Peugeot 405: Mijn benzinetank doet raar, resultaat: niet willen starten

Bouwjaar: 1991

Ik heb een probleem met mijn 405 1.6 injectie uit 1991. Deze doet behoorlijk raar. Het probleem doet zich al vanaf december voor, maar de ene keer doet hij het wel, om de andere keer het totaal niet te doen.

Probleem is dat hij niet start af en toe. Accu is ok (waardes opgemeten) en het is ook geen vocht, want als we hem aanduwen dan 9 van de 10 keer start hij meteen. Tot afgelopen vrijdag. Mijn vriendin belde me op dat haar auto weer niet starte. De dagen ervoor ook al niet, dus wij dachten, ff aanduwen en lopen maar weer. Dit keer niet dus. We hebben met tig man aangeduwd, maar starten ho maar. Er zat nog voor een kwart aan benzine in, dus tank was ook niet op.

Afijn, de auto maar laten staan op haar werk en de volgende dag met een maat erheen om te slepen. Daar het vrijdag behoorlijk regende, gokte ik toch stiekum dat het vocht zou zijn en dus hopelijk nu wel zou starten. Uiteraard was dit niet het geval. Maar van me trok ineens een busje kickstart uit zijn auto. Dat schijnt spul te zijn die je in je inlaat moet sprayen en dat de auto dan start. Ik had er een hard hoofd in, maar ach, waarom niet. Hij sprayed in de inlaat, ik draai de sleutel om en warempel, hij starte!! Maar niet voor lang, wat dus betekende dat de motor geen benzine kreeg.

Toen maar 10 liter benzine gehaald, 5 ervan erin gegooid, sleutel omdraaien en hup starten maar. U zou zeggen, er zat geen benzine in. Ik dus ook en misschien klopt de benzine meter wel niet, dus hup, naar de tankstation, 35 euro in gegooid en probleem zou opgelost moeten zijn. Niet dus!

Vanmiddag wilde we even boodschappen doen en wat denk je....inderdaad, weer niet willen starten. Tank zat voor 3 kwart vol, dus de visie dat er geen benzine is zit gaat helaas ook niet meer op. Uiteraard had ik nog wel 5 liter benzine in een jerrycan in de auto staan, dus hoppa, die er ook maar bijgegooid en ja hoor, erna weer meteen starten. Wat ik wel raar vond is dat we toen naar de tankstation zijn gereden, en bij het inbrengen van de vulslang er ineens voor 1 seconde een gesis uit de tank kwam...zeg maar soort ontluchting.

U snapt dat we er aardig moe van worden. Ik heb gehoord dat er een filter in de tank zit en deze waarschijnlijk dan bij een lage benzinestand geblokkeerd wordt door iets wat misschien in de tank zit, maarja, vanmiddag zat er nog voldoende benzine in (3 kwart) dus die theorie schijnt ook niet op te gaan.

Iemand enig idee wat er hier aan de hand is? Vocht is uitgesloten. Er is iets niet goed met de benzinetoevoer, maar zodra je er wat litertjes bijgooit is de toevoer weer ok. Zodra hij start hebben we ook totaal geen last onder het rijden. Hij stottert of hapert niet. Ook hebben we wel eens gereden met een bijna lege tank (lampje knipperde dan), maar ook dan totaal geen hinder onder het rijden en soms start hij ook gewoon met een bijna lege tank.

Please, iemand? Want op dit moment zitten we niet zo ruim in het geld om 123 een andere auto aan te schaffen en deze maar op de sloop te gooien.

Yzord

Geplaatst door Yzord (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Yzord (0), 18 jaar geleden

http://www.problemcar.nl/index.php?topic... dit was mijn vorige topic erover.

Maitree (0), 18 jaar geleden

Soortgelijke problemen heb ik met mijn 405 1.9 gri uit 1992 gehad.

Niet willen starten was het nadruppelen van de monopoint injectie, vooral na korte stukjes. Als de motor uit is druppelt er nog benzine in het inlaattraject. Ga je dan starten dan is de motor gelijk verzopen, ik kreeg hem dan zelfs met doorstarten niet meer aan. Na een kwartiertje, half uur, is de benzine wel verdampt en kun je starten. Bij een warme motor al eerder.

Het niet willen rijden op benzine heb ik ook gehad, met dank aan de ANWB (jawel, de ANWB man op een erg koude ochtend 45 minuten bezig geweest met de benzinetoevoer).

In de tank (onder de achterbank) zit een pomp met een aanzuigbuis voor de benzine. Op de een of andere wijze komt de onderkant van het buisje tegen de bodem van de tank en zuigt deze vacuum. De ANWB man heeft aan dit buisje een schuin kantje gevijld en het probleem was opgelost.

Als je de achterbank loshaald zit daar een grote kunststof draaidop, deze losdraaien (zat bij mij erg vast) voorzichtig de pomp uit de tank halen (denk aan vonken en vuur, ik zou voor de zekerheid zelfs de accu loshalen. En dus een schuin kantje vijlen.

Ik hoop voor je dat dit laatste het probleem is.

Succes, Erik

Yzord (0), 18 jaar geleden

Dank u voor uw antwoord, dit zou het best wel eens kunnen zijn. Is de pomp er makkelijk uit te halen? Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan.

Yzord (0), 18 jaar geleden

Ik heb hem mooi weggedaan....werd er gek van...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum