close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: motor loopt korte tijd onregelmatig

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: xu9jaz

Na een tijd van stilstand heb ik m'n 205 1,9 gti weer is wakker geschud. Auto heeft een 4 maanden stil gestaan aan een druppel lader. Nu doet zich het volgende euvel voor: Op het moment dat de motor net loopt, loopt deze voor ongeveer 15 seconde netjes stationair. Daarna zakt het toerental langzaam weg totdat deze bijna afslaat. Op het moment dat dit zich voor doet, hou je het toerental even op 3500 rpm, motor houd dan gigantisch in maar dit verdwijnt na ongeveer een minuut of 3. Daarna loopt hij weer netjes stationair. Op het moment dat het toerental weg zakt heb ik ook het contact is uit gezet en daarna weer direct gestart. Dan loopt hij ook weer even normaal stationair voor ongeveer 15 seconde.

Ook heb ik dit inmiddels al is gehad met een warme motor. Recent heb ik wel de bougies en verdelerkap e.d vernieuwd. Motor heeft na het vervangen hiervan wel gewoon gedraaid en is dus warm geweest. Verders gaat het storingslampje niet branden.

Kan dit probleem misschien in de luchtmassa meter zitten?

Geplaatst door

dennis.schaap (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Update: auto vanmorgen gestart, heeft ruim een kwartier goed gedraaid. Daarna ongeveer 1,5 uur stil gestaan en weer gestart. Hij liep even netjes stationair, en zakte weer in. Even op toeren gehouden (met veel pijn en moeite). Het lijkt net of hij geen brandstof krijgt op dat moment. Nu ging ook het storingslampje even branden maar ging na ongeveer 10 seconde weer uit. Na het uitschakelen van het contact en daarna weer te starten loopt de motor weer normaal. Er is dan ook gewoon mee te rijden zonder dat hij inhoud o.i.d.

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

Blijft de brandstofdrukregelaar niet af en toe open hangen? Dan heb je af en toe een te lage brandstofdruk. Knijp de retourleiding eens dicht, en kijk of hij dan wel blijft lopen (totdat hij verzuipt natuurlijk).

John5711 0
badge

18 jaar

Verwissel eens die groene relais (claxon en injectie). Gewoon om te proberen.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Okee, ik ben net weer even bij de 205 geweest.

Eerst de relais gewisseld, geen resultaat helaas. Daarna de retourslang dicht geknepen en waarempel de motor loopt netjes stationair. Vervolgens heb ik het drukregelventiel gedemonteerd. Het klepje houd wel vacuum, misschien toch inwendig defect dan? Ook heb ik tijdens het draaien (voor het het klepje gedemonteerd had) is een tik op het drukregelventiel gegeven. Toen bleef hij ook goed lopen. Nadat ik het klepje gedemonteerd heb gehad loopt hij weer als voorheen...erg slecht dus.

Een aansturings probleem (m.b.t. vacuum) lijkt me onlogisch. Morgen ga ik is kijken of ik ergens een drukregelventiel kan krijgen. (onderdeelnummer: 028 016 0515, bosch 3 bar)

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

Zo een drukregelventiel is aardig aan de prijs (bij de dealer), maar het kan een hoop problemen veroorzaken!

John5711 0
badge

18 jaar

Ik heb de drukregelaar besteld. 63 euro ex, voor zo'n klein ding! Morgenmiddag komt hij mee met de route. Ik ben benieuwd.

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

Zo een ventiel regeld met een onderdrukmembraan de beweging van een soort van "gasnaald", en die gaat op een gegeven moment vastzitten. Dat is dan ook de reden dat er geen vacuumlek is maar de klep toch niet goed werkt.Helaas kan je dat ding niet openhalen en daarna weer sluiten, anders was het makkelijk en goedkoop op te lossen.

John5711 0
badge

18 jaar

Ik heb vanavond de drukregelaar vernieuwd maar helaas. Wat ik zo vreemd vind is dat als ik de retour dicht knijp de motor niet verzuipt. Als ik hem een minuut of 5 met de retourslang dicht geknepen laat draaien, daarna langzaam de retour weer open maak, het toerental eerst even inzakt en daarna weer opleeft met een mooi stationair toerental van ongeveer 1000 rpm. De onderkant en wielkasten heb ik opnieuw in de anti steenslag gezet, lijkt me stug dat de tankontluchting dicht zit want ik heb de vuldop ook los gehad met draaiende motor maar ook dit gaf geen verbeterd resultaat.

Beetje frsutrerend, auto gaat goed lopend naar binnen en na een maand of 3 is het knudde. Misschien toch de brandstofdruk te laag?

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

Opvoerdruk of opbrengst van de brandstofpomp?

John5711 0
badge

18 jaar

aankomend weekend neem ik een drukmeter mee van de zaak. Zaterdag ga ik de brandstofdruk meten. Jullie horen nog van me.

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

Paar dingen wat je kunt proberen. Het is vrij moeilijk zo op afstand een diagnose te doen en het kan van alles wezen.

Als je de retour dicht knijpt gaat ie wat harder en strakker lopen, dit is ook bij mij zo!

- Je zou de elektroklep van de tankbeluchting eens kunnen afdoppen. Deze zit onderaan het gasklephuis aangesloten met een slangetje. Afstoppen dus.

- De koude luchtschuif controleren. Deze zit onderop het waterverdeelhuis gemonteerd met een zwarte stekker. Hier zit een boring in die koud zichtbaar is (je kunt er door heen kijken). Wanneer de motor loopt komt er 12v op te staan en moet ongeveer naar 5 min dicht zijn. Zo kun je dat ding dus ook testen door er simpelweg 5 min lang 12v op te zetten. Controleer ook de slangen die hieraan vast zitten.
Controleer gelijk de stekker van de temp. sensor. (blauwe 2-polige)

- Stekker luchtweger controleren op breuk.

Succes
Robert

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Dag collegas,

ik ben er vandaag niet aan toe gekomen om drukken te meten. Dit hoop ik maandag te kunnen doen. Het rare is dat als ik merk dat het toerental weg zakt, ik dan even het toerental op 3000 rpm houd en een beetje met het gas "speel", daarna de motor gewoon weer lekker soepel loopt zonder horten of stoten.

@205griffe: ik zal je raad opvolgen en hiermee aan de slag gaan.

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

Weer even een update. M'n benzinedruk meter is helaas overleden. Dit weekend krijg ik een nieuwe.

Alle dingen die 205 griffe heeft opgenoemd heb ik geprobeerd. Echter valt me nu op dat de auto anders reageert als ik heb verteld.

De motor word bij koude start gestart, niks aan de hand. Hierna heb ik de motor op bedrijfstemperatuur laten komen en de motor stop gezet. Daarna heb ik hem 10 minuten laten afkoelen. Als ik hem na die 10 minuten start LIJKT het of er in 1 cilinder benzine staat (startgeluid zakt iets wat in door de weerstand in de compressieslag) De motor loopt ongeveer 30 seconde rustig. Daarna begint hij langzaam in te zakken Totdat hij bijna "uitwaait". Zodra ik met het gas begin te spelen krijg ik eerst een hoop gesputter, dan even het gas op 1500 a 3000 rpm houden. hierna is er niks meer aan de hand en blijft de motor normaal en netjes draaien.

Kan het niet zo zijn dat de injectoren teveel lekverlies hebben of de benzine terug zakt?

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Bekijk die topic eens. Je hebt nu namelijk hetzelfde probleem als mij gehad. Waar ik ellendig lang mee bezig ben geweest voor uiteindelijk een lullig module. Het lastige er van was dat het originele nummer (nieuw module) ook niet goed was, terwijl je dit dan uitsluit. Daarom zoveel werk en onderdelen voor niks.

Succes
Robert

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

klinkt mij idd als te weinig brandstof. misschien moet je de pomp "even" uit de tank halen. Tussen het pompje en het afname punt zit namelijk ook een slangetje. Deze slang kun je dus niet visueel kontroleren, want die zit dus ook in de tank (op het pomp element). Als die lek is (en dat zou niet de 1e keer zijn) zie je dus geen lekkage maar kan het systeem niet voldoende druk opbouwen. Ben benieuwd.

wkhoek 0
badge

18 jaar

Wkhoek

Waarom is de koude start dan wel goed?

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Okee, update nummer zoveel.

Vandaag de brandstofdruk gecontroleerd, koude start 3,5 bar. Als de motor warm is; 3 bar. Hierna de motor weer stop gezet. De druk in het systeem blijft dan 3 bar. Motor weer gestart en op het moment van "uitwaaien" blijft de druk stabiel op 3 bar hangen. Als ik de retour dicht knijp stijgt de druk naar ongeveer 7 bar. Op het moment dat de motor bijna stil viel heb ik de injectoren compleet met rail gedemonteerd om te kijken of er misschien een injector blijft nadruppelen. Dit is (voor zover zichtbaar) niet het geval. Hierna heb ik het ontstekingsmoduul gewisseld met m'n mi16 (zelfde nummer). Dit had helaas ook geen resultaat.

Wat me nu weer opvalt ( in een geval als dit let je overal op...) is dat als de motor bijna stilvalt, ik dan het contact uitzet, daarna direct weer start de motor over het algemeen goed loopt. Ondanks dat hij is stilgevallen dus. Dit kan in mijn ogen niet duiden op een brandstofprobleem.

Valse lucht lijkt mij ook niet echt waarschijnlijk want waarom loopt hij wel netjes als je of een keer gas geeft of het contact een paar keer uit en inschakelt. Ik heb nu injectorreiniger toegevoegd aan de brandstof van justice brothers. Volgend weekend gaat de auto weer de weg op. Eerst maar is wat kilometers gaan maken voor ik de auto aflever bij m'n vriendin. Is kijken of het hiermee opknapt.

Suggesties blijven welkom!

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

Al wat gevonden Dennis?

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Hoi,

helaas nog helemaal niks. Ik heb vandaag de schorsing eraf gehaald en een goeie 200 km gereden. Hij gaat als de brandweer alleen het stationair probleem is nogsteeds aanwezig. Maandag ga ik hem eerst apk klaar maken. Ik denk dat ik er toch is andere bougies in zet. Ik begin steeds meer aan de bougies te twijfelen, of hier de goede wel in staan ondanks dat ik ze net vernieuwd heb.

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

Ik heb vandaag de bougies eruit gehaald. Zitten dezelfde als voorheen in (ngk: bcpr5es). Dus dit lijkt mij ook niet het probleem. Heeft er iemand een electrisch schema van deze auto? Ik zie dit graag te gemoet via dennis_schaap@hetnet.nl. Bedankt voor zover!

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

Okee, vanavond is de auto uitgelezen. Deze geef op het moment van stilvallen storingscode 52 aan. Nu vraag ik me af, slaat dit op de luchtmassameter of op de lambdasonde?

Groeten.

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

Weer toegestuurd!

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Robert, en de rest super bedankt voor jullie inzet. Weer een problemcar minder! Autoberijf spierings uit sint michielsgestel ook bedankt voor het beschikbaar stellen/uitlenen van de diagnose apparatuur!

Het probleem is dus opgelost. Het probleem deed zich voor in de voorverwarming van de lambda sonde. Tijdens het onregelmatig lopen heb ik beide stekkers los getrokken. De motor liep na een paar seconde mooi stationair. Daarna heb ik de motor stopgezet, foutcodes uitgelezen. Hierna de stekker gemonteerd, motor loopt weer netjes. Motor weer stop gezet en nu ook de andere stekker aangesloten. Motor loopt onregelmatig. Dit bleek de aansluiting van de voorverwarming te zijn. Eesrt heb ik de stekkerverbinding vernieuwd maar helaas dit werkte niet. Daarna heb ik de lambdasonde vervangen. En nu gaat hij weer als van ouds!

Groetjes,

Dennis Schaap

dennis.schaap 0
badge

18 jaar

Mooi dat ie het weer doet Dennis,

ik weet hoe gelukkig je dan kan zijn haha.

Veel rijplezier!

Robert

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.