Mijn peugeot 406 coupe 1997 staat nu bij revisiebedrijf. Overmatig versleten zuigers en kapotte zuigerveer. Lijkt er volgens revisiebedrijf op dat motor al 800000 km gereden heeft. (km stand is 204000). Wat zijn mogelijke oorzaken?? Zij dachten aan de lpg installatie. wat ik zelf nu denk is dat lpg duurkoop is. Toch niet normaal dat een motor na 2 ton op is. Kan het aan de niet smerende werking van lpg liggen of waaraan anders??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jos, Lullig voor je dit soort zaken, maar was je de eerste eigenaar of............
Heb al 4 auto's op LPG gehad, waarvan 2 tegen de 3 ton, zonder versleten zuigers/zuigerveren. Mijn vorige 406 heb ik bij 225 dkm weggedaan, was motorisch nog perfect! Als een motor op lpg al sneller slijt is dit volgens mij meestal de cilinderkop.
20 jaar
toen ik aan het revisiebedrijf vroeg of er met de km stand geknoeid was dachten ze van niet.. gezien de algehele staat van de auto. Heb er voordat ik hem kocht een anwb aankoopkeuring op laten doen. kwam ie goed doorheen. heb er zelf ca 50000km mee gereden.
20 jaar
Jos,
Rijden op gas moet je een beetje met beleid doen. Dus niet jakkeren. Zo'n coupe nodigt daar wel toe uit. Misschien ligt daar het probleem?
Ik rijd al sinds 1976 op LPG, altijd peugeot en nog nooit een auto weggedaan omdat de motor versleten was. Vaak kilometerstanden van meer dan 300.000 km.
gr.
Cees
20 jaar
Beste Cees,
Met welk merk LPG-installatie heb jij de beste ervaringen ?
Ik heb zelf een hele slechte ervaring met Vialle, omdat de brandstofpomp ervan spontaan na 65.000 km ermee ophield.
Kosten ?? 1200 piek !!
Dan is de beoogde bezuiniging al gauw in rook opgegaan....:-(
Ik ben benieuwd,
Groet,
Eduardo
20 jaar
Eduardo,
Onze degens hebben elkaar al eens gekruisd bij een ander topic.
Je vraagt waarmee ik de beste ervaring heb gehad. Dat was met de oude venturi systemen. Elke 150.000 km een ruilverdamper van dezelfde viallefabriek f.110,-- en je kon weer vooruit. Deze systemen konden nogal wat gas aan. 1:7 was normaal. Maar wat maakte het uit, het gas kostte 30 guldencent per liter. Halverwege de tachtiger jaren werd de wegenbelasting enorm opgeschroefd. Toen moest je nog eens rekenen of het wel voordelig was. En dat was het nog steeds. Deze systemen startten ook op gas. dus na 10.000 km. was de olie nog net zo geel als hij er 10.000 km geleden ingedaan was. Motorslijtage op LPG was nihil, als je tenminste de moeite nam om niet het uitertste van de motor te vergen. Onderhoudsbeurten werden verdubbeld. Toen kwam het G3 tijdperk. Mijn eerste G3 ervaring was dramatisch. Goed hij liep 1:10, de houderschapsbelasting was aangenaam, maar al die electronica gaf problemen. Maar als ik alles bij elkaar optel ben ik er niet aan te kort gekomen. Nu rijd ik een 406 met een Vialle LPI en dit rijdt van alle systemen die ik gehad heb de afgelopen 28 jaar superieur. Geen verschil met benzine, (en dat was vroeger wel anders) hij haalt makkelijk 1:12, en als ik een beetje oplet door de tank niet leeg te rijden dan ga ik ervan uit dat mij jouw probleem niet zal overkomen. Het is nog steeds een genoegen om met 15 euro meer dan 400 km te kunnen rijden, en het enige wat mij van het rijden op LPG af kan krijgen is als er geen tweedehands auto's op LPG meer bestaan. En daar begint het voorzichtig aan naar uit te zien.
gr.
Cees
20 jaar
Cees,mijn 406 1.8 16v 1999 rijdt maar met moeite 1 op 10. (viale lpi g3 en km.stand 240000 km )Ben jij er zeker van dat tank leeg rijden van invloed is op de levens duur van de pomp ? De pomp is zelfsmerend dacht ik.
Ik let altijd wel goed op dat ik geen grond of andere rotzooi de tank inblaas bij het tanken.
Toni,
Wellicht is de nieuwe EW7 motor nog van invloed op het gebruik. Jij hebt ongetwijfeld nog de vertrouwde XU motor die in 1984 ook al in de 305 te vinden was. Betrouwbaar als de hel (gezien ook jouw kilometers) maar een stuk rammeliger. Mijn 406 loopt altijd 1:10 maar bij een rustige gasvoet (hooguit 110 op de snelweg) haal ik zo 1:12. Ik ben ervan overtuigd dat de tank leegrijden desastreus is voor de ingebouwde pomp. Waarom zou je hem in de tank inbouwen als daar geen gegronde reden voor is. En die reden is m.i. dat het vloeibare gas dient als smeermiddel. En dus nooit deze tanks leegrijden zoals wij dat altijd deden met de venturigestuurde installaties. Tank leeg??? oveschakelen op benzine en gas halen. Niet doen dus. En altijd een dop op de gasinlaat. Gelukkig hebben ze dat bij Vialle begrepen. Aan mijn afsluitdop zit een touwtje. Kan je hem nooit meer kwijtraken.
Een beetje aandacht kan een hoop gedonder voorkomen.
gr.
Cees
20 jaar
Cees,
Het is een xu7jp4 motor,en hij rammelt niet. Een 8 kleppertje wil nog wel eens rammelen maar deze vind ik best wel stil.
Zo te horen is 1 op 10 dus normaal op gas. Dat was overigens wel even slikken na onze 205 diesel die 1 op 21 reed. Maar goed 2 kinderen en kinderwagens en andere rotzooi passen nu eenmaal beter in een 406 break dan in een 205je.
Hoi Toni,
Ik durf het in Cees z'n bijzijn bijna niet te zeggen, maar die 406-break leveren ze ook met een hele fijne HDI.
Ik geef toe dat het omslagpunt met een HDI een stuk hoger ligt,
hoewel er in de krant van vandaag werd geschreven dat onze "fijne" regering er druk doende mee is om de accijns op LPG te verhogen....:(
Dus met een beetje pech wordt de LPG-rijder wordt binnenkort ook "uitgemolken".....
20 jaar
Hoi Eduardo,mijn budget is helaas niet toerijkend om een 406 hdi te rijden. Ik weet dat die misschien fijner rijdt. Hoewel ik over mijn g3 auto geen klagen heb. Zolang ik voordeel heb op gas zal ik op gas blijven rijden hoelang dat zal duren weet ik niet. Toch wil ik nog even een kantekening maken bij de betrouwbaarheid van de HDI. Wel eens van een defekte lagedruk pomp of hogedrukpomp gehoord ? Of van lekkende hogedrukleidingen ? Ik weet dat het niet vaak voorkomt, maar bij 240000 KM hoe zit het dan ? , misschien zijn er mensen die er ervaring mee hebben. Begrijp mij niet verkeerd maar ik vind de hdi in welke uitvoering dan ook een prima motor.
mijn auto is inmiddels terug van de revisie.\
mijn motortemp staat bij filerijden altijd op 105graden en bij normaal rijden op 70 a 80graden. Moet ie niet op ongeveer 90 graden staan?? die rampenbak kost me megaveel en ik wil nu wel dat ie 100% is. sinds ik hem heb doet de temp hetzelfe...
20 jaar
Jos ,zit er airco op je auto ? Als er geen airco op zit is het m.i. normaal dat dat de motor temperatuur rond de 100 graden in de file is , de koelventilator slaat bij dit type auto namelijk pas in rond de 100. Ik vind het zelf ook aan de hoge kant, je kunt het wel veranderen door een thermokontakt te plaatsen die bij een lagere temperatuur al inslaat.
Je kan voor lpg zijn of voor diesel zijn. Zoals Cruijff het al stelde elk voordeel hep z'n nadeel. Ik heb nu een Mazda 323 DITD binnen met een kapotte brandstofpomp. Kosten nieuwe pomp 3667 Euro ex BTW. Daarvoor kan je bij Vialle heel veel LPI pompen kopen.
Hakeem,
Maar jij bent net zo'n gasfreak als ik. Leg dat Eduardo maar eens uit!
gr.
Cees
20 jaar
Vooruit Cees nog zo'n voorbeeld. Je rijdt een Carina E van '96 en de motor wil niet meer lopen. Dan blijkt de benzinepomp defect te zijn, die ook al gauw 400 euro kost ex. montage. Het maakt niet uit wat je rijdt alles kan en gaat kapot. Gelukkig maar trouwens anders hadden we niks te doen.
Hee Cees, volgens je profiel werk je bij VROM. Kan je niet eens wat lobbywerk verrichten voor de autogasbranche?
Hakeem,
Ik zit aan de bouw kant en niet aan de millieu kant. Twee verschillende werelden, die elkaar absoluut niet (willen) kennen.
gr.
Cees
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar