Hallo,
Ik sukkel al een tijdje met waterverlies in mijn koelsysteem. Zodra ik weer water bijvul in het expansievat en dan ga rijden (70 km) blijft het de gehele rit prima, 90 graden. Zodra ik even tijdje stil sta voor het stoplicht slaat mijn fan ook aan en blijft de temp zo rond de 98-100 graden hangen. Zodra ik weer ga rijden en er komt meer koeling bij zakt deze ook weer netjes naat 90 graden. Als ik echter na een dag werken weer het peil controleer, moet ik er toch weer een liter water bijgooien. de terugweg, blijft ook alles goed.
Zet ik echter de auto neer voor een uur, en ga ik er dan weer mee rijden, nog geen 5 km, stijgt de temp van 70 naar 90, naar 100 en zelfs 110!! En het rare is dat de fan dan ook niet aanslaat. Heeft iemand enig idee hoe dat kan terwijl mijn meter toch 110 graden aangeeft?
Zijn er misschien 2 punten waar de temp wordt gemeten. 1 voor mijn meter in de auto (wellicht bij de thermostaat?) en de ander die er voor zorgt dat mijn fan aanslaat, en een andere temperatuur op dat punt meet?
Als ik direct na bijvullen de auto 20 minuten stationair laat draaien, reageert deze normaal, fan aan, fan uit etc. Ik zie op dat moment ook nergens lekkage. Maar moet tijdens het rijden wellicht water verliezen, of op het moment dat de motor uit is, er water terugloopt en er ergens uit lekt?
Ik heb de plaat voor de radiateur schoon en droog gemaakt, nu zag ik na een rit toch weer dat er voor in een geultje water lag. Ik kan nog niet pinpointen of dit nu ergens onderuit de radiateur lekt, of dat dit er naartoe is gestroomd via het expansievatdop (overdruk?)
Ik ben afgelopen maandag nog bij de dealer geweest omdat ik een lekke radiatorslang had (eigenljk is is een pijp die verloopt in een slang) daar spoot het water uit. Deze is toen vervangen en hebben ze tevens een koppakingtest gedaan, die was gelukkig nog goed (heb overigens in april een lekke koppakking gehad) (ik had eigenlijk stille hoop dat door het vinden van die lekke slang nu ook eigenlijk de oorzaak van mijn waterverlies naar boven kwam, maar helaas)
Ik heb ook al gezocht naar natte plekken bij de pedalen en bijrijderskant, daar kon ik niets vinden, dus kachelradiateur zal dan ook niet lekken, wordt overigens ook gewoon warm.
Als laatste hoop zal ik voor de zekerheid morgen een radiateur bestellen en een nieuwe thermostaat.
Mocht iemand nog een antwoord hebben op de vraag waarom de fan niet aanslaat terwijl mijn meter 110 graden aangeeft, dan zou ik het graag willen weten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Worden je radiatorslangen niet hard,niet samendrukbaar.Als er lucht aan de sensor zit ,dan krijgt hij niet de correcte temperatuur.Wat meting was het.Afpersen of CO in het water.-----------Er is ook nog van die koelvloeistof die niet mengbaar is met water(geeft kookpuntverlaging)
is het koelsysteem goed ontlucht??
is ook heel belangrijk, anders gooit hij de koelvloeistof er inderdaad zo weer uit via de overdruk.
14 jaar
Controleer trouwens ook je oliepeil of deze niet omhoog komt en/of overmatig veel condens uit de uitlaat komt.
14 jaar
Ik heb de moed opgegeven en een andere auto gekocht. Toch nog bedankt voor de reacties en ideeen.
Ik heb de auto overigens nog, mocht iemand interesse hebben, voor een paar honderd euries is hij van jou.
14 jaar
Vanwege de ietwat oudere auto en het mogelijke bestek voor of na zou ik zeggen :R.I.P.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar