close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 207: Soms inhouden van de motor 1.6 Hdi voor een periode van een paar

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600

Peugeot 207 1.6 Hdi 99gr 90 PK uit 2010

Goedemiddag,

Peugeot rijdt prima, ware het niet dat de motor soms inhoud.
Het inhouden kan spontaan beginnen en eindigt meestal na een km of 4.
Daarna kan het euvel weer een paar dagen helemaal weg zijn, totdat het weer spontaan de kop opsteekt. Warme of koude motor zomer of winter, maar allemaal niets uit. Er zijn een aantal dingen waar je het aan merkt.
Het verbruik van op boordcomputer schiet van 1 op 25 naar 1 of 9.
Je hoort bij het begin van het inhouden een klikje ter hoogte van de zekeringenkast, links onder het stuur. (een tikje). Je merkt het inhouden van de motor vervolgens aan het heel licht stotteren bij een constante snelheid bv 50 KMH. De motor loopt aan het stoplicht netjes stationair en de toerenteller laat ook geen schommelingen zien. Als je optrekt bij het stoplicht voel je wederom wat inhouden van de motor. (Bij vol gas lijkt de motor het toch volle vermogen te leveren, trekt gewoon goed door).
Na ongeveer 4 km hoor je weet (een tikje) en het probleem is voorbij. Het verbruik op de boordcomputer schiet weer naar 1 op 25 en je merkt dat het weer voorbij is.
Auto rijdt voor de rest prima, gemiddeld verbruik 1 op 24 (al jaren)
Er branden geen lampjes, gebruik periodiek Forté Fuel conditioner.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

Groeten,
Toine

Geplaatst door

Toine.v (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het 1e waar ik aan denk is dat het roetfilter wel heel erg enthousiast wordt geregenereerd.
Voor regenereren is extra brandstof nodig, maar ik vindt dit wel heel erg veel.

Als je de kilometerstand noteert wanneer het verschijnsel zich voordoet, dan kan de dealer wel uitlezen of het ook regenereren is geweest.

oldford 0
badge

7 jaar

Dank voor je reactie!

Ik heb de dealer gevraagd of het de roetfilter kon zijn. Hij zei dat er dan een lampje moest gaan branden van een 'verstoring' of DPF vloeistof bijvullen. Heb toch maar een flesje Forté DPF cleaner gekocht om de DPF 'te reinigen'. Maar helaas,heeft niets geholpen (ongeveer 7 maanden geleden) situatie is nog identiek.

Toine.v 0

7 jaar

Wat doet je motoroliepeil? Zelfde of stijgt dat?

oldford 0
badge

7 jaar

Beste Oldford,

Motoroliepeil blijft gelijk (auto verbruikt geen druppel olie). Of bedoel je dit niet?

Toine.v 0

7 jaar

De hogedruk pomp wil weleens gaan lekken diesel. Dat brandstof verdwijnt veelal dan in de carterpan, met als gevolg hoge oliepijl en als het te erg wordt vastgelopen of galopperende motor.

voyager 0

7 jaar

Beste Voyager,

Maar dat zou dan toch bijna permanent moeten zijn? Een lekkage lijkt me iets permanents?. Nu is het om de paar dagen en start het met een tikje (vanuit de zekeringenkast links onder het stuur) en stopt het weer na een paar km (wederom met dat tikje vanuit de zekeringenkast links onder het stuur). Het lijkt alsof er iets (elektronisch) geactiveerd wordt en dat na een paar km weer gedeactiveerd word. Wat denk jij?

Toine.v 0

7 jaar

Worden niet de gloeibougies aangestuurd om de motor sneller op temp te laten komen.
Dat tikje is het aansturen van een relais.
Een relais word vaak gebruikt om een grote stroomverbruiker aan te sturen.
Of het is toch het regeneratie proces wat word opgestart.

primera p11 0

7 jaar

Ik zal een afspraak maken met de dealer om de computer eens uit te laten lezen. Ben benieuwd op daar iets uit komt

Toine.v 0

6 jaar

Bij het " normaal" uitlezen zal er mogelijk geen storing aanwezig zijn .
U moet ook het logboek van de BSI laten uitlezen . Hierin staat de storings geschiedenis .
Tevens moet er in de "meting gegevens "van het roetfilter worden gekeken . Hierin staat het aantal regeneratie,s en bij welke km stand dit is gebeurd. ( zie 1e bericht van oldford )
De mate van een verstopt roetfilter kunnen ze ook zien .

Gisteren bij Citroen dealer geweest om computer uit te lezen"

Opmerkelijke dingen naar voren gekomen.

Probleem komt van het regenereren van de DPF. Auto regenereert de DPF nu gemiddeld om de 140 km, daar dat volgens de garage om de 800 zou moeten.
Opvallend is dat de vloeistof Aoyle nog op 73 % staat bij een Km stand van de auto van 167.000. Deze vloeistof is 100% zeker nooit bijgevuld. Volgens de garage kan dat niet en moet deze ooit door iemand gereset zijn, want bij deze KM stand zou deze bijna leeg moeten zijn.
Volgende week gaan ze het reservoir bij de garage onder de auto halen en kijken of er nog iets in zit.
Ps. kan ik dat ook makkelijk zelf ziencontroleren?
De mate waarin de DPF filter verstop zat konden ze niet uitlezen???? Misschien toch beter naar de Peugeot dealer gereden?
Wat ze wel konden zien is dat de 'luchtstroom' op 43% stond en dat dat te hoog was (zou normaal op max 30% mogen staan) en kunnen wijzen op een verstopte filter volgens de monteur.

Daarnaast was er nog een verstoring, “Permanente verstoring in de gloeispiralen”. Ik vroeg of dat niet het probleem kon zijn, omdat het er nu op lijkt dat het regenereren lang duurt (5 a 6 km) en of de auto wel warm genoeg wordt om het proces goed te laten functioneren. De monteur gaf het antwoord dat dat niet kon omdat ik altijd lange afstanden rijdt en de auto dan al warm genoeg is en de gloeispiralen daar dan niet meer voor nodig zijn. Wat de storing dan wel inhoud, daar kreeg ik geen antwoord op. Wat denken jullie hiervan?

De garage had het al over het bestellen van een nieuwe roetfilter van bijna 600,-

Toch heb ik een vreemd gevoel bij het hele verhaal. Auto gaat in principe volgende week naar de garage voor verder onderzoek en evt. reparatie.
Wat denken jullie hiervan
Bij voorbaat dank voor jullie reactie!!

Toine.v 0

6 jaar

Goedemorgen,

Zou iemand nog willen reageren op mijn laatste post.
Bij voorbaat dank!!

Toine.v 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.