorverwarmingssensor heeft zeker niets te maken met de storingen die ik had, en is volgens mijn garagist geen probleem in ons huidige klimaat. Volgende week wordt er een nieuwe, niet originele en dus veel goedkopere luchtmassameter gemonteerd.
17 jaar
zo zie je bob tegenwoordig met de auto s moet je beginnen met storing uitlezen omdat je anders geheel niet weet waar mee je moet beginnen dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dan ook altijd gelijk voor elkaar is maar je hebt wel een begin.
groetjes jan.
[quote=jan T]zo zie je bob tegenwoordig met de auto s moet je beginnen met storing uitlezen omdat je anders geheel niet weet waar mee je moet beginnen dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dan ook altijd gelijk voor elkaar is maar je hebt wel een begin.
groetjes jan.[/quote]
Je hebt helemaal gelijk. Ik blijf het toch vreemd vinden dat ik de storing later niet heb gehad op de Duitse Autobahn, terwijl ik toch flink heb gepeesd. Ik denk dat ik pas meer weet tijdens de vakantie in 2008, dan ga ik met een nieuwe luchtmassameter weer naar het hoge noorden.
17 jaar
ach bob dat is nou tegenwoordig het lastige met die electronica het is niet zo eenvoudig meer om een pasklaar antwoord tehebben.
het eene stand weer in verbinding met het andere en het is net wat je zegt de tijd zal het leren of dat het de volgende keer goed gaat.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar