Vorige week met de auto in de garage geweest om storingen uit te lezen. Aanleiding was heel af en toe inhouden van de motor en soms ook heel eventjes op 3 cilinders lopen direct na een koude start. Ook stinkt de auto in het interieur als je even stilstaat, bij rijden geen probleem. Analyse van de garage: 2 storingen in het systeem. Eén had betrekking op alle verstuivers, maar was niet echt een probleem en één had betrekking op een bepaalde verstuiver en die niet goed meer zou zijn en vervangen moeten worden. Het beste was dan maar om alle verstuivers te vervangen, want die andere zouden waarschijnlijk ook niet goed meer zijn. Kosten: iets meer dan EUR 2.000 (!). Door de impact van het slechte nieuws niet meer gevraagd welke storingen het precies waren.
's Avonds thuis gegoogled wat het probleem zou kunnen zijn en ik vond iets over lekkende verstuivers bij de HDI 1.6. Dit heeft tot gevolg dat de auto stinkt als je stil staat; bij rijden waait de stank weg uit de motorruimte. Bij de verstuivers gekeken en inderdaad één verstuiver was nat rond het gat waar hij in zit. Ik heb het boutje van de verstuiver iets vastgedraaid in de hoop dat hiermee het lek dicht was.
De volgende dag naar het werk geen last van stank gehad, dus stankprobleem leek opgelost. Echter toe ik naar huis reed ging de motor op 3 cilinders lopen en puffen en blazen en ik kon niet meer verder rijden. Auto naar huis laten slepen en er bleek dat één verstuiver compleet lek was. Het was een andere verstuiver trouwens dan die eerst een beetje nat was. Auto zelf uitgelezen en fout P0266: Cylinder 2 contribution/balance fault.
De vragen die ik heb:
Welke cilinder is cilinder 2? De cilinder die een klein beetje nat was en waar ik het boutje van vast heb gedraaid, is de tweede van links (als je voor de auto staat). De nu echt lekke verstuiver is de derde van links.
Wat betekent eigenlijk storingscode P0266? "Cylinder 2 contribution/balance fault" zegt me niet zoveel.
Is de verstuiver gaan lekken omdat deze niet helemaal OK is of is de verstuiver niet helemaal OK omdat deze lekt? M.a.w. moet ik een nieuwe verstuiver aanschaffen?
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niemand die mij kan vertellen welke cilinder 2 is? Als ik voor de auto sta moet ik kijken/tellen vanaf de versnellingsbak of de distributie? Op Google vind ik alleen info over de ontstekingsvolgde.
En is er meer info over storingscode P0266; wat zou dit kunnen betekenen?
Hoi Henry .
P0266 is nou niet echt een bekende storingscode .
P0262 - P0265 - P0268 en P0271 zijn anders wel bekende storingen .
Deze hebben allemaal betrekking op een inwendig defecte verstuiver .
Heb je een foto van cilinder 2 bijgevoegd en een tekst wat Peugeot zegt over P0266.
Aanvulling : Heb bij Peugeot nog even verder gezocht en vond een P0266 bij 3008 DV6C .
Hierin word geadviseerd om de verstuiver met toebehoren ( leidingen - bevestigingen en dergelijke ) te vervangen . Zie het meegestuurde bericht .
Misschien te laat maar ik vermeld het u toch : Er zit een coulance regeling op defecte verstuivers met de eerder genoemde Pcode,s .
Deze geld echter voor auto,s die niet ouder zijn dan 7 jaar met een maximale km stand van 140.000.
Hoi René,
Bedankt voor de info! Ik weet niet welke P-code(s) ze eerder bij Peugeot hebben uitgelezen, maar ze kwamen met een offerte voor 4 nieuwe verstuivers met alle toebehoren (beschermstukken, vorken, retourleiding, toevoerleidingen, bouten, steunnokken, geluidsdemping), ondanks dat er maar één verstuiver slecht was. Totaalprijs incl. BTW iets meer dan EUR 2.000. Auto is helaas net 7 jaar oud en 116.000km, dus geen coulance vrees ik. Ik heb nu 4 nieuwe brandplaatjes en beschermbusjes besteld en ga alle verstuivers demonteren en opnieuw monteren (dus ook van de niet-lekke). Ik lees nu zelf foutcode P0266 uit, maar het storingslampje ging pas branden nadat die ene verstuiver erg lek was. Ik weet dus niet of de foutcode door de lekke verstuiver komt of door een defecte verstuiver.
P0266 is dus cilinder 2 en als ik jouw plaatje goed begrijp is dat de tweede cilinder vanaf de versnellingsbak (grote flens is voor de versnellingsbak?).
Ik ga eerst dus alles met nieuwe afdichtingen monteren en kijken wat het resultaat is. Zit nog wel te twijfelen of ik ook nieuwe bouten nodig heb; die heb ik niet besteld. Ik laat het resultaat zeker weten!
6 jaar
Henry , ja , cilinder 2 vanaf de bakzijde . Het vervangen van de bijbehorende onderdelen is hierbij uit veiligheidsoverweging .
Succes.
Zou het mogelijk zijn dat u als u de verstuivers uitgebouwd heb, deze naar een Bosh specialist brengt, zodat deze verstuivers controleert op lekken etc.
6 jaar
Henry2910,
ik zou toch eerst eens aandringen op coulance bij de garage alvorens zelf te gaan sleutelen.
Uit je bericht maak ik op dat je vreest dat je daar niet in aanmerking voor komt.
Maar heb je dit ook werkelijk gevraagd?.
Auto zit met de km stand er nog onder en zit precies op 7 jaar.
Ik zou het toch wel even goed navragen alvorens zelf te gaan sleutelen.
Je gaat nu een reparatie half uitvoeren terwijl er volgens de dealer een reparatie advies ligt voor dit probleem.
Deze motoren zijn gevoelig en je zal de eerste niet zijn waarbij de boel kapot draait als het probleem niet goed word aangepakt.
Zeker met verstuivers zou ik geen risico nemen.
Ook moet alles goed gereinigd worden rondom de verstuivergaten,ook mogen ze niet al uitgeslagen zijn door de verbrandingsgassen die er langs opgegaan zijn.
Ook het juiste aanhaalmoment t.a.v. de verstuivers is belangrijk.
Het inleren van de verstuivers komt daar nog bij plus het feit dat je het reparatie advies t.a.v deze storing niet volledig opvolgd door alleen de brandplaatjes te vervangen.
Deze 1.6 hdi kent een aantal specifieke problemen en half repareren leid tot nieuwe problemen of de storing niet weg.
Rene geeft dit ook aan,onderdelen worden uit veiligheidsoverwegingen mee vervangen.
6 jaar
Heren , primera p11 en voyager , dank voor jullie aanvulling .
Ja , ik vermoed ook dat Henry2910 deze reparatie wat gemakkelijk opvat .
Natuurlijk , 2000 euro , daar schrik je nog al even van .
Echter ben ik nu bang dat het van "goedkoop " nu wel eens kan eindigen in een reparatie welke uiteindelijk de 2000 euro gaat overschrijden .
Ik weet dat als de fabrieksvoorschriften ( enkele A4 tjes ) niet juist worden uitgevoerd dit uiteindelijk lijd tot een drama voor de eigenaar . ( onderdelen vervangen en de juiste reparatie methode met alle bijkomende nazorg , update en eventueel inleren ) Met daarbij in het achterhoofd houdend dat een bijdrage van de importeur , dan wel de dealer , tot een rieele mogelijkheid behoord.
Bijgevoegd een kort stuk uit de voorschriften .
Het zou goed kunnen dat hij de storing geeft op die cilinder omdat ie niet genoeg vermogen leverde op die cilinder, door de lekke verstuiver.
Ik zou ook eerst de brandplaatjes/afdichting laten vervangen door de dealer. Die hebben vaak speciaal gereedschap om de schacht te reinigen. Kosten vallen mee tov nieuwe verstuivers.
Vergeet niet om de verstuivers daarna regelmatig na te trekken. De brandplaatjes kunnen iets krimpen waarna de verstuivers na 2 weken weer los zitten en je de boel weer lek hebt (met de bij behorende vervuiling er tussen).
6 jaar
Wicked77,
Die brandplaatjes gaan vaak lekken omdat er een andere oorzaak achter zit.
Dat kan door de verstuivers zijn die niet goed meer hun werk doen.
Ook het feit dat er een gloeistift storing in zit wat weer kan leiden tot regeneratie problemen.
Met als gevolg steeds weer opstarten regeneratie proces met bijbehorende oliepeil stijging en uiteindelijk kapot lopen turbo/motorblok.
Dit blok kent een aantal specifieke problemen en als die niet goed aangepakt worden is het uiteindelijk einde motorblok.
De lekkende brandplaatjes kunnen een vervolg storing ergens van zijn.
Dat is de reden waarom er zo'n protocol achter zit.
Geloof me,het probleem is niet over door alleen de brandplaatjes te vervangen.
6 jaar
Beste reageerders,
Bedankt voor alle info! Vorige week heb ik bij de dealer de brandplaatjes en beschermhulsjes opgehaald. Tevens gesproken over eventuele coulance die er inderdaad is tot 7 jaar en 140.000 km. Aan coulance zijn echter ook andere, strikte voorwaarden aan verbonden en één daarvan is dat de auto volledig dealer-onderhouden moet zijn. Dit is met onze auto niet het geval.
Ik heb nog geen tijd gehad/vrijgemaakt om aan de auto te werken (zal wel Kerst worden vrees ik), maar het plan is als volgt: Ik ga de verstuivers van cilinder 2 (groot lek en storingscode) en cilinder 3 (was een heel klein lek) verwijderen. De verstuiver van cilinder 2 laat ik testen/reinigen bij een dieselcenter en bij eventueel defect vervangen door een nieuwe. Alles goed schoonmaken en verstuivers terugplaatsen met de nieuwe onderdelen en het juiste aanhaalmoment. Tevens controleren of het gloeisysteem naar behoren werkt (doormeten gloeistiften).
Verstuivers vervangen is inderdaad een secuur werkje, maar nu ook weer geen “rocket-science”. Alles moet brandschoon zijn, zorgen dat het brandplaatje goed aan ligt, verstuiver(neus) zeer zorgvuldig mee omgaan en alles op de juiste manier monteren.
Waar ik het meeste bang voor ben is dat ik de verstuivers er niet uitkrijg. Een ander probleempje is dat ik de juiste software moet hebben om een eventuele nieuwe verstuiver in te leren, maar daar is wel aan te komen.
Wat ik begrepen heb is dat bij dit type motor verstuivers kunnen gaan lekken omdat de bevestigingsbouten na verloop van tijd losser gaan zitten. Preventief natrekken op het juiste moment zou dit moeten voorkomen. Verstuiver van cilinder 2 ging echter van het ene op het andere moment volledig lek, dus ik denk wel dat hier iets mis mee is (en wellicht al eerder, gezien de eerdere probleempjes). Ook de storingscode wijst naar cilinder 2, al kan het ook zijn dat de storing pas kwam nadat de verstuiver lek was (zoals Wicked77 al zei). Het motorstoringslampje ging pas brander na de lekkage. Ik ben het ook eens met René en primera p11 dat een verstuiver niet zonder reden ineens zomaar flink lek gaat, dus inderdaad alles goed controleren en niet half repareren.
6 jaar
Het heeft even geduurd, maar heb een anderhalve maand geleden de auto gerepareerd. Eén verstuiver bleek al langer lek; één van de pootjes van de vork waarmee de verstuiver in het blok zit was afgebroken, oude breuk. Hier kwam waarschijnlijk ook de stank van. Verstuiver zat goed vast door smurrie, maar toch nog redelijk eenvoudig losgekregen.
Bij de andere verstuiver waren beide pootjes van de vork afgebroken, dus compleet lek en los, maar wel schoon. Afgebroken doordat ik waarschijnlijk de bout heb (te) vastgedraaid de avond daarvoor.
Alles goed schoongemaakt (was het meeste werk), de twee verstuivers laten testen (waren OK), alle gloeibougies getest (waren OK) en weer gemonteerd met nieuwe vorken, brandplaatjes en plastic busjes. Momentsleutel gekocht en bouten op het juiste moment vastgezet. Auto rijdt weer als vanouds, geen stotteren en stinken meer. Start prima, ook met het koude weer afgelopen tijd. Heb er nu weer meer dan 4000 km mee gereden. Moet nog wel de bouten van de verstuivers een keer natrekken.
De nieuwe vorken zijn wel iets anders dan de oude; de pootjes zijn verstevigd. Dit zal wel meer problemen gegeven hebben. Hopelijk zijn hiermee alle problemen opgelost.
Nogmaals bedankt voor alle info.
6 jaar
Mooi dat het is opgelost . Bedankt voor uw feedback .
Probleem stond nog "open", maar is dus opgelost.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar