Peugeot 106: lambdasonde

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hallo,

A.s. maandag laat ik mijn computer uitlezen, want managementsysteem lampje brand af en toe. Na +/- een kwartier rijden gaat hij soms aan. Als je langzaam rijd en gas geeft stottert de moter, rijd niet prettig. Ook loopt de moter voor het stoplicht niet altijd stationair, de auto slaat nooit af. Het management lampje gaat trouwens dan niet aan, als hij slecht loopt. But anyway: mijn vermoeden is, dat de lambdasonde niet helemaal lekker is. Stel dat dit zo is, kan ik deze dan zelf vervangen?, of is dat te lastig. Waar zit dat ding uberhaupt?

Alle suggesties welkom,

B.v.d.

Paul.

peuchaud

Geplaatst door peuchaud (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

Die zit ergens in je uitlaat geschroeft. Doe de motorkap open, kijk vanaf het uitlaatspruitstuk de langs de uitlaat. Ergens kom je dan wel iets tegen dat in de uitlaat geschroeft zit. Dat is de sonde. Vervangen is vrij simpel, stekker er af, losdraaien, nieuwe er in, vastdraaien en stekker er op.

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Paul,

Waarom ga je zomaar een onderdeel vervangen waar van je de werking niet kent, dit is zonde van het geld.
Laat de auto eerst eens uitlezen en aan de scoope zetten dan komt waarschijnlijk de ware storing naar boven.

Hans

peuchaud (0), 17 jaar geleden

De storing is uitgelezen, maar de monteur kon er niets mee, maar volgens hem was het de temperatuursensor, deze heeft hij gelijk vervangen(totaal euro 53). Na een testrit liep de auto in de eerste instantie hetzelfde, maar na een tijdje ging het management lampje als een gek knipperen en begon de auto te stotteren en af te slaan. Ik terug en dit probleem was volgens de heren het smoorklepdeksel.
De auto achtergelaten en ze hebben dat smoorklep gebeuren schoongemaakt en verder viel er niets aan te doen, aldus de monteur(totaal 60 euro).

De auto had nu de oude storing weer terug. De lambdasonde van de sloop lag in de auto, maar ze vonden het niet de moeite waard om hem te vervangen, dus dat heb ik zelf maar gedaan en nu loopt hij als een zonnetje.

Dus meer dan 110 euro 'down the drain'

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Ik snap nog steeds niet waarom het zo kan zijn dat een garage geld rekent voor het uitwisselen van een onderdeel dat de storing niet veroorzaakt. Het zou toch zo moeten zijn: no cure, no pay? Ik begrijp best dat er uren gerekend worden voor arbeid, maar ik zou er zelf op staan dat de temperatuursensor wordt terug genomen. Jammer dat dit in de praktijk vaak erg moeizaam gaat door niet meewerkende garagisten.

peuchaud (0), 17 jaar geleden

Vandaag mee naar het werk(+/-13 km) met de 106 en helaas hij begon vlak voor aankomst weer te stotteren en af te slaan, niet zo erg als voorheen. Garage gebeld, nieuw smoorklepdeksel kost 500 euro! Dus morgen weer naar de sloop, daar heet het trouwens geen smoorklepdeksel, maar 'injectie nog' wat, die jongen van de sloop had nog nooit van smoorklepdeksel gehoord. Hopelijk heeft hij het juiste type en dat kost 35 euro en mag teruggebracht worden. Dus word vervolgd.

Weet iemand waar dat ding precies zit, ik heb gekeken en volgens mij links boven, onder de zwarte kap van de luchtoevoer aan de voorkant, zo ja dan is het een bosch.

peuchaud (0), 17 jaar geleden

alhier het vervolg van het feuilleton 'lambdasonde':

Vorige week een 'smoorklep' (momopoint injectie) gehaald op de sloop en deze naar de garage gebracht, echt deze zag er precies hetzelfde uit maar was voor een 1,4 l moter en dat kon dus niet volgens de peugeot garage. Dus van de week voor aanvang van mijn werk eerst naar een andere sloop en die had wel de goeie, deze gelijk naar de garage gebracht dinsdag. De auto was vandaar klaar, 'k heb hem net opgehaald en nu komt er weer een ander probleem aan de oppervlakte(onbegrijpelijk dat de peugeot garage hem zo aflevererd trouwens).

Probleem: als ik de auto start maakt hij heel veel toeren hij loeit, echt niet normaal. De auto begint te loeien en slaat af, als je geen gas geeft, dit was voorheen niet zo. ALs je wel gas geeft blijft hij lopen, met een heel hoog toerental. ALs de auto warm word na enkele minuten lijkt hij redelijk te lopen, echter bij gas geven zakt hij in, hij lijkt heel even te verzuipen, jawel te smoren.

Wie weet raad?

Gr. Paul.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.