Peugeot 206: Uitlaatgas storing en onregelmatig lopen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: nfu

Goed, eerst het verhaal vooraf:

Ik heb een 206SW 1.6 16v en hierbij was de distributieriem geknapt door verkeerde montage van vorige eigenaar.
Goed, zelf een nieuwe motor ingebouwd.

Nu heb ik de volgende problemen:

1. Het toerental stationair is rond de 900, maar hij fluctueert een beetje. Het metertje gaat de hele tijd een beetje heen en weer. Denk iets van 20~20 toeren. Dit gaat ook niet weg na een geruime tijd rijden.
2. De auto geeft als hij koud is de storing: uitlaatgas storing. Hierbij valt de motor ook uit. Na even wachten en opnieuw starten is deze weg.
3. De motor voelt wat lui. Soms vanuit de eerste versnelling wil hij niet echt op gang komen. Plankgas of halfgas maakt niet veel uit... Na even rijden is het weg (?)

De nieuwe motor heeft zo'n 80.000 kilometer gelopen. Heeft voor inbouw nieuwe distributieriem- set gekregen incl. waterpomp. Nieuw oliefilter en nieuwe olie (5w40).

Heeft iemand nog ideeën om te proberen? Ik zou bijvoorbeeld de bougies kunnen vervangen, maar als ik toch bezig ben kan ik natuurlijk ook suggesties van anderen proberen.

[b]Even informatie toegevoegd:[/b]

Computer is opnieuw ingelezen bij een Peugeot-dealer en deze gaf geen fouten of problemen.

SideSwipe

Geplaatst door SideSwipe (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

als je de storing uitlaatgas hebt gehad. dan moet je hem direct met lopende motor uitlezen. als je namelijk die melding krijgt heeft hij gegarandeerd een storing opgeslagen. verder uitlaat ook nog goed. eventueel zonder uitlaat proberen kijken of hij dan beter loopt (storing krijg je dan wel, maar dan weet je of de uitlaat verstopt zit of niet) of heb je de katalisator goed kunnen beoordelen of deze niet verbrandt of beschadigd is.
verder is deze met gaskabel of niet. zo ja met gaskabel. bij volgas staat dan de klep 90graden gedraaid.

SideSwipe (0), 11 jaar geleden

Ik ga morgen even de computer uitlezen. Ik zal ook eens proberen zonder de uitlaat.
Het is trouwens een elektronisch gasklephuis... Dus het laatste kan niet

Peugeot604 (0) PRO, 11 jaar geleden

hoe krijg je het eigenlijk voor elkaar om bij deze motor de riem verkeerd te monteren? is een van de gemakkelijkste motoren om een riemwissel te doen.
3 pennen voor de timing erin en sleutelen maar. rechter voorwiel en kuip eraf en je hebt genoeg ruimte.

harry4203 (465) PRO, 11 jaar geleden

spanner de verkeerde kant op wellicht??

Peugeot604 (0) PRO, 11 jaar geleden

ik vraag me af of daardoor de riem kan breken.
bij deze spanner is de klokveer al voorgespannen, aan de spanning van de veer zelf doe je in principe niets.
Je spant en ontspant de riem doordat het bevestigingsgat excentrisch is geboord in de dikke as. op deze as zit het plaatje gemonteerd waar je de inbussleutel in doet.
door nu deze as te draaien, veranderd de positie van de rol enkele mm's naar de riem toe of van de riem af.
doordat de rol door de riem wordt 'ingedrukt' komt er meer of minder spanning op de veer en beweegt de aanwijzer, zodat je hem juist kan instellen.
beetje technisch verhaal maar bekijk maar eens goed zo'n spanner dan wordt het je wel duidelijk.

daarom snap ik de richting van het draaien niet zo, omdat je hiermee enkel de positie veranderd. er is maar één positie de juiste (als het wijzerje op de inkeping staat) en of je deze nu bereikt door links of rechtsom te draaien is volgens mij om het even.

SideSwipe (0), 11 jaar geleden

De vorige eigenaar (of monteur) heeft blijkbaar een schroef van de afdekplaat laten vallen.. Deze zat onderin bij het tandwiel van de krukas. Deze heeft blijkbaar langzaam in de distributieriem gevreten en ik ben helaas de eigenaar geweest waarbij deze uiteindelijk geknapt is.

Het vervangen van de riem op zich is inderdaad kinderlijk eenvoudig, zoek zelf ook niet het probleem daar ;)

Ik heb de storing kunnen uitlezen, wat in het display stond als uitlaatgas storing. Het wasP1339 errorcode. Crankshaft Pos./Engine Speed Sensor Cross Connected.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

dus de storing was de rede van de oude riem en niet van de nieuwe motor. het kan maar ok.
weet je wel dat de nieuwe motor slimste is om laatste software voor de motor erop te zetten en met koude motor intialiseren. zo loopt hij direct mooi .
met gewoon rijden duurt het veel langer voordat hij zijn eigen heeft in geleerd

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum