auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: meetwaarde temperatuur - 400 °c

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: HFX 1.1

wie kent dit fenomeen ?
Temperatuurmeter op instrumentpaneel van bij aanschakelen kontact onmiddelijk op 110 °c staan.
in de meetwaarde blokken staat op dat ogenblik (motor koud) een waarde van rond de 0 °c tot - 10 °c
als de motor ong 1 min loopt ( start en draait normaal ) heeft de meetwaarde reeds ong - 100 °c bereikt
na ong 3 tot 4 min stationair draaien van de motor zitten we al gauw aan - 400 °c
de meter binnen blijft op +110 °c staan.
de sensor op de motor is reeds vevangen door een origineel exemplaar zonder resultaat.
de waarde van de sensor is koud ong 10 K ohm en daalt in waarde naar minder dan 1 K bij warme motor , dit zowel voor de oude als de nieuwe sensor.
de weerstandswaarde van sensor gemeten op de sensor zelf en gemeten op de stekker van de CPU is steeds dezelfde weerstands waarde , dus bekabeling OK
bij het aansluiten van een weerstand van 15 K ohm op de stekker van de sensor komt in, de meetwaarde blokken een waarde van + 17.5 °C voor 33 K -- + 46 °C en voor 65 K -- + 80 °C raar !!!! dus veel hoger dan de max waarde van de sensor
zelfs als er een reeele waarde van temperatuur in de meetwaardeblokken zit (met een weerstand ipv de sensor , blijft de meter binnen nog altijd op 110 °C staan. of direct naar toe gaan bij aanschakelen kontact.
nu heb ik in een andere topic hier gelezen dat als de weerstand van de lage snelheid van de koelventilator defect is de meter binnen door de komputer naar max word gestuurd om te meden dat er iets mis is met het koelsysteem ?
nu ik vind bij deze 206 geen weerstand , weet iemand of deze een dubbele snelheid heeft lijkt mij op het eerste gezicht niet.
heeft geen airco , de ventilator werkt , want van zodra de stekker van de sensor word verwijderd start de ventilator , dus de computer ziet dat er een onderbreking is .
heeft deze een weerstand en waar moet ik die dan vinden ?
chasisnr : 42179826
hopelijk komt hier een antwoord want weet niet goed wat eerst vervangen , computer , instrum bord maar lijkt mij mogelijks wel ook ergens heel anders te zitten.

Geplaatst door

Luc6672 (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarschijnlijk een overbodige opmerking, maar je hebt toch wel de juiste sensor vervangen he? in dit geval de blauwe in de cilinderkop.

harry4203 3150
badge vip badge

11 jaar

als het goed is heb je een blauwe koelvloeistof sensor. een sensor met 3 pootjes. 2 voor weerstand waarde en 1 die als schakelaar aan massa ligt dit zou pootje 3 moeten zijn. kan zijn dat het er niet op zit (heb er ook geen draad in de schema voor staan) je komt dan uit op http://www.rpc.gr/prd_images/1338A6_z.jp...

verder zit er bij deze denk maar 1 sensor op (zo geeft hij dat aan als onderdeel)
vroeger was er 1 sensor voor de computer, 1 sensor voor de instrumentenpaneel en 1 voor de koelvin.
nu wordt de koelvin aangestuurd door de computer en de instrumentenpaneel krijg temperatuur door van de motor computer.
denk dat hier dat ook het geval is.
anders is bruin dacht ik voor de computer en grijs voor de instrumentenpaneel en blauw voor koelvin (laatste twee kunnen ook net andersom zijn)

als het goed is heb je gemeten op de 32voudige zwarte stekker. dan op poot e4 en d4

Hallo, de gegevens over de sensor zijn correct , blauw met drie aansluitingen waarvan enkel 1+2 gebruikt;
is ook de enige sensor. orig sensor 1338A6 heb ik ook vervangen. e4 en d4 zijn ook juist
nu heb ik vandaag een ander diagnose apparaat gebruikt en daar is de temperatuur in de meetwaardeblokken wel correct . Mijn Gutmann Macs42 gaat hier volledig de mist in (alle andere meetwaarden zijn wel goed ). met mijn Autoboss PC Maxx (veel goedkoper toestel ) meet ik wel correcte temperaturen en er is dus enkel een probleem met het metertje zelf in het instrumentenbord.dus zal ik vervangen.
op verkeerd spoor geraakt door fout (bug) in diagnose apparaat . bedankt voor de hulp

Luc6672 0
badge

11 jaar

ik wil niet eigenwijs zijn, maar als het chassisnr klopt zit er onder het thermostaathuis in de kop een blauwe sensor met 1 aansluiting. deze is voor de temp-meter in het dashboard.

harry4203 3150
badge vip badge

11 jaar

welk onderdeel nummer hoort daar dan bij, kan namelijk hem zelf niet zo snel vinden op servicebox

024286

harry4203 3150
badge vip badge

11 jaar

En het door Harry gegeven onderdeelnummer van de JUISTE sensor vind je bij de cilinderkop Werner.

hans4074 0
badge

11 jaar

ik zie hem nu ook zitten.
had het een en ander al gekeken maar nog niet bij de kop
http://www.106parts.com/websiteimages/hi...
zo zou de sensor eruit moeten zien.

en, al een oplossing?

harry4203 3150
badge vip badge

11 jaar

ja sorry , ik dacht dat dit al duidelijk was in mijn vorige terugmelding ,
de meter was defect , is vervangen en de hoge negatieve waarde in de meetblokken was een fout van mijn Gutmann diagnose apparaat .met een ander apparaat was de waarde korrect
wat wel klopt en mij verwonderde was de extra sensor in de kop voor de mater , die heb ik pas later gevonden op jullie aanwijzen , zit goed verstop onder een pak leidingen

Luc6672 0
badge

11 jaar

ik heb de oplossing reeds gegeven in een vorige topic maar blijkbaar was dit niet voldoende , wist ik niet , ik hoop dat dit da nde juiste weg is Sorry .
Luc

Luc6672 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.