Peugeot 405 1.9 MI16: Motor maakt krijsend lawaai

Bouwjaar: 1988

Het probleem doet zich voor bij een koude motor (1e 5 min. na koude start) en stationair toerental.
Het lijkt op een v snaar die piept maar dit is het niet.
Het is een hard krijsend geluid.
Bij een klein beetje gasgeven tot ongeveer 1000 omw. is het al helemaal weg.
Als de motor warm staat is het ook bijna niet te horen.
Het lijkt uit het blok zelf te komen.
Iemand enig idee?

Peter8838

Geplaatst door Peter8838 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

geert3496 (0) PRO, 19 jaar geleden

Spanner of volger van distributieriem?

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Druklager van de versnellingsbak?

Oxo8322 (0) PRO, 19 jaar geleden

Opnemen (met pc ofzo) en even laten horen.

Mussotje (0) PRO, 19 jaar geleden

Lager span rol of geleide rol?? Zeker weten dat het de riem niet is??? Even in spuiten met een cleaner of een beetje kaarsvet er tegen en dat weet je dat zeker.

Peter8838 (0), 19 jaar geleden

Ik weet in ieder geval zeker dat het niet de dynamoriem is want met een nieuwe riem piept hij ook.
Het lijkt wel vanonder het kleppendeksel te komen.
Zou het misschien een nokkenaslager kunnen zijn of maken deze niet zo'n soort geluid?
(koude motor & laag toerental = dikke olie & weinig druk)

Peter8838 (0), 19 jaar geleden

Oplossing gevonden:
Met nieuwe riem bleef hij piepen en met andere dynamo ook.
DE KRUKASPOELIE WAS KAPOT.
Het buitenste deel draaide ten opzichte van het binnenste deel!
Dit is met de hand niet te voelen, dus ook moeilijk om achter te komen.
Ik kwam erachter door een streep op de poelie te zetten die niet meer in lijn stond nadat de motor even gedraaid had.
Andere poelie en het probleem is opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.