Peugeot 106: Motor houdt in bij koude start

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Goedendag allen, [opgelost!]

Mijn broertje heeft sinds enige tijd een Peugeot 106 1.1 Sunline gekocht en is zo trots als een aap op het ding. Tegelijk heeft hij technisch weinig ahnung en had dus niet door dat er iets mis was. Toen ik de auto vandaag even leende merkte ik echter gelijk dat de motor bij half- tot volgas (ongeacht toerental) enorm inhoudt. Toen de motor warm was ging het weer volle bak (voor zover de 1.1 dat doet). Ik heb het probleem niet eerder gemerkt en moet nog aan hem vragen of het al langer zo is, voor zover hij het gemerkt heeft. Laatste keer dat ik de auto leende was echter met aanzienlijk beter weer.

Ik dacht dus eigenlijk gelijk aan een probleem met de automatische choke, maar nu lees ik dat deze motor geen automatische choke heeft en alles door de ECU wordt geregeld. In dát geval weet ik niet zo snel waar ik het moet zoeken... Dus nog even op een rijtje:

- Motor koud: alles boven halfgas resulteert in smoren van de motor
- Bij opwarmen wordt het geleidelijk aan beter totdat het probleem weg is

Als iemand me in de goede richting kan duwen zou ik zeer dankbaar zijn, kan ik het voor hem oplossen :)

Mvg,

Luuk

faalhaas

Geplaatst door faalhaas (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Een automatische choke zoals op een carburateur zit er niet op, nee.
De functie wordt gedaan in de software van de motor-computer, aan de hand van het signaal van de koelvloeistof temperatuursensor. Er kunnen echter nog andere oorzaken zijn, zoals valse lucht.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes eens.
Ook de pakking aan de onderkant van het monopointhuis kan lekken.
Anders wordt het uitlezen bij dealer of goede universeel, maar wat je kunt zien ligt aan het merk inspuiting.
Met een Bosch systeem kun je weinig zien, bij een Weber-Marelli systeem kun je sensoren kontroleren.

faalhaas (0), 11 jaar geleden

Ik ga morgen overdag eens kijken (bij licht :P ). Bedankt!


Is het trouwens bij valse lucht niet zo dat het probleem bij warme motor niet verdwijnt? Dan is er niets meer aan de hand dus...

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij warme motor gaat de lambdasonde meedoen en gaat de motor-computer regelen.
Dat kan net genoeg zijn om je probleem te maskeren.

faalhaas (0), 11 jaar geleden

Edit: Hier stond een volgende vraag, maar het is niet meer nodig aangezien ik het probleem heb gevonden.



Ik weet de technische namen allemaal niet bij dit moderne (:P) spul, maar een slangetje dat vanaf het gasklephuis via een t-stukje richting luchtfilterhuis en luchtmassameter (volgens mij, bak voor het luchtfilter) zat los (clipje van t-stuk lam, slangetje bij lmm gescheurd). Leek mij aanvankelijk het probleem niet te veroorzaken maar ik kon niets anders vinden (geen lekkages e.d.), heb alles weer goed luchtdicht vastgemaakt en toch maar een proefritje gemaakt... probleem verdwenen. Achteraf klinkt het eigenlijk best logisch als het inderdaad om de luchtmassameter gaat.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Het klinkt misschien logisch, maar deze motor heeft geen luchtmassa meter.
De motor maakt gebruik van een map-sensor. Map-sensor is een rechthoekig stuk plastic met een pijpje waar een slangetje op zit en een elektrische aansluiting met 3 pennen.

faalhaas (0), 11 jaar geleden

Ah, weer wat geleerd... En dat is dan dat kastje achter de grille (met vertakking naar luchtbox/uitlaatspruitstuk)? Daar was de slang gescheurd...

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.