Peugeot 405: mi16 schokt bij deellast en gas los

Bouwjaar: 1989

Loopt ook slecht stationair, zowel koud als warm. Vooral na een paar dagen stilstand gebeuren er rare dingen, zoals 3000 rpm stationair en dan ineens stilvallen. Bij normaal optrekken nergens last van, haalt ook het volle vermogen eruit zonder in te houden.
Een lijstje van dingen die ik al geprobeerd heb (niet schrikken):
- Bougies, rotor en verdeelkap vernieuwd kabels vervangen.
- Injectoren gereinigd, gallerij met drukregelaar vervangen.
- Cilinderkoppakking vervangen met alle andere relevante pakkingen als inlaatspruitstuk enz. Kleppen gecontroleerd.
- Luchtmassameter vervangen, circuit op valse lucht gecontroleerd.
- tijdstip distributie uiteraard gecontroleerd.
- CO perfect afgesteld.
- Bobine vervangen.
- ontstekinsmodule vervangen.

De auto verkeert verder in goede staat van onderhoud. (geen spatje roest en zelfs geen druppel olie)
Motor is D6C, oftewel XU9J4, 1.9 16V motronic zonder kat.

Peter8838

Geplaatst door Peter8838 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Het lijkt mij een beetje op de luchtmeetschijf en op de stationair toerenregelklep die jou problemen veroorzaken.

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Heb het bijzondere voorrecht om een bijna onuitputtelijke bron reserveonderdelen op voorraad te hebben.
Heb de stationair regel stappenmotor ook al vervangen.
Ik zit nu te denken aan een lektekst. Zou een lekkende compressieveer verantwoordelijk kunnen zijn voor deze symptomen?

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Nou nee, dat zou je moeten horen als je b.v. start zonder de verdeler aangesloten(zonder vonk dus).

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Probleem is nog steeds niet opgelost.
Heb nu weer al 10.000 km gereden en het wordt niet echt erger.
Dit versterkt mijn vermoeden dat het een storing in de elektronica betreft.
Iemand ideeën? Maakt niet uit hoe gek het klinkt, het kan allemaal.

bx16v mk1 (0), 18 jaar geleden

ik heb een bx 16v, met hetzelfde D6C blok. Problemen klinken als een defecte gaskleppositie meter. Wat geeft de computer aan als je die uitleest?

Als deze niet goed is reageert de motor op de luchtmassameter, en dan blijft ie gekke dingen doen. Ook je luchtregelklep reageert niet. Meet die eens na, en anders heb ik wel een programmatje met alle gegevens die ik je kan mailen. jonnetreur@wanadoo.nl

groeten

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Gasklepschakelaar heb ik gecontroleerd met multimeter. Deze is goed. Ook komen de signalen bij de ECU aan.
De luchtregelklep (ik neem aan dat je de stationair stelmotor op het inlaatspruitstuk bedoelt) beweegt wel.

PS mijn blok komt ook uit een BX. Ik denk dat ik dat programmaatje al eens gehad heb, ik heb redelijk wat ervaring met mi16 conversies, echter, nu ben ik het kwijt.

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Vandaag primair ontstekingsbeeld op scoop getoverd. Aan het einde van de vonkduur zie ik telkens een uitschieter naar boven. Weet iemand waar dit op wijst?

En, weet iemand wat normaalgesproken de vonkduur is (in ms)?

richard9681 (0), 18 jaar geleden

Die uitschieter naar boven is de vonkstroom die weer een inductie spanning veroorzaakt in de primaire spoel.
Dit is dus het bewijs dat je inderdaad een vonk hebt.
Bobine werkt als een transformator, een vonk duurt ongeveer 2 milliseconden.
Niet verwarren met de lengste van de aanstuur puls!
Die is langer omdat de bobine tijd nodig heeft om de spanning op te bouwen.

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Deze uitschieter naar boven is bijna net zo hoog als de ionisatiespanning. Dat kan toch niet goed zijn?
Weet jij ook hoe groot de vonkduur is bij deze specifieke motor bij stationair toerental?

Peter8838 (0), 17 jaar geleden

Nieuwe ontwikkeling:
Het storingslampje brand nu consequent bij gas loslaten.
Pas als de motor overgaat naar stationair regeling gaat het weer uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.