Vandaag mijn 406 Gentry break weer opgehaald bij de garage.
De auto heeft nu 122.000 km gelopen en heeft een grote beurt gehad.
Ook is de multi riem en de distributie riem vervangen
Vóór het uitvoeren van dit onderhoud is er eerst een proefrit gemaakt.
De monteur constateerde een resonerend motor geluid bij 1900 toeren.
Boven de 2000 toeren is dit geluid weg.
Hij heeft dit resoneren na het uitvoeren van de beurt weer geconstateerd.
Ik heb de auto gekocht in 2005 met 95.000 op de teller.
Ik heb dit resoneren altijd gehoord en heb mij er niet aan gestoord.
Nu heb ik vandaag in een zelfde peugeot gereden met dezelfde motor.
Het was een GT uitvoering van een 40 sedan uit het jaar 2000 met 68000 op de teller.
Deze motor loopt veel soepeler en niet zo rauw als de mijne.
Mijn auto heeft 10w40 olie en heeft altijd op tijd z'n beurt gehad.
Het geluid bij stationeer draaien lijkt achter het kleppendeksel vandaan te komen.
Het is geen metaal-metaal geluid maar meer een rauw klinkend diesel geluid.
Dit geluid versterkt aanzienlijk bij de 1900 toeren.
Wie weet waar het probleem zit??
Alvast bedankt voor jullie reakties
Robin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klepstoters?
Wat voor soort olie is er altijd gebruikt? Mineraal of half synthetisch? Wat staat hierover in je instructieboekje?
Je zou eens de vol syntheet 5w-40 kunnen proberen?
[quote=Santa]Klepstoters?
Wat voor soort olie is er altijd gebruikt? Mineraal of half synthetisch? Wat staat hierover in je instructieboekje?
Je zou eens de vol syntheet 5w-40 kunnen proberen?[/quote]
Hoi Santa,
er is ook nu weer half synthetische olie 10W40 ingekomen.
Een probleem met de klepstoters geeft een metaal op metaal geluid, dat hoor ik niet.
Het lijkt meer op een soepel lopende diesel maar is toch echt een benzine motor.
Op de faktuur staat dat het geluid wegkomt in de buurt van het uitlaatspruitstuk
17 jaar
Dan zou je zeggen dat deze wat blaast?
Zit er een flexibele verbinding in je uitlaatsysteem?
17 jaar
Ik meen me te herinneren dat deze motor variabele kleptiming heeft. Heb ook ooit bij zo'n auto staan luisteren en denk dat ik weet wat je hoort. Ik vermoed dat de versteller van de nokkenas dan niet goed is. Hier op problemcar wel vaker eens voorbij gekomen.
Hier ook een melding hiervan, wellicht kun je het navragen.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
[quote=pieterp9094]Hier ook een melding hiervan, wellicht kun je het navragen.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...[/quote]
Hallo Pieter,
ik ga deze tip doorspelen aan de monteur!
Is een vriend van mij en hij zal je erkentelijk zijn voor deze info!
Groetjes
Robin
17 jaar
Ik heb zelf ook zo'n ding en mijne doet het ook, ik heb daar laatst eens een zaterdag aan gespendeerd en kon niets anders vinden dan dat de distributie riem die ik kort daarvoor had vervangen alweer behoorlijk gerekt was en dat hij op het onderste gedeelte tussen de krukas en de waterpomp enorm gaat resoneren, dit is een imitatie riem dus ga ik die vervangen voor een origineel en nog maar eens goed naar de waterpomp kijken en hoop dat het dan over is want het zit wel op een heel beroerd toerental,net 80 in z'n 5e versn.
Ik hang hier in de zomer een caravan achter maar dan is het een kreng(geen trekkracht in de lagere toeren).
[quote=oldtimer]Ik heb zelf ook zo'n ding en mijne doet het ook, ik heb daar laatst eens een zaterdag aan gespendeerd en kon niets anders vinden dan dat de distributie riem die ik kort daarvoor had vervangen alweer behoorlijk gerekt was en dat hij op het onderste gedeelte tussen de krukas en de waterpomp enorm gaat resoneren, dit is een imitatie riem dus ga ik die vervangen voor een origineel en nog maar eens goed naar de waterpomp kijken en hoop dat het dan over is want het zit wel op een heel beroerd toerental,net 80 in z'n 5e versn.
Ik hang hier in de zomer een caravan achter maar dan is het een kreng(geen trekkracht in de lagere toeren).[/quote]
Het geluid was er voor de grote beurt ook en is na het vervangen van de riem gebleven.
Er bestaat geen imitatie op het gebied van distributieriemen is mij verteld.
Er zijn maar een paar merken die voor elk merk de riemen maakt.
Bij mij is niet alleen de riem maar alle poelies vervangen.
Ik krijg wel het idee dat het minder geworden is. Ligt het dan toch aan de 10W40 olie??
17 jaar
Ik heb er volsyntheet in 5w40 van mobil en bovenin en de vervroeging van de nokkenas is lekker stil nadat ik de motor een keer geflushed had.
[quote=reel2reel]Ik krijg wel het idee dat het minder geworden is. Ligt het dan toch aan de 10W40 olie??[/quote]
Tja, je kunt NIET zeggen dat het je niet eerder verteld is.....
17 jaar
[quote=Santa][quote=reel2reel]Ik krijg wel het idee dat het minder geworden is. Ligt het dan toch aan de 10W40 olie??[/quote]
Tja, je kunt NIET zeggen dat het je niet eerder verteld is.....[/quote]
Daarom is er dit forum ook :)
Waardoor is het resoneren nu minder geworden dan?
Was de vorige olie te dik voor de klepstoters?
17 jaar
Wie zal het zeggen...?
Soms lot een probleem zich op zonder dat men DIRECT kan aanwijzen wat de oorzaak is geweest.
Indien het geluid weg is/blijft door gebruik van een andere olie, lijkt mij de zaak "opgelost".
17 jaar
Geachte heren , is dit probleem uiteindelijk opgelost ?? Was het de nokkenasversteller of toch nog iets anders.
Ik heb namelijk eenzelfde wagen met exact hetzelfde probleem , en ik verdenk de nokkenasversteller ook van de prachtige HDi roffel in m'n motor. Stoters zijn het iig niet.
Ben benieuwd !
17 jaar
'K heb bij de mijne mijn riem (distributie) wat strakker gezet en daarmee verandert het wel maar zo zoetjesan komt het terug.
ondertussen al een nieuwe complete originele uitlaat gemonteerd, ( de vrouw wordt sjagereinig vanwege de kosten) enz.
'K denk dat ik er nog maar eens een dag in moet stoppen om het op te lossen.
Eerst is de distributie van mijn Subaru aan de beurt.
Subaru ??!! Oldtimer wat is dat voor ongein ?? Denk ik datie alleen in peugeots doet komtie met een subaru.
geintje, zal vast wel niks mis mee zijn.
Is de waterpomp al vernieuwt dan? Als je daar een imitatie op zet dan is het tandwiel een stukje opgeschoven zodat je de distributie niet echt fijn kan afstellen. Beter voor origineel gaan dus.
Zit hier trouwens een trillingsdemper op het uitlaatnokkenas tandwiel ? We hebben bij een ew7 ook eens een distributie gehad die dit had. Toen is het opgelost met een nieuw tandwiel/trillingsdemper.
Vrgr PT nieker.
ps , hoe zit het nu met die p0131 storing op amt ?
Hoi PT nieker,
dat klinkt veelbelovend!
Ik speel het door naar mijn monteur.
Het geluid komt volgens de monteur weg
in de buurt van het uitlaatspruitstuk, zit daar dit tandwiel/demper
ook in de buurt?
Ik merk ook dat met een uitgeschakelde airco, de motor veel soepeler loopt.
Ook het op laten komen van de koppeling gaat vanuit stilstand niet meer met gehakkel
alsof de motor af gaat slaan
17 jaar
Mmm, uitlaatspruitstuk. Ik weet niet of de constructie bij deze motor ook zo is als bij een EW7, daar gaan de vier pijpen in het spruitstuk wel eens los zitten waardoor die ook gaan rammelen. Wellicht dat deze EW12 er ook last van heeft.
Mmmm nee dus, deze hebben een soort van spaghetti uitlaat spruitstuk zonder kap er omheen.
Ook als de motor erg koud is, is het geluid bijna weg.
Naarmate de motor op temperatuur komt begint het gerammel ook weer.
Telkens rond de 2000 toeren.
Als er iets losgerammelt is, dan valt het er toch een keertje af??
17 jaar
Nee de distributieriem trilt aan de onderkant tussen de motorpoulie en de waterpomp, Moet er nog eens een keer aandacht en tijd aan besteden maar eerst is m'n Subaru overdekte fiets aan de beurt.
Rob,
Dit klinkt mischien heel simpel maar zit de kap bovenop de motor wel goed vast ? Die kan ook wel eens resoneren. De plastic bevestigingen breken wel eens af. Ik neem aan dat het nagekeken is maar je weet nooit.
Het tandwiel waar ik het over heb zit achter het distributie deksel. Ik weet niet zeker of er een trillingsdemper op zit, dat moeten we aan oldtimer vragen ! Maar die is aan zijn distributie van fiets (vivio)bezig .
Hoi peugeotje
Vóór het uitvoeren van de grote onderhoudsbeurt is er eerst een proefrit gemaakt.
De monteur constateerde toen al een resonerend motor geluid bij 1900 toeren.
Hij heeft dit resoneren na het uitvoeren van de beurt weer geconstateerd.
Hij heeft de complete distributie set vervangen, dus riem, lagers, spanrol etc.
Er zijn maar een paar fabrikanten die deze set leveren.
In hoeverre het dan imitatie is....
De monteur heeft met een stethoscoop geluisterd op en rondom het motorblok.
Vandaar de conclusie dat het geluid in de buurt van het spruitstuk vandaan komt
Wat is het verschil tussen de ew7 en de ew12? ik heb een ew12 motorblok?
17 jaar
Is de waterpomp ook vervangen ? Als het een gates set is geweest dan is het goed, zelfde kwaliteit als origineel.
Ew7 = 1.8 liter cilinderinhoud
Ew12=2.2 liter cilinderinhoud
Als het uit de buurt van het uitlaatspruitstuk komt dan zou ik nog eens goed naar de staat van de uitlaat kijken.Bijv. de verbinding tussen katalysator en spruitstuk. En hangt hij spanningsvrij op ?
Als dat allemaalgoed is dan zou het toch kunnen dat je nokkenasversteller luiddruchtig is.
vrgr. PT nieker
De waterpomp is bij mijn weten niet vervangen.
De uitlaat is vanaf de katalysator helemaal vernieuwd voordat hij die grote beurt heeft gehad (wat een geld zo'n originele pijp)
Dit in verband met de APK die ook tijdens de beurt is uitgevoerd.Ik weet niet of dit resoneren met de oude uitlaat ook het geval was, heb een tijdje met een lekke uitlaat gereden.
Is een nokkenasversteller ook te vervangen?
Het lawaai heeft wel te maken met de temperatuur van de motor, hij maakt meer lawaai als de motor op temperatuur is.
17 jaar
[quote=oldtimer]Ik heb er volsyntheet in 5w40 van mobil en bovenin en de vervroeging van de nokkenas is lekker stil nadat ik de motor een keer geflushed had.[/quote]
Kijk nog eens goed naar bovenstaande, en volg het eventueel op, je hebt er nu 10w40 in zitten.
Als het geluid dan verandert of weg is dan zit je op de goede weg, zoniet dan komt het ergens anders vandaan.
Succes,
PT nieker
[quote=Santa]Klepstoters?
Wat voor soort olie is er altijd gebruikt? Mineraal of half synthetisch? Wat staat hierover in je instructieboekje?
Je zou eens de vol syntheet 5w-40 kunnen proberen?[/quote]
Zoals in de 2e posting al aangehaald.....
17 jaar
als reaktie op problemcar.nl is bij mijn 406 de diagnose vastgesteld,
het blijkt inderdaad de nokkenasversteller te zijn.
Dit ding kost 307 ex BTW en arbeidsloon. Er is niemand die dit
laat herstellen en men rijdt er gewoon mee door.
Waarschijnlijk doe ik hetzelfde want voor 700/800 euro kun je leuke
dingen doen.
Groet Robin
16 jaar
zo, na lang wikken en wegen de stap genomen en de nokkenasversteller laten vernieuwen in de hoop
dat het gerammel bij 2000 toeren weg zou zijn.
Men heeft namenlijk gezien dat bij dit toerental de distrubutieriem gaat trillen dus dat is ook niet goed.
De versteller is vernieuwd en de auto is stationair veel stiller, ook het verbruik is iets gunstiger 9,6/100 ltr is nu 8,9/100 ltr.
Maar helaas het gerammel is niet weg, er is dus nog iets wat met een koude motor niet rammelt maar zodra de wijzer van de temp.
op 90 graden staat, begint het gerammel.
Is het dan misschien de waterpomp??
16 jaar
[quote=reel2reel]zo, na lang wikken en wegen de stap genomen en de nokkenasversteller laten vernieuwen in de hoop
dat het gerammel bij 2000 toeren weg zou zijn.
Men heeft namenlijk gezien dat bij dit toerental de distrubutieriem gaat trillen dus dat is ook niet goed.
De versteller is vernieuwd en de auto is stationair veel stiller, ook het verbruik is iets gunstiger 9,6/100 ltr is nu 8,9/100 ltr.
Maar helaas het gerammel is niet weg, er is dus nog iets wat met een koude motor niet rammelt maar zodra de wijzer van de temp.
op 90 graden staat, begint het gerammel.
Is het dan misschien de waterpomp??[/quote]
Nog even dit topic nieuw leven in blazen.
De auto moet in november voor de APK en men wil opnieuw dit gerammel onderzoeken.
Men heeft bij het laatste onderzoek de multiriem weggehaald om de airco etc uit te kunnen sluiten.
Ook is het spruitstuk en de uitlaat onderzocht.
Nu is het zo dat elke motor ergens een resonantie moment heeft, bij de mijne is er iets waardoor
dit moment wordt versterkt.
Ik zal vragen om er dunnere olie op te doen maar ik vertrouw de waterpomp ook niet....
Ik weet dat een waterpomp vaak tijdens het vernieuwen van de distributieriem wordt vervangen maar
dit is bij mijn auto niet gebeurd.
16 jaar
Ik zou dan toch zelf of evt. met je bevriend monteur nog eens rond de motor gaan zoeken. Als het echt een flinke resonantie is dan moet je ergens iets kunnen zien. De DB riem bevoorbeeld zie je gewoon flapperen als deze in resonantie komt. Hetzelfde geldt voor een motorafdekplaat of andere onderdelen die mee kunnen gaan rammelen.
De DB riem trilde inderdaad maar veroorzaakt niet dit geluid.
Na de nokkenasversteller te hebben vervangen is dit trillen verdwenen.
De motor loopt nu erg mooi maar het andere rammeltje is er nog steeds.
Het gekke is dat bij een koude motor ik geen last heb.
Zodra het koelwater op temperatuur is begint het gerammel.
Vandaar mijn idee dat de waterpomp zou kunnen rammelen.
Ze hebben met een soort van stethoscoop geluisterd op, onder elke plek van de motor maar
geen oplossing.
16 jaar
Ik heb ondertussen met een behoorlijk aantal auto's met deze motor gereden en ze hebben het in meer of mindere mate allemaal, dat het bij een bepaalde temperatuur begint heeft met het motormanagement te maken, ik heb me er maar bij neer gelegd. De motor is verder te lekker om de auto daarvoor dan maar weg te doen.
het volgende heb ik ontdekt:
Ik heb het olieniveau laten teruglopen tot 3 van de 6 bolletjes.
(dit is de olie indicatie welke op kontakt even zichtbaar is)
Het gereutel rond de 2.000 toeren is nu een heel stuk minder, bijna weg!
het lijkt nu meer op een sportieve resonantie bij 2.000 toeren.
Iemand een verklaring?
15 jaar
Reel2reel,
Laat de composiet waterpomp vervangen door een aluminium exemplaar (compleet met huis) en de resonantie rond de 2000 toeren is weg. Dat van die nokkenasversteller is symptomatisch voor all EW 12 motoren. Als hij warm is is het over. (Althans bij mij). Over die resonantie (klapperen van de D-riem) van alle EW motoren zijn vele topics volgeschreven. De gouden tip is die van de aluminium waterpomp. Wel een originele kopen! Kost rond de 80 euro. Kan uit ervaring spreken. Ook nu na 10.000 km is de resonantie nog steeds weg.
gr.
Cees
15 jaar
Ik rij met de EW7 (1.8 16V) en kan dit verhaal van Cees alleen maar onderschrijven, aluminium waterpomp en resonantie is en blijft weg. Eindelijk opgelost. Met nieuwe riem loopt motor sowieso weer een stuk rustiger.
Beste Cees en Pieter,
Hartelijk dank voor deze tip!
Na de vakantie staat er een grote beurt op het programma.
Ik heb er dan 150K op staan, begint dan eindelijk voor mij het nieuwe rijden :)
Groeten uit een warm Enschede
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar