Peugeot 406: Plakkende kleppen?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Mijn 406 heeft bij het wegrijden op benzine (koude motor) last van haperen/stotteren. Als ik iets meer dan normaal gas geef bij het laten opkomen van de koppeling gaat het goed, maar anders slaat hij snel af. Dit is alleen de eerste ca 100m zo, daarna geen probleem.

Volgens de dealer zouden het zogenaamde plakkende kleppen kunnen zijn. Hij adviseerde om bij de volgende olie wissel een of ander schoonspoelmiddel te gebruiken. Is dit een goed advies? Of ligt het probleem misschien ergens anders? Wat kan ik evt testen?

Auto heeft 315dkm gelopen, en er zit altijd 5W40 olie in.

kjdkraker

Geplaatst door kjdkraker (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

je zou ook de inlaat kunnen laten schoon maken
hiervoor spuit je een middel in de inlaat waardoor vuil snel verdwijnt
anders inderdaad een forte toepassen op de olie
kost je wel paar oliebeurten
dat kan het ook helpen bij deze gaat het niet leuk worden om een koprevisie tegenaan te gooien
door gebruik te maken van gas krijg je vaak een vervroegde koprevisie
dit omdat gas droog is en benzine ook de motor sommige delen beetje smeert

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Het zullen wel waarschijnlijk de stoters zijn zoals hierboven beschreven.
Het kunnen ook vervuilde injectoren zijn van te weinig op benzine rijden.
Dan helpt 25 liter verse benzine, 2 flesjes forte cleaner en de tank dan leegrijden,knapt tie ook goed van op.

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik adviseer in zulke gevallen meestal de motor te vullen met 0w30 olie. Die is nog iets in dunner, dat is dus vooral de eerste seconden na de koude start belangrijk. De dunnere olie loopt makkelijker door de gecalibreerde opening van klepstoters weg waardoor de klep niet meer een klein stukje open blijft staan tijdens compressie en arbeid slag.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Hij gebruikt wel de goede olie.
Daar zou het niet aan moeten liggen.
Dat probleem van die stoters kwam toch alleen voor bij de dikkere oliesoorten?.
De motorloopt toch niet even op 2 brandstoffen?.
Want na 100 meter er geen last meer van hebben kan ook betekenen dat tie dan overgeschakeld is op lpg.
Heb je dit probleem alleen bij een koude motor?.

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Hij gebruikt inderdaat de juiste(voorgeschreven ) olie maar ik heb de ervaring dat het met iets dunnere net iets beter gaat bij sommige probleem gevallen als deze. Het overschakelen van gas naar benzine duurt in de regel wel langer dan 100 meter. het probleem van de klepstoters is inderdaat meestal alleen bij steenkoude motor zodra de olie een beetje temperatuur heeft is het probleem al weer bijna weg

kjdkraker (0), 13 jaar geleden

[quote=primera p11]Hij gebruikt wel de goede olie.
Daar zou het niet aan moeten liggen.
Dat probleem van die stoters kwam toch alleen voor bij de dikkere oliesoorten?.
De motorloopt toch niet even op 2 brandstoffen?.
Want na 100 meter er geen last meer van hebben kan ook betekenen dat tie dan overgeschakeld is op lpg.
Heb je dit probleem alleen bij een koude motor?.[/quote]
Ja het probleem treedt alleen op bij koude motor. Ik rijd dan nog op benzine, het overschakelen op LPG gebeurt later.

Bij het wegrijden, en bocht maken, stottert/hapert de motor enigszins en slaat snel af. Als het 's nachts koud is geweest, dan is het stotteren eigenlijk meer bonken.

Dus maar eens met Forté Motor Flush aan de gang, of (ook) 0W30 olie gaan gebruiken??

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Ja,je kunt de raad van PT opvolgen en dunnere olie gebruiken.
Ik zou sowieso ook verse benzine met injectorreiniger eens proberen.
Dat zijn in de regel de goedkoopste dingen die je kunt proberen,anders ben ik bang dat de boel los moet of gaan flushen met forte.

pieterp9094 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=kjdkraker]Dus maar eens met Forté Motor Flush aan de gang, of (ook) 0W30 olie gaan gebruiken??[/quote]
Zou beide doen.

206rookie (0), 13 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem alleen met een 206 2.0 GTI. (en ook m'n buurman met een 307 sw 2.0)

Waar kan ik die Forte producten kopen??
Heb begrepen dat ze niet particulier te verkrijgen zijn.
Brezan stiekem geprobeert maar die heeft het ook niet.

Alvast bedankt!

pieterp9094 (0) PRO, 13 jaar geleden

Er zijn diverse garagebedrijven die het spul professioneel gebruiken en klanten ook nog wel eens een paar busjes willen verkopen. Destijds heb ik van Forte via mail bericht gekregen met welke bedrijven bij mij in de buurt ze zaken deden.

pieterp9094 (0) PRO, 13 jaar geleden

Trouwens tik het eens in in Google, er zijn een paar webshops die het spul ook verkopen.

206rookie (0), 13 jaar geleden

Forte gebeld, garage om de hoek heeft dit product.
wordt vervolgd.....

kjdkraker (0), 13 jaar geleden

Ik heb gisteren een motor flush behandeling laten uitvoeren. (De kosten waren vooral materiaalkosten. Heb slechts een kwartier arbeidsloon betaald; daarvoor kan ik niet zelf gaan prutsen.)
De motor loopt merkbaar veel soepeler en rustiger. Hopelijk ook als het wat kouder wordt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.