Peugeot 207: Ratel koude start / olieverbruik

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Goedendag,

Ik rijd in een Peugeot 207 uit 2009 met 185.000 km op de teller. Laatste merk ik dat de auto bij koude start klinkt als een diesel en ratelt bij accelereren. Dit is niet altijd zo maar dieselend geluid eigenlijk wel. De auto bokt ook een beetje naar mijn gevoel als die lager in de toeren komt ( wat vroeger niet deed). Olieverbruik is 1L / 2000 km

Ik heb het advies gekregen de distrbutieketting te laten vervangen en de ook de cylinderkop reviseren:

Klep seal
Kop pakking
Zuiger veren
Honen cilinders
Vlakken cilinderkop

Wat is jullie mening? Ik merk op dit moment weinig van de problemen en het kostenplaatje is wel hoog. Ik zie mij zelf niet nog 5 jaar in deze auto rijden maar wil ook niet met een kapot motorblok langs de weg komen.

Ik hoor het graag.

Groet,

Peug207

Geplaatst door Peug207 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Xantia12362 (0), 6 jaar geleden

Ratelend geluid bij koude motor klinkt mij als kantelende zuigers. Dus wat meer dan alleen een cilinderkop revisie. Ik weet niet hoe de auto voor de rest is, maar ik zou kijken voor een goed gebruikt blok.

Succes

paumpe (0), 6 jaar geleden

klepstoters nakijken...auto stationair laten draaien en dop motorolie ff afhalen,dan hoor jje het beter...je ziet een as met daarop sleephefboom.daar zal speling op zitten en die moet je vervangen samen met de klepstoters(16st).klepstoters zijn die stangetjes met veer erbovenop die in en uitschuiven..visueel zichtbaar na afhalen dop van motorolie

Hans4040 (295) PRO, 6 jaar geleden

@paumpe, die stangetjes met veer erbovenop zijn de kleppen...

Deze auto heeft hydraulische klepstoters, dus die kunnen ratelen als de olie te dik is.
In deze auto hoort 0W30 of 5W30.
Je zou eerst eens de juiste olie kunnen proberen.
Kantelende zuigers bij een auto van 8 jaar oud lijkt mij (nog) niet aan de orde...

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Ratelen bij een koude motor word bijna altijd veroorzaakt door een onjuist werkende hydraulische kettingspanner met als gevolg een klapperende distributieketting. Te lange tijd voor de oliedrukopbouw en ( zie Hans 4040 ) oude of zelfs onjuiste olie . Bij de laatste meeting van Peugeot/ Citroen technisch specialisten is er door de fabriek met nadruk op gewezen om olie met de juiste specificatie,s te gebruiken . 0W30 of 5W30 zegt nog niets over de geschiktheid in deze motoren . Dus let hier op . Ook is er toen vermeld dat er vanaf nu voor de 2e keer een modificatie heeft plaats gevonden van de hydraulische spanner .
Kantelende zuigers ?? Na revisie van 10 tallen motoren nog niet gehad .

Aanvulling oliespecificatie,s .
0W30 - B71 2312
5W30 - B71 2290

Peug207 (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor de reacties.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet speciaal olie heb gekocht wat voldoet aan deze eisen. Ik vul meestal bij met 5w30 van de Action. De lokale garage waar die laatste onderhoud heeft gehad (geen dealer) heeft 5w40 gebruikt.

Mogelijk is dit dan dus de oorzaak. Los ik dit simpel op door de juiste olie te gebruiken of is er nu waarschijnlijk al schade?

Ik heb voor de zekerheid een afspraak staan bij de Peugeot dealer om de ketting te laten controleren.

Auto rijdt verder overigens gewoon prima zonder storingen.

Peug207 (0), 4 jaar geleden

Uiteindelijk de spanner vervangen

Peug207 (0), 4 jaar geleden

[quote=Rene Roolvink]Ratelen bij een koude motor word bijna altijd veroorzaakt door een onjuist werkende hydraulische kettingspanner met als gevolg een klapperende distributieketting. Te lange tijd voor de oliedrukopbouw en ( zie Hans 4040 ) oude of zelfs onjuiste olie . Bij de laatste meeting van Peugeot/ Citroen technisch specialisten is er door de fabriek met nadruk op gewezen om olie met de juiste specificatie,s te gebruiken . 0W30 of 5W30 zegt nog niets over de geschiktheid in deze motoren . Dus let hier op . Ook is er toen vermeld dat er vanaf nu voor de 2e keer een modificatie heeft plaats gevonden van de hydraulische spanner .
Kantelende zuigers ?? Na revisie van 10 tallen motoren nog niet gehad .

Aanvulling oliespecificatie,s .
0W30 - B71 2312
5W30 - B71 2290[/quote]

Het is al weer enige tijd geleden maar heb jij eventueel bericht over de verbeterde versie van de spanner? Evt. artikel nummer? Deze is vervangen half jaar geleden maar het geratel is gewoon weer terug helaas, ondanks de juiste olie etc.

kaleido 1 (1425) PRO, 4 jaar geleden

Ketting dus versleten , wordt toch geld uit geven vermoed ik.

Peug207 (0), 3 jaar geleden

Inmiddels staat de km stand op 237000 en toch gelukt om weer door de apk te krijgen. Nog steeds zelfde ketting alleen gisteren de nokkenassensoren vervangen. Dit geeft een enorme verbetering. Motor loopt stuk soepeler en ook accelereren gaat zonder stotteren.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.