Mijn 306 heeft inmiddels 2 problemen. Hij slaat af bij stationair, vooral bij halfwarme of soms ook helemaal warme motor. Indien ik op tijd ben met wat hulp van het gaspedaal, blijft hij daarna meestal wel vanzelf stationair lopen. Vervelend, maar geen ramp.
Vervelender is sinds kort een extra probleem: motor stottert bij halfgas als het regent, bij warme motor. Dit is echt nog nooit gebeurd bij droog weer! Dit probleem is vrij serieus, want zelfs op hoge snelheid kan de auto flink gaan 'bokken'.
Het gaat om een LPG installatie van AG, type DGC.
Op benzine duurt het altijd even voordat de injectoren er weer allevier zin in hebben (ik rij erg weinig op benzine), maar na een paar minuten doet de auto het dan weer probleemloos. Het lijkt dus wel vooral een LPG probleem te zijn.
Op dit forum zie ik de meest uiteenlopende oorzaken voor LPG problemen (verdamper, injector, lekke vacuumslangen, computer). Wie heeft een idee waar ik het beste kan gaan zoeken?
Groeten,
Michiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoeveel km heeft ie gelopen?
Hydraulische klepstoters of moeten ze nog gesteld worden? Misschien kleppen stellen
Koppaking
Stappenmotor wellicht?
Bougie kabels of heeft ie een een bobinerail
Bobine
Bougies
Inderdaad verdamper
injectoren (veel succes met AG)
Als het alleen bij regen is zou ik eerst maar eens alle contactjes loshalen en met contactspray inspuiten of een vochtwerende spray over de bedrading spuiten.
Gr Jaap
Begin maar met kleppenstellen.
15 jaar
Het is een 8-klepper met stelbouten en een respectabele 350.000 km achter de kiezen. Ik had kunnen toevoegen dat ik de kleppen recent heb gesteld en de bougies vervangen. Jaap, dank voor je suggesties, er blijven nog veel mogelijke oorzaken over waar het probleem aan kan liggen begrijp ik! Mijn gezond verstand zegt:
Koppakking is het vast niet, aangezien onder de meeste omstandigheden de motor prima functioneert en er geen smurrie in de olie of koelvloeistof zit
Stappenmotor: waar zit die en wat doet die?
Bougiekabels of bobine: zou kunnen, dat verklaart in ieder geval het verband met de regen. Ik heb die nog nooit vervangen. Wel bij een vorige auto, maar die vertoonde vooral problemen bij de koude start. Die is nu juist geen probleem
Verdamper: zou kunnen. Ik heb die alweer 200.000 km geleden vervangen. Wel was ook toen de storing heel anders en veel erger dan nu.
Injector: ik heb er maar eentje, maar het zou kunnen dat die niet lekker is natuurlijk
Contactpunten: goed idee, kleine moeite natuurlijk. Maar op welke contactpunten doel je?
Groeten, Michiel
15 jaar
Test eerst de bougiekabels:
dat doe je het beste in donker, als de motor loopt sproei dan water over de kabels met een plantenspuit, oid.
Als de vonken in het rond dansen, vervang dan de kabels maar,die slaan door naar massa.
Halo Michiel,
Met de contactpunten bedoel ik de stekker connecties van de verschillende sensoren bijv stekkertjes naar, computer, gascomputer, stappen motor ect.
Stappenmotor vangt de toerenval op als je je gas loslaat. (is soms ook anders geregeld maar ik denk dat jou Peugeot er wel een heeft)
Stappenmotor zit ergens op het gasklephuis. Er lopen twee kabels naar je gasklephuis 1 voor gasklep positie sensor die geeft de positie van de gasklep door aan de computer. De ander gaat naar je stappenmotor. Ik heb geen duidelijk schema in mijn Kluwer handleiding zitten, misschien dat een van de prof's hier behulpzaam kan zijn. (ik gok dat er Magnetti Marrelli op staat misschien helpt je dit verder)
Gr Jaap
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar