Peugeot Peugeot 406: Lekspanning 406 coupe

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V6

In de 406 zit een lekspanning die lastig te traceren is.
Bij het gebruik van een Amperemeter zorg ik dat het circuit niet onderbroken wordt. Ik zet de meter eerst parallel en haal dan de accuklem los.
Als de motor is stilgezet en de deuren worden vergrendeld wordt er ongeveer een minuut ca. 2 Amp weggetrokken.
Daarna zakt dit naar 0.75 Amp, lager niet.
Dit is op zich geen probleem als de auto iedere dag gebruikt wordt. Maar deze staat soms langer dan 2 weken stil en dan is de accu (te) ver leeg.
Het vreemde is dat als de accuklem los is geweest dit niet optreedt. Dan zakt de stroom trapsgewijs weg van ca. 1.5 Amp naar 0.15 om uiteindelijk op 0.02 uit te komen.
Kennelijk wordt iets gereset of uitgeschakeld met het loskoppelen van de accuklem.
Het volgende werkt soms ook:
Als je na een tijdje de portieren ontgrendeld, deur aan bestuurderskant opent, deze weer sluit en deuren weer vergrendeld, dan zakt de waarde trapsgewijs naar 0.02 Amp.
Ik kom hier niet uit.
Wie heeft tips of ideeen?
Alles is orgineel en er zitten geen extra bronnen aan gekoppeld.

ederkinderen

Geplaatst door ederkinderen (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

probeer door stuk voor stuk de zekering van elk circuit te verwijderen er achter te komen in welk circuit de stroom blijft circuleren. De (originele) radio zorgt soms wel eens voor dit soort problemen om maar eens wat te noemen.
het lijkt er op dat de bsi niet in de zgn powerlatch fase blijft hangen doordat er iets geactiveerd blijft.

ederkinderen (0), 16 jaar geleden

Ik ben na wat zoeken er wel achter gekomen dat de versterker van de JBL installatie aan blijft staan. Alleen is me niet duidelijk of hier de BSI de boosdoener is of de versterker zelf. Als de zaak blijft hangen (op ca. 0.8 Amp) is het voldoende om even de stekker van de versterker los te maken. De radio verwijderen helpt niet, dus daar kan het niet aan liggen.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat kan aan de configuratie van de radio liggen. Geef de de laatste 8 cijfers van het chassisnummer eens, dan kan ik eens in het schema kijken hoe de jbl versterker aangesloten is en aangestuurd wordt.

ederkinderen (0), 16 jaar geleden

Hallo peugeotje,

Het chassisnummer eindigt op: 81684782
Alvast bedankt voor de moeite.

Eric der Kinderen

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Eric,
De voeding van de versterker loopt via de zekering kast in het inetrieur. zekering nr 7. De besturing loopt via de radio. Het is 1 draad,die de communicatie met de radio verzorgt. Het nummer 8454 en die loopt van aansl. 5 op de radio naar aansluiting 7 op de jbl versterker. De radio verteld dus aan de versterker ofie aan of uit moet. Als je de radio er afhaalt terwijl de jbl versterker nog geactiveerd is dan gaat hij niet uit om dat er geen signaal overdracht is. Pas als het commando uit aankomt op de versterker gaat hij uit. Doe je de voeding er even af door zekering 7 los te trekken zal hij ook uitgaan. Draad 8454 kan je eventueel even controleren op onderbreking , kortsluiting met + en kortsluiting met -. Als dat goed is zou ik even de configuratie (laten)controleren van de radio. Of de jbl versterker geconfigureert kan worden weet ik niet maar dat kan je met de tst app.zo zien.
Is de configuratie goed dan vrees ik toch dat de radio of versterker stuk is.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik heb even een zeer deskundig iemand om hulp gevraagt, misschien datie nog reageert .

PT nieker.

ederkinderen (0), 16 jaar geleden

Hallo Peugeotje,

Wat ik nog ben vergeten te melden is dat dit probleem alleen optreedt als de radio (versterker) een tijd heeft aangestaan. Dan blijft er iets hangen. Gisteren heb ik een uur gereden en bewust de radio niet aan gehad. Toen was er niets aan de hand. Het lijkt er op of een relais, na warm te zijn geworden, blijft hangen. Misschien toch de versterker? Ik kan me voorstellen dat het radiosignaal een relais in de versterker schakelt.
Groet,

Eric der Kinderen

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat relais wat jij bedoelt is denk ik electronisch,dus een transistor schakeling o.i.d. Maar dat weet ik niet zeker. ik zal kijken of iknog wat info kan vinden,zal wel eind van de week worden vrees ik.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Er zitten toch niet per ongeluk watersporen bij de versterker of de wisselaar ??

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.