Peugeot 106: motor lekt olie en olie in koelvloeistof

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

hallo peugeot gebruikers,

sinds een maandje dachten we de gelukkige eigenaren te zijn van een goed uitziende peugeot 106, 1.1
Maar de pret is van zeer korte duur vermoed ik,
We hebben de olie en de koelvloeistof bij gevuld en sindsdien lekt deze drapperige gelige olie. Onder de dop van de oliedop zit geen prut. er zit wel drap in de koelvloeistof tank.
Onwetend wat dit zou kunnen zijn hebben we er mee gereden. Hij heeft donderdag zeker 2 keer een half uur gereden, daarna ben ik me gaan verdiepen in de lekkende olie via deze site.
De lamp van de koelvloeistoftemperatuur gaat en ging niet branden. Volgens kenners is dit de koppakking, maar kun je er dan zolang mee rijden, zonder oververhitting?
Kan het iets anders zijn, verkeerde olie. We hebben 10w40 volgens het boekje erin gegoten. Is er verschil tussen diesel en benzine olie?

groet roovca

roovca

Geplaatst door roovca (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ga er maar vanuit dat de olie via de koppakking in het koelcircuit terecht komt. Een bekent kwaaltje van de TU motor.
Er loopt aan distributiezijde een oliekanaal aan voorzijde in het motorblok omhoog naar de cilinderkop. Dit oliekanaal loopt vrij dicht langs het koelwatercircuit. In de koppakking zit een rubber driehoekige afdichting voor dit oliekanaal. Na verloop van tijd/jaren ontstaat er (olie)lekkage via deze driehoekige afdichting. Meestal óók te herkennen aan uitwendige olielekkage aan de voorzijde van de motor t.h.v. distributie en 2de herkenning is olie in koelwater = bruin-gele vettige drap in de radiateur.
De benaming koppakking lek heeft in dit geval dan betrekking op olie-lekkage, want om te repareren moet de koppakking vernieuwt worden.
Is dit al langere tijd gaande, dan kunnen ook de rubber koelwaterslangen week worden door invloed van de olie m.a.w. ook een puntje om aandacht aan te geven. In ieder geval verstandig om bij reparatie ook het koelsysteem te spoelen met een daarvoor geschikt reinigingsmiddel.

roovca (0), 13 jaar geleden

nog een keer hallo.

vandeweek hebben we 2x 40 minuten met de auto gereden (dat was voordat we de smurrie in koelreservoir ontdekten)
als de koppakking kapot is dan zou de motor toch meteen warm moeten worden.
na wat zoekwerk op internet wordt ook bij een peugot 206 diesel genoemd dat het de warmtewisselaar kan zijn

hoe ontdekken we dat het echt de koppakking is voordat we op zoek gaan naar een nieuwe 2de hands motor of deze reparatie laten uitvoeren

met vriendelijke groet
roovca

golfprobleem (0), 13 jaar geleden

Als dat zo is dan zou ik de koelvloeistof verversen. Ook zou ik het koelsysteem spoelen en schoonmaken.

Als je smurrie in je koelvloeistof hebt gevonden is meestal de koppakking lek.Natuurlijk kan je doorrijden, het is een klein euvel in de koppakking, hij ligt er niet helemaal uit. Er kan ook koelvloeistof in de olie komen, dan loopt ie wel sneller heet, omdat je water dan verdampt en op raakt.

Je kan proberen een paar lange stukken te rijden over de snelweg om je blok en uitlaat schoon te branden.

Kijk na 100 km eens hoe het oliepeil is, kan je meteen zien hoe hard ie lekt.

Zolang je het in de gaten houdt en op tijd elke keer de koelvloeistof ververst zal ie wel blijven rijden, maar dat zal wel vervelend worden om elke dag je koelvloeistof bij te vullen of te verversen.



Marco

roovca (0), 13 jaar geleden

Ik heb net bij daglicht de koelvloeistof gecontroleerd
bij de dop zat zwarte olie en ook bovenaan de tuit
verder viel het een beetje mee

toen 5 km en 5 min proefgereden
het temperatuur lampje ging niet branden, maar na openen van de klep kwam er wel wat rook bij de dop van de koelvloeistof vandaag

maar wat opviel was dat de ventilator ook niet draaide, dat zou toch moeten?

mackgambler (0), 13 jaar geleden

Bij 90 a 100 graden moet de vin gaan draaien,als dit niet gebeurd is er waarschijnlijk iets met de thermostaat.
Een oplossing kan zijn om de vin "door"te verbinden,zodat deze continu draait wanneer de auto gestart is.

veldhuizen (0), 13 jaar geleden

is inderdaad het probleem dat hans4074 beschrijft.

Ik heb hetzelfde met mijn TU 1.0 motor. Mijne lekt aan de bekende kant echter wel schone olie , geen drap zoals jij beschrijft.
Moet uiteraard wel verholpen worden maar er is naar mijn mening (of mijn geval) geen directe noodzaak voor.
Rij er al 30dkm mee zo en hou gewoon oliepeil en koelvloeistof in de gaten. Is bij mij rond de 100dkm begonnen, zoals bij de meesten. Weet niet hoeveel km jij er nu op hebt?
Ik ga er dit voorjaar pas wat aan doen , tegelijk als de distributie weer aan de beurt is.

Wel goed in de gaten houden dus,

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.