Airco werkt al een tijdje niet meer en heb deze ook niet nodig .
Maar er komt sinds een paar dagen een schurend geluid bij de magneetkoppeling vandaan. Niet constant , af en toe.
Ik ben bang dat dit gevolgen kan hebben voor de riem.
kan de pomp ook vastslaan als deze is uitgeschakeld? Of kan ik beter het zekere voor het onzekere nemen en voor een bypass gaan van de multiribriem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de pomp niet ingeschakeld is , kan de pomp als zodanig niet vast slaan .
Als ik het zo lees , vermoed ik dat het lager van de magneetkoppeling als zo danig , het aan het begeven is.
Als deze vast loopt , is het ook gedaan met de riem.
Dat is te controleren , door de snaar te verwijderen en de koppeling op speling/lawaai te controleren.
Als je inderdaad helemaal op veilig wilt gaan en het is mogelijk , een kortere multiriem en de pomp uit het systeem laten.
[quote=kaleido 1]Als je inderdaad helemaal op veilig wilt gaan en het is mogelijk , een kortere multiriem en de pomp uit het systeem laten.[/quote]
Kan niet, helaas...vanwege de lokatie van de looprollen en diverse componenten is de airco niet te passeren.
[quote=kaleido 1]Als ik het zo lees , vermoed ik dat het lager van de magneetkoppeling als zo danig , het aan het begeven is.
Als deze vast loopt , is het ook gedaan met de riem.
Dat is te controleren , door de snaar te verwijderen en de koppeling op speling/lawaai te controleren.[/quote]
De koppeling kun je draaien met de hand terwijl de riem erop zit. en ik hoor dan hetzelfde schurende geluid zoals op onderstaand filmpje:
betekent dit nu dat de lagers defect zijn en de riem elk moment kan breken?
10 jaar
[quote=Hans4040][quote=kaleido 1]Als je inderdaad helemaal op veilig wilt gaan en het is mogelijk , een kortere multiriem en de pomp uit het systeem laten.[/quote]
Kan niet, helaas...vanwege de lokatie van de looprollen en diverse componenten is de airco niet te passeren.
Ik kwam dit tegen ergens. zie foto. Er zou gebruik gemaakt zijn van een riem voor een renault 1.9D. Zo iets moet toch te realiseren zijn met de juiste lengte riem? Echt balen. Morgen staat een rit van 300 km op de planning. Als dat maar goed gaat.
10 jaar
Ik zie dit topic net.
1. mijn 1e antwoord zou geweest zijn, monteer een kleinere riem om de compressor buiten te sluiten. Je moet dan een multieriem hebben voor jouw type auto zonder airco. Denk er aan dat is niet de juiste oplossing, want de riem moet anders gelegd worden.
2. Er staat speling op de koppelingsplaat, demonteer deze en haal de shim(s) weg en monteer de koppelingsplaat terug. (snelste oplossing)
Zo iets had ik dus ook in gedachte , heb dit soort alternatieve reparaties al bij diverse merken kunnen toepassen mondeo alfa , dus waarom zou dit hier ook niet werken , het enigste nadeel is dat de riem de poulie van de dynamo minder volgt , slip gevaar.
Demonteer de koppelingsplaat ( Hub) en je probleem is verholpen. Of zet er meer Shimies of revettes tussen dat de ruimte tussen de poelie en de koppelingsplaat groter word. Probleem opgelost.
Heren, bedankt voor tips.
Ik heb de koppelingsplaat een paar keer rondgedraaid en het geluid was weg. Daarna 400 km gereden en is niet terug gekomen, al draait de koppelingsplaat nog steeds tamelijk stroef, dus ik denk dat het tijdelijk is.
Als ik het goed heb begrepen kan de koppelingsplaat zonder gevolgen verwijderd worden? De poelie zit geborgd met een borgveer ofzoiets? Niet dat ie eraf dondert ;) Binnenkort maar eens de riem eraf en dan gelijk checken of er speling op de poelie van de pomp zit.
9 jaar
[quote=TheoStek]2. Er staat speling op de koppelingsplaat, demonteer deze en haal de shim(s) weg en monteer de koppelingsplaat terug. (snelste oplossing)[/quote]
Deze snap ik niet.
De shim zorgt voor ruimte tussen poelie en koppelingsplaat. Moet er niet juist meer tussen zetten ipv de bestaande te verwijderen??
9 jaar
Als de minimale speling te groot is geworden en groter dan de maximale speling gaat de koppelingsplaat slippen.
Dan is de laatste optie aanwezig om een shim te verwijderen om de speling weg te nemen.
[quote=bitbyter][quote=Hans4040][quote=kaleido 1]Als je inderdaad helemaal op veilig wilt gaan en het is mogelijk , een kortere multiriem en de pomp uit het systeem laten.[/quote]
Kan niet, helaas...vanwege de lokatie van de looprollen en diverse componenten is de airco niet te passeren.
Ik kwam dit tegen ergens. zie foto. Er zou gebruik gemaakt zijn van een riem voor een renault 1.9D. Zo iets moet toch te realiseren zijn met de juiste lengte riem? Echt balen. Morgen staat een rit van 300 km op de planning. Als dat maar goed gaat.
Hier gaat de riem slippen op de dynamopoelie.
Beste is een steun voor de aggregaten te halen uit een auto zonder airco en dan een passende riem omleggen met de gewijzigde opstelling.
Weet alleen niet of de dynamo dan nog past.
Vandaag is het lawaai terug gekomen. één punt snap ik echter niet: Hierboven wordt aangegeven dat het lawaai veroorzaakt wordt doordat de speling op de koppelingsplaat te groot is geworden. Welke gevolgen kan dit hebben, behalve dit schurende geluid? Ik neem aan dat de pomp niet kan vastslaan met gebroken riem als gevolg omdat de airco namelijk nu niet werkt ( riem loopt vrij over de vrijlooppoelie?)
Als het weer het toelaat ga ik aan het sleutelen maar wil deze koude dagen doorkomen met een hele multiriem ;)
9 jaar
Zoals ook al geschreven , zit er geen speling op het lager van de "vrijlooppoulie" , hiervoor dient de multieriem wel even verwijderd te worden om dit te controleren.
Denk dat ze bedoelen , dat de speling te klein is geworden , want dan kan de schijf wel lawaai gaan maken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar