Peugeot 206: Monteren multiriem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,
Ik wil van deze auto de multiriem vervangen.
Ik zie alleen een torx bout op de spanrol en een moer. Welke moet ik het eerst losdraaien, de moer zit muurvast en met een torx dop/ratel kom ik niet tussen de spanrol en carrosserie voor de torx bout. Heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig en hoe span ik deze rol.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

leboef

Geplaatst door leboef (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Het filmpje laat alleen een ander systeem zien met zelfspanner en airco. Het systeem zoals Giuliano heeft, is niet zelfstellend. Om de oude riem te ontspannen/verwijderen, moet eerst de torxbout een slag los. Hiervoor gebruik je een losse haakse torxsleutel die je eventueel iets kunt verlengen omdat de torxbout flink vast kan zitten. Als je deze bout een slag los hebt, kun je m.b.v. een steeksleutel 27mm de moer erachter verdraaien. Met de moer bedien je eigenlijk de span,- en ontspan-inrichting (vertanding) Oude riem er af, nieuwe riem er op, en dan weer met die moer de andere kant opdraaien om de riem te spannen. Om de riem op de juiste voorgeschreven spanning af te stellen heb je een riem-spanningsmetertje nodig en die zul je niet hebben, dus dan maar op het gevoel en dat is strak...behoorlijk strak! Heb je de moer zo ver dat de spanning goed is, dan zet je daarna de torxbout weer goed vast.

leboef (0), 9 jaar geleden

Hier kan ik wat mee. Krijg de auto volgende week dan kan ik er mee aan de gang.
Weet je toevallig ook de maat vd torx. Als ik deze niet heb in haakse formaat, dan kan ik de motor altijd nog laten zakken om een dop te gebruiken. Heb nog nooit een meter gebruikt om en multiriem op juiste spanning te krijgen, dus dat gaat wel lukken.
Nogmaals dank.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Weet zo even niet welke maat torx. Het torx sleuteltje welke ik hiervoor gebruik is niet zo speciaal hoor. Het is gewoon het haakse model zoals losse inbussleuteltjes , dus denk dat je sneller en beter uit bent om bij een gereedschapszaak (of wellicht bij karwei of praxis??) zo'n los haaks torx-sleuteltje te kopen i.p.v. onnodig de motor te laten zakken?

leboef (0), 9 jaar geleden

Net ff gecheckt en heb haakse torx t/m 50 dus dat moet goed komen.
Bedankt en ik laat het resultaat volgende week weten.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Vast wel. Ik dacht torx 45 of 50. Pak (uiteraard) wel de juiste, want als je het torx deel van de bout vernielt, heb je een probleempje. :-)

leboef (0), 9 jaar geleden

Haakse torx 50 en een bacho.
Nog geen 10 min werk.
Toch fijn zo'n technische ondersteuning.
Nu het volgende probleem oplossen, olielekkage.
Eerst zaterdag motor goed afspuiten.
Nogmaals dank.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Valt mee hé? Mooi dat het gelukt is, graag gedaan en bedankt voor de terugkoppeling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.