Hallo ,
Wij bezitten een 307 cc 2.0 16V HDI 140 pk , en kunnen met de grote regemaat de lampjes voor en achter in de lamunits vervangen .
Of wij nou de goedkope of de dure lampen er in zetten , de levensduur ongeveer 2 weken per lampje .
Er is zelf al een TomTom in de auto kapot gegaan , kwam gegeven moment rook uit .
Vraag waat ligt dit aan , de garage zegd dat wij met te hoge toerentallen rijden , maar naar mijn menig kan dat toch niet ??
Tevens blijven de remmen met regelmaat hangen ,
De kofferdeksel gaat niet open ,
Armleuning bestuurders stoel gaan altijd los ,
Ik krijg steeds meer het gevoel of we een maandag auto hebben , hij heeft nu 97.000 km gelopen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
harald
mag toch aannemen dat deze auto toch nog in de garantie zit?
paul,
Harald, ik wil niet lullig doen, maar het gaat hier WEL over een 307................... Die staan nu niet echt als kwaliteitswonderen bekend! Nu weet ik zeker dat ik weer tonnen vuil over mij heen ga krijgen, maar ja, shit happens.....
Rijden met te hoge toerentallen?
Dan gaan je lampjes stuk????
Teeeeering, waar heeft deze garagist zijn opleiding gehad??
Heeft hij nooit van een spanningsregelaar gehoord???
Dat is al zoooo'n oud onderdeel in de autotechniek, zelfs de oudste Kevers hadden ze al!
Het ophogen van de boordspanning van auto's om alle extra apparatuur van stroom te voorzien is een bekend euvel, maar om kapotte lampjes op toerentallen af te wentelen gaat mij te ver....
En MOCHT dit dan wel de oorzaak zijn, dan staat dit VAST vermeld in je instructieboekje, dat je niet met te hoge toerentallen mag rijden OMDAT JE LAMPJES DAN STUK GAAN!!!
Betekent dat dan ook dat je uitlaat stuk gaat als je te hard rijdt...? Of dat je remmen problemen krijgen omdat je te vaak of te hard remt? Gaat je slot van je achterklep dan niet meer werken omdat je de achterklep vaak gebruikt...?
Pfffffffffffffff............
18 jaar
Maar een kever is geen Franse leeuw! Auto laad duidelijk te veel bij,heeft niets met hoge toeren te maken maar als je garage bij een beurt ook niet je remmen gangbaar maakt zal hij dat ook niet controleren.
Michael, wees nou eerlijk: dit soort "verklaringen" voor gebreken slaat toch nergens op...?
Klanten verwachten een oplossing.
Dit soort verhalen kun je elders ook wel lezen.....
Spanning meten bij diverse toerentallen...
Is dit teveel gevraagd voor deze garagist?
18 jaar
Schijnbaar wel!!
Harald, ben je bij de dealer voor onderhoud of bij een universeel bedrijf? Gezien het bouwjaar.........
18 jaar
Het toerental heeft natuurlijk geen bal te maken met een te hoge laadspanning omdat er een spanningsregelaar tussen zit.
Deze kan echter wel kapot zijn. Wat we zelf ook eens hebben meegemaakt: Een hoge wisselstroom spanning vanuit dynamo doordat een diode kaduuk was. Ook heb ik in een andere topic Henk Nobach horen praten over een spanning van 60 volt op de gloeispiralen die mogelijk door blootliggen van draden ook op andere draden komt, Hoe was dat Henk? Wil je aanvullen?
Sytze
Spanning op de accu meten als de motor loopt en op toeren is. Waarschijnlijk is de spanningsregelaar slecht of een diode in de gelijkrichter defect waardoor de spanning te hoog is. Terug mee naar de garage waar deze gekocht is, laat je niet afschepen met hoge toerentallen enz.
Weet niet of je over een multimeter beschikt, maar meet de laadspanning eens met de wisselstroom-stand.
Spanning meten in de stroom stand, ja ja dat zou ik niet doen, einde van je multimeter..
Gewoon in de DC stand zetten die multimeter en dan zul je zien dat die veel te hoog is. 15 Volt of meer. Ik snap wel wat je wil met de AC stand maar ik denk dat dat vele boven de pet zal gaan. Ook een defecte diode zie je al in de DC stand.
de begrippen stroom en spanning worden vaak door elkaar gehaald door mensen die niet dagelijks in de electronica zitten...
Wil je het nou niet snappen or what?! Gewoon even meten of er tijdens het laden een wisselstroom staat op accu. Dat heeft niets te maken met het meten van stroomSTERKTE c.q. amperage. Moet je trouwens stekker in andere bus steken, dus gaat echt helemaal niets kapot. Dus nog even résumé voor de niet technisch geschoolden: multimeter op AC stand, pennen willekeurig op de accupolen terwijl de motor loopt, en meten maar. Gaat niets stuk hoor, wees maar niet bang.
vriendelijke groet,
Sytze
Mij hoef je het ook niet uit te leggen Sytze.
Goedkopere multimeters hebben juist geen aparte bussen en dan is het wel pech. Dus ik waarschuw maar even voor de zekerheid.
offtopic:
Ik heb me er al lange tijd geleden bij neergelegd dat veel mensen spanning en stroom door elkaar heen halen. Zelfs ook door mensen die ook nog dagelijks in de elektro zitten.
Maar Harald om een lang verhaal kort te maken, een auto van 2005 zou ook naar mijn idee nog in de garantie zitten en dat die lampjes defect gaan zo snel na elkaar zit er echt iets niet goed en zou ik hiermee terug gaan naar de garage waar de auto vanaf komt.
Daar heb je een punt, Pieter. Als ze nou maar snappen dat het niet zo hoort, die laadspanning. Succes Harald!
Sytze
Lijkt me dat je beter naar een andere dealer of goede vakgarage gaat. Ze hebben je wat op de mouw proberen te spelden.
Ik heb het zelf ook gehad (maar dan minder extreem) met een 2003 exemplaar. Probleem bleek in de BSI software te zitten.
18 jaar
Ja dat kan ook nog. Heb overleg gehad met collega en die zei dat ook al, Bas.
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar