Peugeot 106: motor schud/ loopt in onbalans

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: TUD5 (1.5)

De motor van m'n 106 loopt sinds een weekje in onbalans, hij staat te schudden als een brom mobiel.
Ik tast in het duister over waar ik moet gaan zoeken.
Begin dit jaar zijn er een nieuwe brandstof, lucht & olie filter in gekomen + 4 nieuwe gloei bougies
Daarvoor had hij ook dit schudden maar dat lag aan het niet goed voorgloeien en was na de koude start ook verdwenen.
Nu blijft, eenmaal op temperatuur, schudden.

Het lijkt of 1 cilinder niet goed ontbrand maar ik zie geen rook ontwikkeling.
Het schudden blijft ook bij verhoogd toerental
Enige wat ik nog kan bedenken zijn de verstuivers.
Hoe kan ik dit controleren, naast het eruit halen vd de verstuivers?

Zijn er nog andere onderdelen die dit schudden kunnen verooorzaken?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

MvGr,

Bastiaan

TheBaz

Geplaatst door TheBaz (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

wkhoek (0) PRO, 15 jaar geleden

bij deze diesel moet regelmatig de klepspeling bij gesteld worden. Als dat niet gebeurt kan het zijn dat er een klep niet afsluit waardoor de motor op 3 cilinders gaat lopen. De kans dat een verstuiver dusdanig defect is dat ie er zelfs bij warme motor niet op loopt is volgens mij heel erg klein. Ik zou beginnen met het controleren van de klepspeling (of het meten van de compressie)

TheBaz (0), 15 jaar geleden

[quote=wkhoek]bij deze diesel moet regelmatig de klepspeling bij gesteld worden. Als dat niet gebeurt kan het zijn dat er een klep niet afsluit waardoor de motor op 3 cilinders gaat lopen. De kans dat een verstuiver dusdanig defect is dat ie er zelfs bij warme motor niet op loopt is volgens mij heel erg klein. Ik zou beginnen met het controleren van de klepspeling (of het meten van de compressie)[/quote]
Dat zou heel goed kunnen, er staan al 2 ton op de klok en ik weet niet wanneer deze voor het laatst gecontroleerd is.
Het feit dat dit vrij plotseling is ontstaan, kan dit komen doordat er, bv een roet deeltje, op de kepzitting is gaan zitten?

Compressie meten is niet zo'n 1-2-3 klusje bij diesel toch? of kan dit ook door de gloeibougies eruit te draaien?

MvGr,

Bastiaan

TheBaz (0), 14 jaar geleden

Ik heb dit uiteindelijk kunnen oplossen met een flesje reinigings vloeistof voor diesel motoren.
Motor loopt weer mooi regelmatig en het verbruik zit weer op normale waarden (1:20~22)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Waarschijnlijk toch iets met de verstuivers geweest..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.