Hey specialisten,
Daar ben ik weer met de ellendige 'problemcar'..
Krijg regelmatig dat gele diagnose lampje aan het branden.
Soms gaat de ABS lampje ook branden maar gaat na een tijdje uit.
Voor de gele lampje is het uitgelezen met zo'n draagbare OBD ding.
Foutcode P2400 en 1100
Dat P2400 zou met de lambda-sonde te maken hebben, maar er zijn 2, een boven en een onder, achter de katalysator.
Ik dacht om beide te gaan vervangen maar op internet zie ik verschillende, zelfs als ik kenteken en overige gegevens invoer.
Mijn vraag: hoe weet ik welke moet ik hebben, bestellen?
Alvast bedankt voor eventuele reactie, advies.
Geplaatst door Viber (60) , lid sinds 3 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 Reacties
kaleido 1 (1590) PRO, 1 jaar geleden
Begin eens uit te lezen met de juiste apparatuur, en ga dan controleren of hij daadwerkelijk kapot is.
De storing kan heel iets anders zijn dan dat jij uitleest , de sonde kan ook buiten zijn werkgebied komen en daardoor deze code geven.
Viber (60), 1 jaar geleden
Hun kun je dat controleren of die kapot is?
Ik heb garage gevraagd, lambdasonde kan niet doorgemeten worden.
harry4203 (425) PRO, 1 jaar geleden
Heel snel een andere garage zoeken.
Viber (60), 1 jaar geleden
Dan moet ik eerst wachten tot lampje gaat opnieuw branden, heb fout gewist, vond irritant.
Overigens de Peugeot garage vraagt zo'n € 30-40 alleen voor uitlezen foutmelding.
oldford (0) PRO, 1 jaar geleden
P2400 - Tankontluchtings Systeem, Aansturing Diagnosepomp voor lekkage, onderbreking of elektrische fout in circuit (Als dat er al opzit, wordt meestal alleen in Amerika gebruikt.)
Die fout heeft dus niets met een lambdasonde te maken. Waarom denk je zelf van wel?
P1100 heeft te maken met de luchtmassameter die deze motor niet heeft.
Kortom, uitlezen met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur, dan kun je ook meteen de ABS foutcode uitlezen.
Viber (60), 1 jaar geleden
1000x sorry, heb verkeerde foutcode genoemd. Het moet P0420 zijn.
Daar staat: Katalysator Systeem Rendement Below Threshold Bank 1
Als ik het code gaat wissen, oranje lampje brand dan niet meer, krijg ik de vraag eerst of ik de emissiegerelateerde foutcode wil wissen.
Daarom ook de vraag over lambda sonde type.
De ABS lampje gaat soms aan als ik wegrij maar na een tijde gaat wel uit.
Kan wel remmen ook nakijken, maar dan volgende week, nu is te warm om buiten te gaan sleutelen.
Nogmaals sorry voor de verkeerde code
harry4203 (425) PRO, 1 jaar geleden
Dan is de katalysator stuk, of er zit een imitatie onder. mits de uitlaat verder niet lek is.
Viber (60), 1 jaar geleden
O.K., duidelijk. En welke moet ik dan hebben? Als ik op autodoc kijk zijn heel veel verschillende .(Euro 2, 3,van alles wat)
oldford (0) PRO, 1 jaar geleden
In 99,9% van de gevallen heeft de computer gewoon gelijk en is de katalysator overleden.
Het zo maar vervangen van een lambdasonde is gewoon geld weggooien, die lambdasonde doet gewoon zijn werk en meldt een defecte katalysator.
harry4203 (425) PRO, 1 jaar geleden
Tja, een imitatie geeft geheid na verloop van tijd weer deze storing, en een originele kost 1300,00 incl btw😒. ik weet niet hoe lang je nog met de auto wilt doen, maar miss lekker zo doorrijden.... zolang de 4-gas meting bij de apk maar goed is, is dat in principe geen probleem.
Viber (60), 1 jaar geleden
Ik heb deze ding al zo'n 2 jaar, heeft me genoeg gekost maar heb geen € 1300 voor over voor een katalysator. Rij zelf zo tegen 5000 Km per jaar dus een imitatie voldoet wel, Met de huidige brandstofprijzen wordt wel minder dan 5000 Km/jaar
Hoe weet ik welke moet ik hebben bij autodoc, zie link: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/k...