auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306 ST 1.8 AUT.: lpg schokt op lage snelheid

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1800

Mijn Peugeot 306 XT automaat 1800cc heeft een 8tal maanden nu lpg.
Hij begint soms zomaar te schokken, vooral rond de snelheid van zo 50 km/h als je achter iemand rijdt in de bebouwde kom.
Dan gebeurt het ook dat het oranje motormanagementlampje begint te branden, maar niet altijd .
Ook op hoge snelheid constant bvb 110 km/h autostrade kan het zo beginnen te schokken.
Hij heeft al een nieuwe temp sensor gehad .
De lpg installateur zegt dat er niks te vinden is en in d garage hebben ze met de computer hem uitgelezen en niets te vinden op die moment.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Geplaatst door

michelbekleder (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je dat ook als je op benzine rijd?.
Welke storing stond erin bij uitlezen?.

primera p11 0

5 jaar

Hallo,
ja hij heeft het ook op benzine.
Er stonden geen storingen vermeld zo zei mijn garagist.
Heel soms rijdt hij goed en ineens komt dat schokkerig gevoel , vooral als je in de lage snelheid gaat dus en heel rustig rijd.

Michelbekleder,

Komt het niet uit de automaat?.
Gebruik eens verschillende standen van de automaat en kijk of het zich dan ook voordoet.
Bijv,de twee bergstanden,1, en 2.

Die garage,is dat een dealer?.
Het oranje lampje kan ook aangeven dat er een storing in de bak zit.
Dan moet je dus de bak uitlezen en vaak kom je daar zonder dealer apparatuur niet in.
Dan brand het lampje,maar word de storing niet gezien.

primera p11 0

5 jaar

Hallo,
vandaag gewoon gereden zonder problemen , dus de kleinere versnellingen niet kunnen testen.
Ik ga blijven proberen in de D-stand te rijden, indien hij dan begint te schokken overgaan in stand 3 en /of 2.
Ik laat het wel weten of dat het dan beter is.
Het oranje lampje is daarnet even gaan branden zonder dat hij begon te schokken, heb hem dan in stand 3 gezet en het ging dadelijk uit.

Michelbekleder,

Er zit dus duidelijk een storing in de auto.
Het kan een bobine zijn vanwege het schokken,maar kan ook uit de automaat komen.
Toch een keer uitlezen met dealer specifieke apparatuur.
Er moet ergens een storing opgeslagen zijn.

primera p11 0

5 jaar

Hallo,
nu al 2 dagen gereden op alle standen en hij wil nu even weer niet meer schokken, het is of de duivel ermee gemoeid is!
Kent u iemand die bekwaam is om dit uit te zoeken met apparatuur, mijn dealer zegt niks te vinden of te zien en de gas installateur ook niet zegt hij.
Ik blijf ondertussen pogingen doen om in alle standen te rijden.

Kan ook iets in je ontsteking zijn dat op de laatste benen loopt. Als de misfires dan niet consistent genoeg zijn wordt er ook geen storing gelogd. Met een continu brandend motorlampje zou je wel een storing opgeslagen moeten hebben.

JGC 235

5 jaar

Michelbekleder,

Een dealer kan toch in het logboek kijken.
Ik snap het niet.
Er is een storing gezet,maar de dealer vind de storing niet.

Je kunt ook eens kijken of de massakabel van de accu naar het chassis nog goed vast zit en niet kapot is,of doorgerot.

primera p11 0

5 jaar

Het lampje brand af en toe enkele seconden of soms een 20 tal seconden.
Dealer en gas plaatser vonden niets "zeiden" ze mij, ik ken het zelf niet zo goed dus ja, moet hun geloven dat ze niets vinden.
Ik ga die massakabel straks checken.
ivm de onsteking, waar is die ergens te vinden aan de auto? kanje die op een bepaalde manier testen zonder toestel?
vriendelijke groeten Michel

Michelbekleder,

Je moet een zoekrichting hebben en dat kan als je weet welke storing erachter het brandende lampje zit.
Nu kan het van alles zijn,bobine's,massakabel,ontsteking,gasinstallatie,,automaat,enz,enz.
Die schokken,zijn die sterk voelbaar of voelt het als inhouden van de motor?.

primera p11 0

5 jaar

Hallo,
het voelt als inhouden van de motor eigenlijk en als hij het heeft, op basistoeren(ralentie) draait hij dan ook niet goed, net op 3cilinders ofzo, je hoort het direkt ook in de uitlaat, dan pruttelt hij daar .
Als je dan vertrekt ergens aan een kruispunt dan is er even een "dood" punt waar hij even inhoudt .
Ik weet niet direkt nog iemand die mij kan helpen om met apparatuur nog uit te lezen.
Het is nog het oude systeem blijkbaar vooraan in de motorruimte is een aansluiting daarvoor ofzoiets, niet onder het dashbord.
Ik woon in Belgie , Itegem maar maakt niet uit wie het kan, dan rij ik er wel naar toe.

Michelbekleder,

Is de klepspeling in orde?.
Als ze te strak staan krijg je ook deze klachten.
En dat kan zeker bij het rijden op lpg.
Maar ja,het is gissen zonder een goede zoekrichting.
Wat je ook nog kunt doen is met een plantenspuit in het donker de bougiekabels en de ontstekingsdelen besproeien.
Zie je dan vonken of vervandert het toerental dan weet je dat er doorslag is op de kabels en/of bobines.
Bobines zijn ingegoten in epoxy en dat wil nog weleens scheuren door het warm en koud worden.
Dat trekt weer vocht aan en dat geeft dan weer sluiting in de bobine of overslag.

primera p11 0

5 jaar

Hallo,
ganse week ikzelf nog niets ondervonden, maar mijn vrouw reed gisteren ermee en het was druk tijdens de dag en als te telkens veel moest inhouden en afremmen en terug optrekken en zowat stilletjesaan verder reed met de auto's voor haar die ook traag reden begon het weer vertelde ze .
Dus op tragere snelheid 40 a 60 zowat dat hij zowat inhield en het gele lampje was niet gaan branden zij ze.
Ook is het zo, de waqen heeft nu 82000km en had er voor de lpg erin kwam 72000kmen reed super daarvoor op benzine.
De installatie is erin gekomen en hij heeft nooit echt goed meer gereden op lpg en op benzine is het nu ook niet meer zoals daarvoor.
Dus technisch gezien was er niets aan de wagen tot de lpg erin kwam.
Hij had wel weinig km en niet veel gereden van de vorige eigenaar maar reed goed.
De massakabel hangt perfect vast , met de plantenspuit kan ik vanavond pas proberen.

Ik heb van de lpg man gehoord dat ik een tank op benzine moet leegrijden om de computer te resetten.
Het is blijkbaar zo ingesteld dat als ik mijn wagen stil leg, de computer telkens wordt gereset voor de volgende rit, omdat de computers van zo'n 306 blijkbaar niet zo uitmuntend zijn (magnetti marelli) zei de lpg man.
Ik ben zelf niet zo een kenner, maar dat hebben we al eens gedaan en helpt geen snars.
Ik zou gewoon iemand moeten vinden denk ik die kennis van zaken heeft en de wagen kan uitlezen en weet hoe zo'n lpg installatie met betreffende computer moet ingesteld worden.
Maar de plantenspuit ga ik straks nog proberen.

Michelbekleder,

Dat is echt een onzin verhaal van de inbouwer.
Er zijn in die tijd tig Peugeots op lpg gezet,al dan niet met Magnetti Marelli.
Wat weleens voorkwam in het verleden na langdurig rijden op lpg dat de lambdawaarde t.o.v. benzine af ging wijken.
Als je dan eens op benzine reed kreeg je een foutmelding of liep de motor slecht.
Dan hielp een reset weleens,maar dan liep de motor op lpg gewoon goed.
Er is gewoon wat mee,alleen je moet een zoekrichting hebben.
Wat voor merk lpg installatie ligt erin?.

primera p11 0

5 jaar

Hallo het is AGS Eco Pro.
we denken dat ze het gewoon niet meer weten wat te doen, dus daarom kwam ik dit forum terecht met mijn probleem.
Ik heb net gisteren nog een peugeot 505 Gr 2.0 benzine gekocht en zou eventueel lpg leggen, maar durf het nu niet mee goed.

Is de auto ook al eens rijdend uitgelezen als het euvel zich voordoet?
Dus ook de waardes van de druksensor van de LPG installatie enz?

richard9712 0

5 jaar

Richard9712,

Hij heeft het probleem op beide brandstoffen.
Dat maakt het lastiger plus een automaat.
Daar kan ook het schokken vandaan komen.
Ook kan de automaat beinvloed worden kwa schakelgedrag door de lpg comp.
Daarom moet je een zoekrichting hebben.

primera p11 0

5 jaar

Hoezo zou de automaat beinvloed worden door de LPG comp?

richard9712 0

5 jaar

Vandaag weer effe op lage toeren wat schokkerig gereden en toen ik aan een kruispunt stopte bleef de motor weer precies op 3 cilinders draaien en pruttelde de uitlaat weer.
De lpg plaatser zegt dat hij niks vind en dat het zo normaal is en de garage waar ik hem heb laten uitlezen zegt niets te vinden .
Ik heb de wagen daar een week gelaten zodat hij zelf kon rijden zoveel hij wou.
Maar hij zegt niets te kunnen uitlezen.
Ik denk dat men met mij gewoon aan het lijntje houdt en ze er niets van kennen, maar dat ze het niet durven toegeven.
Dus zoek ik iemand die de wagen echt zou kunnen uitlezen en onderzoek doet zoals bvb druksensoren zoals hierboven vermeld, maar wie kan dit?

Het is niet alleen het uitlezen van de storing, maar ook het interpreteren van de storing.
Als de motor op drie poten loopt hoef je geen storingslampje te zien om te weten dat het niet goed is.
Het is niet een kwestie van het lampje brand niet,dus de auto is goed.
En ja,de lpg comp kan het schakelgedrag beinvloeden als het mengsel niet correct is.
Als de branfstoftoevoer bijv niet voldoende is ziet de automaat dat als het terugnemen van het gas en dan kan de automaat op of terugschakelen met als gevolg een erg onrustig rij of schakel gedrag.
Er kan een reactieverschil zitten tussen de benzine comp en de gascomp,gascomp is een volgsysteem.
Dat noemen ze ook wel het bonanza effekt.
Dat betekent dat bijv de benzinecomp al aan het terugregelen is aan de stand van het gaspedaal/gasklephuis bij bijv gas los en dat de gascomp een fracte later is en dat heeft onrustig schakelgedrag tot gevolg.
Dat is hier vermodelijk niet aan de hand omdat de motor op drie poten gaat lopen in de lage toerentallen.
Dat kan van alles zijn,tot te strak staande kleppen,of een kapotte bougie of kabel of een kapotte bobine of het gasmengsel bevriest kortstondig.
Is deze gasinstallatie met injectoren in het spruitstuk,dat is namelijk wel zo bij de AGS eco lite,maar jij hebt de AGS eco pro?.
Ik vermoed namelijk dat het mengsel kortstondig bevriest.
Dat komt voor als de pijpjes die aan de gasinjectoren zitten niet richting de inlaat staan.
Zo'n pijpje kan los zitten en daardoor niet de juiste richting opstaan ,vermits je deze vorm van LPG inspuiting hebt.
En dat kan bij die ene cilinder zo zijn.
Maar,het is lastig om dat van afstand te beoordelen omdat je ook deze klachten hebt op benzine na inbouw.
Ook kan het zo zijn dat de motor op beide brandstoffen loopt.
Dan krijg je een te rijk mengsel met dat gepruttel tot gevolg.
Advies,ga alleen rijden op benzine,haal desnoods de LPG zekering eruit.
Ga rijden en als de storing zich voordoet en je hebt een melding,niet afzetten,naar een garage rijden,storing aflezen.

primera p11 0

5 jaar

Hallo ,
vandaag op de autostrade gereden en eveneens op een snelheid van 110km/h is het oranje lampje beginnen branden.
Het is dan ook een bepaald moment beginnen schokkerig rijden op die snelheid.
We gaan proberen zoals voorgesteld een tijdje op benzine te rijden .
Wie kan deze wagen nog uitlezen?
Met de plantenspuit ook controle gedaan in het donker, maar er vonkt niets.
Bougies zijn vernieuwt, helpt niets.
groeten,Michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.