Beste allemaal,
Met mijn Peugeot 206 met nu 112.000 km op de klok heb ik een probleem waar ik mij gigantisch aan erger.
Sinds ik hem heb gekocht in oktober 2010 start de auto al moeilijk. Het duurt lang voor de auto eindelijk aanslaat en bij het starten komt er een sterke benzinegeur vrij. Als je dan het gas heel licht aanraakt en je hem direct weer loslaat, dan begint de motor te beven en loopt hij heel onregelmatig. Na een seconde of 5 is dit weer weg. Verder lijkt het alsof hij tijdens het rijden heel erg inhoudt. Dit alles bij een koude motor. Bij een warme motor slaat hij iets makkelijker aan, maar nogsteeds niet zoals het zou moeten.
Nu heb ik er een nieuwe accu ingezet omdat de oude accu er de brui aan had gegeven, maar buiten het feit dat de startmotor sneller is gaan draaien start de auto niet veel sneller. De bougies en de distributieriem zijn bij 96.000 in 2009 vervangen, de olie is in februari dit jaar vervangen. Toen zijn ook de koppakking vervangen en de kleppen gesteld (bij 107.000 km). Dit alles bij de Peugeotdealer. Verder heb ik bij de vorige tankbeurt een injectiecleaner van Tunap aan de brandstof toegevoegd. Dit heeft verder ook niets uitgehaald.
Weet iemand waar dit start/stinkprobleem zich in zou kunnen zitten? Ik vind mijn 206 een erg fijne auto, maar door dit probleem begin ik hem eigenlijk wel een beetje zat te worden.
Ik hoop van jullie te horen!
Gr Bryan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
foutcodes uitlezen en EVAP (brandstofdamp) klep cq filter vervangen
Er staan geen foutcodes in de computer, hij heeft al aan de laptop gehangen bij de dealer. Er is ook meteen gekeken voor updates maar dat was ook niet het geval. De benzinelucht komt uit de uitlaat, in de motor ruik je verder niets. Heeft de EVAP daar mee te maken?
13 jaar
EVAP zou kunnen, alhoewel zoals je het beschrijft het volgens mij wijst op een koelwater temperatuur die veel te koud aan geeft.
Net niet koud genoeg om een fout te genereren. Of een combinatie van deze twee, dat is ook mogelijk.
Andere mogelijkheden zijn map-sensor en inlaat lucht temperatuur sensor.
Hoe is het slangetje naar de map-sensor? Geen scheurtjes en ook niet verstopt?
Anders auto koud uitlezen en sensoren goed bekijken op afwijkingen.
Welk slangetje gaat naar de map-sensor? Onderstaande foto staat hij aangegeven:
http://1.bp.blogspot.com/_-EfNh59lPnQ/S-...
Maar er lopen alleen kabeltjes met een stekker heen. Als ik deze loshaal en de auto start dan valt hij steeds uit. Met de stekker vast blijft hij gewoon lopen.
13 jaar
Dit is een luchtdruksensor (met luchttemp.sensor in 1) rechtstreeks in het inlaatspruitstuk, dus geen vacuumslang voor deze uitvoering.
Ik heb nu de MAP-sensor schoongemaakt met remmenreiniger. Hij was niet heel vies en dat bleek ook na het testen: Hij start even beroerd...
13 jaar
Goed, ik heb de stappenmotor schoongemaakt en het gasklephuis schoongemaakt, maar helaas nog niet echt verbetering...
13 jaar
Zo uit je verhaal op te maken, krijgt de motor teveel benzine = verzuipen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Om een paar voorbeelden te noemen: koelwatertemperatuursensor, luchtdruksensor (map-sensor).
Eigenlijk valt er niet duidelijk een specifieke oorzaak aan te wijzen. Wellicht toch een bezoekje wagen aan een vakkundig garage?
Wat ook mogelijk is: toch een verkeerde afstelling van de distributie, of een verlopen timing hiervan.
Onlangs nog een zelfde 1400cc 8klepper Citroën C3 (bah....vies woord) gehad....geen storingen aanwezig, maar koud slecht aanslaan en lopen, incl. rijkelijk benzine overschot getuige de zwarte prut-sputters uit de uitlaat. Eenmaal warm viel er eigenlijk weinig te merken. Proefrit was niet eens zo slecht, alleen ontbrak vermogen voelbaar in 4de en 5de versnelling. Distributie was nog niet zo lang geleden vervangen bij universeel bedrijf, met als bewijs een sticker onder de motorkap. Na lang zoeken, toch maar eens de kappen van distributie verwijderd.......de distributie timing was in ieder geval 5 tanden versprongen! Riem stond veel te slap en er ontbraken een 5 tot 6 tanden van de nieuwe riem. Riem was zo te zien inderdaad z.g.a.n. evenals waterpomp en spanrol. Wat er fout gegaan is? Geen idee, maar een checkje kan dus geen kwaad.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar