auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 205 1991: vervolg haperen 205 Griffe

Bouwjaar: 1991

Is een vervolg hierop:
https://problemcar.nl/topic/peugeot/niet...

Zal er even een samenvatting van maken.

- Probleem is haperen en bewegen van de toerenteller vanaf 3000 toeren tot ongeveer 5000 toeren, daarna richting begrenzer weer goed.

In het begin voor het probleem had ik last van een afslaande motor, dit na een stukje gereden te hebben. Hij starte dan eerst goed, maar zakte daarna in toeren en vervolgens bij geen gas geven sloeg de motor af. Dit was enkele seconden.

Ik had toen al in de planning om het inlaatspruitstuk een keer te demonteren om de slangen en kabels daaronder te controleren. Dit heb ik ook gedaan en heb tevens de motortemp.sensor en koude luchtschuif afgesteld. Ik heb een nieuwe pakkingen gebruikt voor gasklephuis en inlaatspruitstuk. Nadat alles klaar was, was het probleem weg, maar kreeg ik andere problemen er voor terug. Namelijk koud na een tijdje eventjes op 3 poten lopen en bijna afslaan en een hik bij 5000 toeren. Heb de auto uitgelezen met de Tepp. Deze gaf perm. storing prim. spanning bobine (Controleer aansluiting 1). Vervolgens heb ik van allerlij controles gedaan en verschillende dingen van de onsteking vervangen. Dit hielp een beetje.

Ben nu zover dat het koud weer goed is, maar warm dus nog steeds haperen en een iet wat dansende toerenteller.

Wat heb ik nu allemaal gedaan:
- Complete onsteking is vervangen incl. bdp sensor
- Brandstofsysteem geheel gecontroleerd (opbrengst, drukken en injectoren)
- Gasklepschakelaar is verv (was al kapot)
- Motortemp. sensor is verv.
- Andere computer en luchtweger geprobeerd
- Elektroklep en lambda tijdelijk afgekoppeld
- benzine injectie relais omgewisseld
- gasklephuis afgesteld
- bedrading naar bobine, onstekingsmoduul en doorverbindstekkers doorgemeten in dashboard.
- Compressie/lektest en klepspeling is goed
- Inlaatsysteem gecontroleerd op valse lucht met remreiniger.
- Dynamo laad goed bij.
- originele uitlaat gemonteerd om uit te sluiten.

Ook de berdrading van bovenstaande sensoren is appart doorgemeten. Van onsteking en bdp heb ik later ook nog eens met een 5W lampje doorgemeten incl. stekkers (alle verbindingen en draden)

Aan module zit een extra massa draad. Met de scope heb ik de 2 plussen op de bobine gecontroleerd, blijven 12 V.

Heeft iemand misschien nog een tip of idee na al deze controles?

MVG
Robert

Geplaatst door

205GTiGriffe (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Robert,

Heb je al geprobeert om de bobine te voorzien van een tijdelijke andere voeding(desnoods direkt vanaf de accu) om te kijken of dat verbetering oplevert ? Komt de storing van het bobine signaal er ook in bij als je de auto onbelast tussen de 3 en de 5 duizend toeren laat maken ? En zou het kunnen dat de motor hier of daar aan de draadboom trekt tijdens optrekken ? Of dat de motor dusdanig beweegt dat een breuk in een kabel boom de oorzaak zou kunnen zijn ? Blijft die 12 volt op de bobine ook aanwezig als je rijdt en de storing komt er in ?
Sluiting in de toerenteller waardoor signaal tijdelijk dipt ?
massa op de bak en chassis had je waarschijnlijk al gecontroleerd.
Heb je het signaal van de de bdp gever en het primair signaal al eens op de scope gezet tussen de 3 en de 5 duizend toeren?

T luteijn 0
badge

18 jaar

heb iets soortgelijks ook gehad met n 205gti, toen bleek de kern(dus niet de isolatie) van de draad die naar de temp.sensor gaat min of meer gebroken te zijn, nieuw stukje draad en klaar. ik denk dat dit iets anders is, maar je kunt t altijd ff checken je weet nooit, succes

Maarten6801 0
badge

18 jaar

**Heb je al geprobeert om de bobine te voorzien van een tijdelijke andere voeding(desnoods direkt vanaf de accu) om te kijken of dat verbetering oplevert ?

Ja, erbij ingedrukt en rechtstreeks naar accu. Ik heb dit gedaan op de plus draad vanaf zekeringkast en plusdraad die naar onstekingsmodule gaat (niet tegelijk overigens).

**Komt de storing van het bobine signaal er ook in bij als je de auto onbelast tussen de 3 en de 5 duizend toeren laat maken ?

mmm, weet ik eigenlijk niet, moet ik ff proberen.

**Sluiting in de toerenteller waardoor signaal tijdelijk dipt ?

Is tijdelijk afgekoppelt geweest om uit te sluiten.

**massa op de bak en chassis had je waarschijnlijk al gecontroleerd.

Alle massapunten zijn schoongemaakt ook losgedraaid en vastgezet.

**Blijft die 12 volt op de bobine ook aanwezig als je rijdt en de storing komt er in ?

Nog niet geprobeerd, wel bij stilstaande auto en dan gasgeven blijft er gewoon 12 v op staan gemeten met de scope van Diag, ook de andere plus.

**Heb je het signaal van de de bdp gever en het primair signaal al eens op de scope gezet tussen de 3 en de 5 duizend toeren?

Bdp nog niet, kan ik wel eens proberen.

**En zou het kunnen dat de motor hier of daar aan de draadboom trekt tijdens optrekken ? Of dat de motor dusdanig beweegt dat een breuk in een kabel boom de oorzaak zou kunnen zijn ?

Ik heb ook nog voor de 2de keer het inlaatspruitstuk losgehaald, en de kabelboom langs het blok tot aan module bij motorsteun losgehaald en alle bedrading bekeken. Ik zal het nog eens bekijken of het nergens trekt. Lijkt mij sterk, want de motor staat eigenlijk in allerlij standen te draaien in verschillende versnellingen. In deellast bij 100 km/h (3000 toeren) begint het.

Vaag probleem dit hoor.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Maarten, kan die draad ook eens gaan meten met een lamp.

Alle ideeen en tips zijn zeer welkom.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

T om het even duidelijker te maken. De draden aan de minkant van de bobine zit op pootje 1 de toerenteller, pootje 2 signaal draad vanaf module. Pluskant op 3 gaat naar module en 4 naar zekeringkast. Dus wat de Tepp aangeeft met aansluiting 1 is ook verwarrend.

De 2 plussen blijven volgens de scope dus constant, dit onbelast gemeten boven de 3000 toeren.

Signaal vanaf module heb ik ook proberen te meten, maar dat geeft nogal een raar beeld. Ik weet ook niet, hoe dat beeld er uit moet zien.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Signaal vanaf module heb ik ook proberen te meten, maar dat geeft nogal een raar beeld. Ik weet ook niet, hoe dat beeld er uit moet zien.? Bedoel je - bobine, dus de draad die door het ontstekingsmoduul aan massa wordt gelegt? die moet moet je m.i. met de scoop aan de permanente plus meten.





T luteijn 0
badge

18 jaar

Ja die draad bedoel ik. Draad 112a. Die meting heb ik nog niet gedaan!

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Het zal wel helemaal overbodig zijn, maar ook wij hebben een soortgelijk prbleem gehad met een MI16 405, helemaal het schompes gezocht en meerdere keren de verdelerkap en de rotor vervangen voor imitatie, uiteindelijk de verdelerkap en de rotor vervangen voor een orginele en het probleem was bij ons verholpen, achteraf bleek dat de vonk via de rotor doorsloeg naar het asje van de ontsteking.

Enting 0
badge

18 jaar

Als je alles van de ontsteking vernieuwt hebt en gecontroleerd hebt moet je misschien eens bij de de bron beginnnen waar het signaal van de bdp sensor gemaakt wordt, het vliegwiel>zitten hier geen kleine scheurtjes in die invloed op het signaal kunnen uitoefenen ? Bij italiaanse auto's schijnt dit nogal eens voor te komen. Bij franse auto's eigenlijk niet maar je weet maar nooit.

T luteijn 0
badge

18 jaar

Ik heb ook origineel nieuw erop gezet. Later nog weer verwisseld met imi maar geen verschil.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Ik heb de krans met een zaklampje bekeken door het blikje wat weg te halen aan de onderkant. Kan er niks bijzonders aan zien.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Oke maar het signaal woordt niet gevormd door de startkrans maar door de uitsparingen die in het vliegwiel zitten naast de startkrans, is denk ik moeilijk te zien zonder demontage.

T luteijn 0
badge

18 jaar

Ja dat klopt, ik zie naast de startkrans de bdp krans of meetkrans. Dit zijn grote blokjes met op 1 plek een uitsparing, is gewoon in zicht hoor. Kan ik niks aan zien.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Óke weer wat uitgesloten.

T luteijn 0
badge

18 jaar

- Distributie op tijd, ook maar ff gecontroleerd.
- BDP signaal correct volgens Tepp via aftakkabel
- De storing komt er ook in bij onbelast draaien.
- Signaal vanaf onstekingsmodule is 13,5 V zakt iets af op toeren naar 12,5 V.

Storing volgens Tepp:
Tijdelijke storing prim. signaal bobine
Wanneer je ? drukt krijg je controleer aansluiting 1 ontsteking. Kabels, bobine en onstekingsmodule.

Controleer aansluiting 1 is vast pootje 1 van de computer en deze gaat naar module. Deze heb ik nogmaals, nu met een duplolamp (grootlicht) doorgemeten, brandt fel. Ook gedaan met de draden naar bobine.

Ik heb er verdorie wel een permanente storing bij, die van de motortemp. sensor. Ik dacht dat dat de oude sensor wel zou wezen, maar later weer verwisseld, maar bleef permanent aangeven. Deze storing had ik in het begin nog niet. Maar is er misschien een verband?

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Die perm. storing van de motortemp. sensor heb ik verder geen tijd meer voor gehad. Maar wat ik mij afvraag:

Er loopt een draad vanaf de temp.sensor naar gasklepsensor en vervolgens naar een weerstand van de benzine injectie volgens schema. Wat betekent dit eigenlijk, waarvoor is dat?

Die andere draad loopt gewoon naar de computer.

Kan het niet zo zijn omdat de computer (motronic) de onsteking ook regelt hierdoor in de war raakt door deze fout.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Ik zal morgen eens in het schema kijken op mijn werk

T luteijn 0
badge

18 jaar

Je bedoelt m.i. draad 301/302/303. Is massa voor gasklepsensor en koelvloeistoftemperatuursensor van uit de computer. Ik zie geen voorschakelweerstand maar m.i. is dat gewoon een knooppunt waar 302 en 303 aan elkaar geknoopt zijn. je kunt de info vinden op blz 30 van brochure 027nl. ###let op gewijzigt###

T luteijn 0
badge

18 jaar

Ja die voorschakelweerstand staat niet in het boekje. Maar wel op een compleet elek. schema. Zou best kunnen dat dat er niet op zit. Zat nog te denken dat er misschien wel opeens een draad onderbroken is in de aftakkabel van de tepp, zou natuurlijk kunnen. Ga de auto nog eens zonder aftakkabel uitlezen.

De draden 45 en 301 van de temp.zender meet ik door met 0,4 ohm.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Die ontsteking diagnose met de tepp is inderdaat niet zo heel betrouwbaar. heb je niet gewoon een ontstekingscoop waarop je de vonkspanning kan zien.

T luteijn 0
badge

18 jaar

Nee die hebben we niet. Ik heb dit wel een maand geleden door een ander bedrijfje laten uitvoeren. Signaal vanaf de computer of van onstekingsmodule naar bobine valt weg. Ontsteking valt niet geheel weg, de piek is weg zegmaar. Ben morgen vrij, ga alles nog een keer doormeten. Massa meting heb ik nog niet gedaan. Of heb jij nog tips, blijft weinig over zo.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Nee op dit moment niet, succes morgen

T luteijn 0
badge

18 jaar

Heb gisteren de kabelboom rond de accu en onder het olievulpotje (luchtweger,bdp,temp,elektroklep,koude luchtschuif) geinspecteerd. Bedrading op massa sluiting gecontroleerd.

Bdp signaal nu bekeken met de scope. Je ziet dan vanaf 3000 toeren toch een verandering in het beeld. Heb toen de bdp sensor eruit gehaald, om te kijken of er geen corrosie onder de sensor zit op de bak. Gladgeschuurd, maar hielp ook niet. Daarna nog rechtstreeks draden vanaf de sensor naar de computer gelegt, hielp ook niks.

Kabelboom door schutbord ook geinspecteerd.

Heb ook nog de scope met de min op het signaal gezet op de bobine, hier zie je dan idd ook een verandering van beeld na 3000 toeren.

Van de temp.sensor en luchtweger nog rechtstreeks naar ebe gelegd, ook geen veranderingen.

Raar dit.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Vandaag de krans nog eens bekeken en maar schoongespoten met remreiniger. Niks geholpen. Aftakstekker gemaakt voor het module. Alles op de scope bekeken. Signaal vanaf computer naar module blijft gewoon constant(ook de doorlus) Je ziet wel dat de tijdsduur van de blokspanning soms iets veranderd. Signaal naar bobine, zie je af en toe pieken en dan weer niet. Plus en massa is goed, blijft rechte lijn.

Ik heb nogmaals bdp ook gemeten, en je ziet gewoon af en toe die dip. En ook stationair of in elk geval onder de 3000 toeren.

Ik snap dan niet waarom dat signaal vanaf de computer zo mooi constant kan wezen?

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Probleem is opgelost!

Dankzij Eshuis Auto Support in Hoogeveen gaat ie weer als de brandweer!

Hij heeft diverse metingen uitgevoerd, vanaf computer naar module gaat het goed en daarna naar bobine niet meer.

Lag aan het onstekingsmoduul. Er zat al een nieuwe op, maar deze was dus ook kapot of niet goed. Origineel moest deze er op (eindnummer 123) maar is een modificatie voor geweest en is nu de 124 geworden.

Dus ja heelveel werk voor niks voor zo'n lullig stukje elektronica. De/monteren inlaatspruitstuk heeft er dus niks mee te maken gehad. Het probleem heeft zich alleen verplaatst in hogere toeren.

Eshuis nogmaals bedankt!

T ook bedankt voor de tips en reacties!

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Nou dat is weer een problemcar minder.

T luteijn 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.