Peugeot 405: wegvallen rembekrachtiging

Bouwjaar: 1988

Een paar jaar geleden reed ik met een Renault 11 over de snelweg in Belgie, kwam bij stoplichten en trapte op mijn rem.
Alleen trapte ik het pedaal bijna tot op de bodem en remde hij bijna niet.
Met de handrem en heel hard pompen kwam ik nog redelijk oop tijd tot stilstand.
Hierna gelijk aan de kant gezet en de boel geinspecteerd.
Er was niets te zien. Remvloeistof op niveau, geen warme remmen, geen losse slang v/d bekrachtiger. Dus nog maar wat gepompt met draaiende motor en op de duur was het weer goed.
Heb nog 3000 km gereden met deze auto voor ik hem wegdeed en heb er nooit meer last van gehad.
Dat is op zich al een vreemd verhaal. Niemand die ik sprak had het al eens meegemaakt.
Deze week heb ik het echter voor de 2e keer meegemaakt, nu met een peugeot 405 1.6
Beide auto's zijn uitgerust met een vacuumbekrachtigd systeem, voor schijven, achter trommels en ik geloof ook allebei voor/achter gescheiden.
Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en heeft er een verklaring voor.

Peter8838

Geplaatst door Peter8838 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Michiel7811 (0), 19 jaar geleden

Hoi peter, ik vind het een eng verhaal en hoop het nooit mee te maken!!
Lijkt me iets van wegvallen van motorvacuum ofzo maar ik weet het ook niet.
Michiel

Maritieme (0), 19 jaar geleden

Lijkt mij dat de kleppen in je hoofdremcilinder niet goed zijn.

Je vacuum bekrachtiging is niks meer dan mbv een zuiger met grote diam een plunjer met kleine diam indrukken. (P*V=Const).
Door nu vacuum aan de andere kant van de zuiger te creeren (vanaf je inlaatspruitstuk)hoef je dus nog minder kracht uit te oefenen.
Zou toch echt in de kleppen van je hoofdrem cillinder gaan zoeken. Helemaal vervangen of soms zijn er ook revisiesetjes te koop.

Beunhaas (520) PRO, 19 jaar geleden

Met het wegvallen van het motorvacuum kan je nog steeds remmen en zakt het pedaal niet op de bodem, je moet alleen harder trappen......
Als je er geen benul van hebt,waarom dan een slag in de lucht?
Over lucht gesproken, de enige verklaring is lucht in de hoofdremcylinder........

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Remvloeistof verversen?Is dat ooit gebeurt? en zo nee, dat MOET elke 2 jaar.

Peter8838 (0), 19 jaar geleden

Remvloeistof is recent ververst (2 maanden geleden) Zou inderdaad kunnen dat deze sneller gaat koken, maar de remmen waren helemaal niet warm en ook niet veel gebruikt op dat moment.
Op het moment dat het je overkomt schrik je en probeer je zo snel mogelijk tot stilstand te komen.
Als de bekrachtiging wegvalt is het pedaal zeer hard en kan het lijken of je hem op de bodem trapt ofzo.
Pas later ga je nadenken wat er gebeurd kan zijn.
Aangezien het euvel na een paar keer remmen weer compleet opgelost is lijkt het me alleen sterk dat het in de hydrauliek zit.
Immers als er eenmaal lucht in zit moet je het systeem toch eerst ontluchten wil het weer goed funktioneren.




Beunhaas (520) PRO, 19 jaar geleden

Als je maar lang genoeg doorrijdt verdwijnt de lucht vanzelf....

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Bij de bekrachtiger zit tijdens het rijden aan beide kanten van het membraam een onderdruk,op het moment van remmen wordt aan de ene kant buitenlucht toegelaten, waardoor het pedaal wordt geholpen.Als de bekrachtiger niet werkt is er dus helamaal geen vacuum of er wordt geen buitenlucht toegelaten.

Averdonk (0) PRO, 19 jaar geleden

Defecte terugslagklep in de slang tussen inlaatspruitstuk en rembekrachtiger. Dit jaar al 2 auto's in de werkplaats gehad met dit euvel, o.a. peugeot 406. De beste man had zelfs de hoofdremcilinder ook al laten vervangen. Klepje kost 'n paar euro. Als de klep het vacuum niet doorlaat, werkt de bekrachtiger ook niet.

Maritieme (0), 19 jaar geleden

lijkt mij dat als je rembekrachtiging wegvalt je gewoon nog druk moet hebben, of niet? je moet alleen wat meer kracht uitoefenen.
Kan ook zijn dat ze een andere kwaliteit remvloeistof hebben gebruikt toen, en dat je klepjes in je hoofdremcilinder zijn opgefreten

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Je weet zeker dat er geen lucht in zit???? Zoals ik begrijp is je rem vloeistof pas vervangen....
Anders zou ik zeggen ff ontluchten die hap.... kleine moeite

Hans4032 (0), 19 jaar geleden

zeer waarschijnlijk is de hoofdremcilinder stuk gegaan tijdens het verversen (stuk gegaan op een slecht stuk in de cil. waar de zuiger normaal nooit komt)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.