Ik heb 2 auto's met exact dezelfde motor
207 XS (2007)
308 SW (2008)
beide met de 9HZ motor met 110pk en rijden beide veel snelweg km's.
En eigenlijk heeft de 207 zo lang als ik hm heb (3 jaar), een hoger verbruik dan de 308. Iets wat ik niet zou verwachten, aangezien de 308 SW 250kg zwaarder is.
Beide auto's zitten boven de 2ton en hebben de turbo en egr al eens vervangen.
Het gemiddelde verbruik van de 308 ligt rond de 1:18-19 terwijl de 207 met moeite op 1:16 komt.
De 207 heeft een constante storing op de gloeibougies (p1351?), maar loopt verder prima. Gezien het risico op afgebroken gloeibougies en het feit dat ie verder prima rijdt, maakt dat ik ze nog niet heb vervangen.
Kan dit zorgen voor een hoger verbruik?
De 207 lijkt vooral bij hogere toeren meer te gebruiken.
Beide auto's regenereren gemiddeld rond de 300km. (volgens BSI)
Kan het toch een half dicht roetfilter zijn die niet helemaal schoon wordt bij regeneratie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het is helemaal niet gezegd dat beide autos gebruik maken van eenzelfde inspuitsysteem en/ of dezelfde software. dus een verschil in verbruik is goed mogelijk. denk dat de defecte gloeistiften op het verbruik niet zoveel invloed hebben, maar deze worden wel gebruikt voor de regeneratie. regeneratie om de 300km zit wel dicht tegen een verstopt roetfilter overigens.
Voor de zekerheid zou ik proberen het verbruik van beide wagens bij te houden tussen de regeneratie beurten.Het om dan uitsluitend rijdverbruik te meten.
Een defecte gloeistift zou kunnen zorgen icm regenereren voor onjuiste regeneratie en hoger totaal brandstofverbruik.
6 jaar
Ik denk ook dat de storing op de gloeistift voor het hogere verbruik zorgt.
Zoals al aangegeven.
Als daar een storing zit zal het regenereren ook niet correct uitgevoerd worden of steeds opnieuw opgestart worden.
En dat kost elke keer extra brandstof.
Ook kan er een rem aanlopen of zoals gezegd er verschil zitten in uitvoering kwa motormanagement.
Of de uitlijning van de auto is niet correct.
Of banden met een hogere rolweerstand of te lage spanning.
Luchtfilter wat dicht zit of meer vervuild is,LMM die niet correct meer is of vervuild is.
6 jaar
De lmm is al een keer vervangen door een jong gebruikte. Gaaf 0 verschil.
Onder de auto zitten vergelijkbaren banden, dat zou niet zo'n verschil moeten maken.
Wat betreft het regenereren; volgens de computers doen beide auto's dat gemiddeld rond de 300km. Daar zit ook niet zo veel verschil in. Maar is 300km kritisch laag? De auto is een keer bij de dealer uitgelezen en de monteur daar schrok er niet zo van. Ik overweeg om het roetfilter te laten reinigen (demonteren en reinigen bij specialistisch bedrijf); is dat aan te raden of kan ik beter het filter vervangen? (Iemand ervaring met laten reinigen?)
De remmen zal ik ff checken op aanlopen en misschien toch de bougies laten vervangen (klusje wat ik zelf niet zo goed aandurf).
6 jaar
Wicked77,
Er zijn bedrijven die het roetfilter eruit kunnen halen en de software aan kunnen passen.
Dan ben je van het regenereren af plus de nodige storingen en het vaak verhoogde oliepeil door dat te vaak geregenereerd word.
Zeker hier in Nederland komt een diesel niet aan zijn bedrijfstemperatuur met als gevolg dat er steeds sneller en meer geregenereerd gaat worden.
Dit alles heeft tot gevolg dat door teveel en te vaak regenereren het oliepeil stijgt,de smering verschraald met als gevolg turbo kapot door de slechtere smering
of erger,het blok loopt in elkaar.
Deze 1.6hdi is hier gevoelig voor en de meeste halen daardoor ook geen hoge km standen.
Mag geen reclame maken,maar weet wel een bedrijf die dat netjes kan,verschillende al naar toe gestuurd.
6 jaar
Ik weet dat dat kan, maar wil geen stinkende/rokende diesel hebben en mn auto is wit (ook de achterkant). En volgens mij mag het meer en het zal vast nog wel een apk eis worden.
Beide auto's rijden best wel veel snelweg (30km naar werk) en heb nog geen verhoogde oliepeil kunnen ontdekken.
De turbo's zijn vervangen toen ze naar mijn mening te veel speling kregen (bij resp 210k(207) en 250k(308)), voordat ze kapot liepen.
Gezien de druk die ze draaien en hoge montageplek vind ik dat acceptabel; ze hebben een zwaarder leven dan die turbo's van de oldskool 1.9td's
Ik heb ook even geinformeerd naar gebruikte filters en kan er een ophalen van een auto met 35k op de teller; goedkoper dan reinigen. Ik denk dat ik die maar ophaal en de bougies laat doen.
6 jaar
Wicked77,
Hoe kom je erbij dat je een stinkende diesel ervoor terug krijgt.
Ik denk dat het schoonbranden van dat volle filter met veel meer rook en stank gepaard gaat.
Alleen zie je dat niet omdat dat vaak op de snelweg gebeurd met hoge snelheid.
Ik moet wel zeggen dat degen die ik er naar toe gestuurd heb ook problemen met het roetfilter en gloeibougies hadden.
Met als gevolg inhouden,niet meer trekken,geen vermogen meer,fors roken en verhoogd oliepeil met als gevolg schade een kapotte turbo.
De persoon kende zijn auto niet meer terug nadat het filter eruit was,auto trok weer lineair,niet meer irritant inhouden bij vermogensvraag.
Algehele prestatie niveau was omhoog gegaan.
Bij de keuring was de roetuitstoot minder dan met roetfilter.
Ook gaat dit bedrijf niet gelijk over tot het rucksichtloos eruit halen van het filter.
Er word eerst diagnose gesteld waar het aan ligt.
6 jaar
ik ken twee vergelijkbare storingen.
beide 1.6 HDI motoren in dit geval een ford en een 207.
oplossing was bij alle twee het zelfde
krukas sensor.
dat dingetje heeft al bij heel veel storingen een hooftrol gespeelt.
heb zelf een 207 SW 1.6 HDI bouwjaar 2007 met nu 301000 km op de teller.
gekocht met nog geen 80000 km
en die sensor heeft al 2 keer de boel geflest
6 jaar
Waren er in beide gevallen storingscodes uit te lezen die gerelateerd konden worden aan de krukassensor?
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar