Peugeot 306: Motor houd in, bokt start slecht bij "warme motor"

Bouwjaar: 1994

Tot mijn grote spijt moet ik vertellen dat ik sinds kort motorproblemen heb.
De oorzaak is tot op het heden nog onbekend, zelfs voor mijn broer (automonteur).

Het betreft een 306 XSI 2.0L 8 klepper, Multipoint injectie.

Het gaat als volgt, je start de wagen, ff wachten rijd weg niks aan het handje.
Auto word warm, en je komt weer in een bebouwde kom.
Je moet remmen, schakelt trug, komt nabij de 1500 toeren en dat was het.
Bokken, schokken pruttelen, ik moet m met gaspedaal aan de gang houden
anders slaat ie af...
Vervolgens kun je proberen ff uit te zetten, en her te starten.
Maar ook nu slaat de motor niet goed aan, blijft bokken.
Zodra je echter boven de 2500 toeren komt, houd ie weer vol en klopt het weer.

Nu weet ik uit ervaring dat de stappenmotor het eerste
punt is om te kijken, evenals de basisdingen, boegies vonk, etc.
Ik heb vandaag dus het gaskleppenhuis compleeet uit elkaar gehad, met alle onderdelen.
Alles schoongemaakt, gesmeerd waar nodig enz.
Luchtfilter schoongemaakt, Wynns Injecteurreiniger erin gedaan.

Ik bouw het weer in elkaar, en hij doet het weer....
aldus dat dacht ik, todat ie weer warm werd...
We staan voor een raadsel, en mijn broertje verdenkt de bobine ervan.

Dus nu: Hoe kan ik deze testen? En is dit uberhaubt te testen?
Wie heeft er nog meer een idee wat de oorzaak kan zijn.

De auto is in oktober nog voorzien, van nieuwe waterpomp, oliepomp, olie, oliefilter, carterpakking, nieuwe riemen, boegies enz enz...

Delorian

Geplaatst door Delorian (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Het klinkt inderdaad als ontsteking, maar deze type's hadden ook nog wel eens dat de koppakking tussen cyl 2en3 eruit slaat. Dat zie je niet in het koelsysteem maar geeft wel dezelfde soort problemen.

Delorian (0), 18 jaar geleden

En hoe kan ik dit teweten komen? Door een compressietest per
cilinders?

Ik lees ook veel over een vacuumpomp.. zou dit ook een oorzaak kunnen zijn?
En waar zou ik m kunnen vinden?

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Vacuumpomp zit niet op deze motor. en inderdaat compressietest wil uitslag geven over de 2e en 3e cyl.

Delorian (0), 18 jaar geleden

Met vacuumpomp bedoelde ik eigenlijk de vacuumsensor of
manifold pressure sensor. Mijn fout.

Ik zal morgen de ecu eens even uitlezen, misschien helpt dat.

Delorian (0), 18 jaar geleden

Is een bobine door te meten? zo jah, hoe en welke waardes moet ie
geven?.

Delorian (0), 18 jaar geleden

Echt reageren doen ze hier niet meer of...

Vandaag de gehele onsteking vernieuwd. Bobine, kabels, bougies.
We zullen zien.

Delorian (0), 18 jaar geleden

Heeft er iemand nog een idee?

Uitlezen heeft niets geholpen, er was niets aan de hand...
Iemand nog suggesties waar te zoeken?

Santa (0), 18 jaar geleden

Ben niet zo thuis in Peugeot's, maar heb je je temperatuursensor al eens gecheckt? En nadat je de stappenmotor hebt schoongemaakt, heb je deze toen ook weer opnieuw ingelezen? Ik weet zo niet of dat bij jouw auto ook moet maar bij veel VAG auto's wel. Het feit dat de computer zegt dat er niets aan de hand is, wil echt niet zeggen dat er niets aan de hand is. Bij een lekke band geeft de computer ook niets aan...... Zolang de waarden binnen de vastgestelde toleranties blijven, geeft de computer geen storingsmeldingen. Wellicht dat Oldtimer Jansen jou vandaag verder kan helpen?

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Check de compressie eens zoals oldtimer al voorstelde.

Santa (0), 18 jaar geleden

Idd primera, compressie meten is een goed begin. Meten is weten en door te meten en daardoor te weten kun je dingen uitsluiten. Zaken uitsluiten is altijd nog voordeliger dan onderdelen in het wilde weg vervangen.

Delorian (0), 18 jaar geleden

Even een samenvatting:

De symptonen:
- auto bokt als je weinig tot geen gas geeft,
- stationair loopt ie rustig en normaal.
- bij vol gas loopt ie ook goed en trekt als voorheen.
- complete onsteking is al vervangen, (bobine, kabels, bougies)
- labda is vervangen,
- bougies zijn mooi van kleur (koffiemelkbruin zeg maar)

Morgen gaat ie wéér bij de peusdealer aan de uitlezing.

Ook hoor ik dingen over foutive massa aansluitingen van het blok.
Heeft er iemand nog suggesties?

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

En tussen het blok en de carroserie.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Doe nou die compressietest eens, daar kun je ook al een heleboel uithalen.

Delorian (0), 18 jaar geleden

Sorrie ben vergeten hierboven te vermelden.
Compressietest heb ik gedaan... waarders zijn voldoende tot goed.

Vandaag is de ecu weer uitgelezen. Een tijdelijke storing viel op
smoorklep.
Maar volgens de peusdealer kan dit ook gekomen zijn doordat ik
deze schoon heb gemaakt.

Ook vertelde de dealer mij, dat peugeots wel eens klote willen lopen als er een storing in het geheugen staat.

De ecu is nu dus gereset en tot op het heden loopt de auto weer als voorheen... wat ik erg raar vind.
Vanmiddag heb ik een afspraak om een testrit te maken, met de
diagnoseapp. erbij.
We zullen zien.

Delorian (0), 18 jaar geleden

Zojuist een testrit van 20 km gemaakt..
Alle denkbare situaties gedaan, rustig, volgas, constant, enz
rijden. En er is niks meer gebeurt. De auto loopt weer zoals het
hoort te zijn.

De dealer zei dat het dus iets fout was... (waarschijnlijk dus
toch de onsteking) en deze fout eeerst gereset moest worden.
Dit is nu gebeurt en alles lijkt goed te gaan.

Mijn dank bij deze, voor alle hulp.

fixxxer (0), 16 jaar geleden

Zit die ecu ook in een Peugeot 306 XR 1,4 uit 1994 ? Zo ja, waar zit deze en hou reset je die?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum