close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206 SW 2003: Loopt bij koude start slecht, daarna goed maar extreme fuel trims

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Soms als ik mijn 206 start lijkt deze op 3 cilinders te lopen, na 1x gas geven lost dat zich op en loopt de motor mooi. Ook over prestaties niks meer te klagen.
Verder valt me op dat de fuel trims hoog zijn. 10% LTFT1, op de snelweg met 100km/h logt de ECU freeze frames met 25% STFT1 en bijbehorende storingscode (code komt niet naar voren bij uitlezen, lampje brandt ook (nog) niet).

- Vorig jaar gekocht met nieuwe koppakking en distributie nadat de vorige eigenaar de motor heeft laten koken vanwege een lekke dop op expansievat
- Vorig jaar hakken over de sloot met CO meting
- 10.000km geleden nieuwe bougies, Bosch FR7DC+
- Bobine is Bougiecord/Electrofil
- 2 weken terug ander spruitstuk gemonteerd met nieuwe pakkingen, draadeinden, ringen en moeren, oude was gescheurd bij cilinder 4 en lambda gat en lekte langs pakking
- NGK Lambdasonde gesloopt daarbij (regeling werkte nog, verwarming stuk), vervangen door Hella 6PA 358 066-261
- Katalysator is nog origineel
- 2e lambdasonde waarschijnlijk ook
- Geen olieverbruik, katalysator schoon
- Oude spruitstuk helemaal wit/grijs uitgeslagen vanbinnen

Slecht lopen bij koude start deed ie al vaker, maar had gehoopt dat spruitstuk en lambda daar verantwoordelijk voor waren, niet dus.

Iemand een idee hoe ik dit aanvlieg? Fuel trims zijn altijd positief, dus of er komt teveel lucht binnen, of er komt te weinig benzine en ECU doet z'n best om dat te compenseren. Nieuwe lambda heeft die fuel trims alleen maar verhoogd.

Verder nog opgevallen: paar maand terug nieuwe radiateur geplaatst, bij het ontluchten heb ik de motor warm laten draaien door het veertje tijdelijk op de gaskabel te verzetten. Na enkele minuten viel het toerental steeds terug naar stationair. Heb ik hier te maken met een gasklephuis waarvan de gasklep soms een eigen leven leidt?

Geplaatst door

JGC (170)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kun je foto's plaatsen? Ik zou die Freeze Frame data wel eens willen zien, vooral de foutcode.
Officieel kan er geen Freeze Frame data zijn als er geen foutcode is opgeslagen.

Heb je al eens naar de data van map-sensor en inlaat lucht temperatuur sensor gekeken?
Wat is de waarde van de map-sensor bij contact aan, maar motor uit?
Wat zijn de waardes van inlaat lucht en koelvloeistof na een tijd stilstaan voor de 1e motorstart?

oldford 0
badge

3 jaar

N.B.: Wat is de live waarde van de STFT1 wanneer je 100km/uur rijdt?

oldford 0
badge

3 jaar

Die freeze frames bevatten de foutcode met nog iets erachter, was bij de lambda verwarming ook zo. Storing van de lambda verwarming kreeg ik pas uitgelezen nadat ik hem had opgelost, die stond daarvoor al 2 dagen als freeze frame opgeslagen.

Zal straks even wat screenshots maken. MAP bij motor uit is gewoon 100kPa.

Inlaat lucht lijkt wel te kloppen met buitentemperatuur.

Bij 100km/h had ik 25% STFT1 bij 10% LTFT1. als ik wat recordings terugkijk is LTFT1 altijd boven de 8 en STFT1 meestal positief.

JGC 170

3 jaar

Hierbij de freeze frame en status met motor uit na een ritje. Zal vanmiddag nog eentje maken met koude motor.
Gaspedaal sensor staat hoog in de screenshot, die was 12,5% en na gas volledig indrukken en loslaten bleef die op de getoonde waarde staan.

JGC 170

3 jaar

Hierbij de sensor data met motor uit, was niet meegekomen.

JGC 170

3 jaar

Ding loopt inmiddels heel erg beroerd, nu ook bij warme start voor 30s.
Afgelopen week is ook de aircopomp weer ijzerschraapgeluiden gaan maken, dus toch niet alle gruis eruit gekregen vorig jaar. Dat in combinatie met een versleten achteras heeft me doen besluiten om deze spartaanse 206SW in te ruilen voor een 3 jaar jongere 1.4HDI met alles erop en eraan.

JGC 170

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.