auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: Te hoge spanning als de motor aan staat

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 injectie

Een tijdje geleden op een avond zou ik in mijn auto stappen en mijn lichten aan doen. en toen kwam ik er achter dat mijn beide koplampen niet meer werkten en mijn grootlicht ook niet, mijn stads lichten werkten nog wel. ik heb toen mijn zekeringen na gekeken en die waren nog wel goed, en dag later heb ik mijn lampen gecontroleerd en die waren dus defect.
Maar ik vond het zo raar dat ze allebij defect waren en zelfs ook mijn grootlicht terwijl ik die niet zo vaak gebruik.het viel mij toen ook al op dat de ruitenwissers wel heel erg snel gingen en dat ze bogonnen te klapperen en mijn dashboard verlichting branden nu ook feller als normaal.
Ik heb toen de spanning door gemeten, en toen kwam ik er achter dat hij veel te veel spanning geeft, hij geeft 18 volt als de motor stationair draait en als ik gas geef dan loopt de spanning alleen maar op naar 20 volt ongeveer.
Zover ik weet moet de spanning 14.4 volt zijn bij een stationair draaiende motor.
Wat dit voor probleem zijn??
en hoe kan ik dat oplossen??

Vriendelijke groeten Martijn.

Geplaatst door

Matty106 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Spanningsregelaar in de dynamo defect. Los vervangen of ruildynamo monteren.

306 cabrio 0
badge

18 jaar

En snel graag, niet meer met dit probleem rijden, kost je een accu, in het gelukkigste geval, of een zooi boordelectronica piept er tussenuit....

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

dus die spannings regelaar zit in de dynamo??
ik heb trouwens ook van iemand gehoord dat het een diodebrug kon zijn die defect is. groeten martijn

Matty106 0

18 jaar

Die diodebrug is de spanningsregelaar. Het blokje op de achterkant van je dynamo dat met twee schroefjes vastzit is het blokje dat je moet vervangen. Daar zitten de koolborstels én de spanningsregelaar in.Je vervangt dat als één geheel.

John5711 0
badge

18 jaar

Diode brug kan het ook zijn enne diodebrug is dus echt niet de spanningsregelaar. Meten met een scoop die spanning dan weet je het zeker wat er aan de hand is. Niet verder rijden. Toevallig een keer met startkabels gestart ?

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Zo lang ik deze auto heb heb ik niet met startkabels gestart.
Ik heb wel het vermoeden dat mijn koppakking lek is, een tijdje geleden heb ik een warmloper gehad. hij gooide geen koelwater eruit maar wel olie, en dat was over de dynamo gelopen.
Misschien is dat het probleem dat de spannings regelaar defect is geraakt.
Toen ik er achter kwam dat de motor te warm was toen was ik al thuis en zag ik rook onder de kap vandaan komen. Maar ik vond het raar want er ging geen lampje voor een te hoge temparatuur branden en mijn ventilator greep ook niet in, ik heb nu nog steeds het vermoeden dat de ventilator te laat in grijpt, maar misschien kan het nu komen door een te hoge spanning.
Want als ik de motor uit zet dan slaat de ventilator na een tijdje wel aan, maar dat kan wel komen omdat het koelwater niet meer stroomt.

Groeten Martijn.

Matty106 0

18 jaar

[quote=John5711]Die diodebrug is de spanningsregelaar. Het blokje op de achterkant van je dynamo dat met twee schroefjes vastzit is het blokje dat je moet vervangen. Daar zitten de koolborstels én de spanningsregelaar in.Je vervangt dat als één geheel.[/quote]
Een diodebrug en een spanningsregelaar zijn twee heel verschillende onderdelen.

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

[url=http://imageshack.us][img]http://img162.imageshack.us/img162/2905/...[/img][/url]

6 = spanningsregelaar
3 = diodebrug met koolborstels.

(ff omgezet, staat duidelijk op fiche, last van warmte)

306 cabrio 0
badge

18 jaar

ja, je hebt helemaal gelijk Hans!

John5711 0
badge

18 jaar

[quote=306 cabrio][url=http://imageshack.us][url]http://img162.imageshack.us/img162/2905/...[/url][/url]

3 = spanningsregelaar
6 = diodebrug met koolborstels.[/quote]
3 is de diodebrug
6 de spanningsregelaar met koolborstels

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

Dat is waar Hans, je ziet de hockey puck diodes zitten in de halve maan.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

[quote=306 cabrio][url=http://imageshack.us][url]http://img162.imageshack.us/img162/2905/...[/url][/url]

6 = spanningsregelaar
3 = diodebrug met koolborstels.

(ff omgezet, staat duidelijk op fiche, last van warmte)[/quote]
Nu alleen nog de koolborstels bij het juiste onderdeel

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

Ik heb de dynamo vervangen en het probleem is op gelost, ik heb nu weer een spanning van ongeveer 14 volt.

Bedankt voor jullie reacties.

Groeten Martijn..

Matty106 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.