close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: motor slaat bijna af

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Hallo,
mijn peugeot 406 1.8 16v break vertoond de volgende kuur:
als de motor net loopt,dus koud is,en ik rijd een klein stukje,
laat het gas los en trap de koppeling in,dan slaat de motor bijna af,
de toerenteller gaat even helemaal terug naar ca 400 omw/min en de aanjager en airco gaan dan ook uit,
de motor blijft wel doorlopen,en alles begint ook wel weer te werken,
maar het lijkt alleen op te treden als de auto pas gestart is en net van de automatische choke af is,
is de auto goed op temperatuur,dan is er niks aan de hand,en loopt de motor volgens de toerenteller rond de 1050 omwentelingen,en komt daar ook niet meer onder.

wie heeft enig idee wat dit kan zijn?

groeten Sieto

Geplaatst door

hobby-monteur (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik vindt het stationair toerental warm een fractie te hoog of je toerenteller overdrijft lichtelijk.
Dit kan een defecte sensor zijn (koel vloeistof temperatuur) of valse lucht of een weigerachtige stationair regelaar.
Wat raar is, is dat de aanjager en airco volledig uit gaan. Nu zakt het voltage wel omdat de dynamo ook bijna niet meer draait, maar het blijft raar.
Hoeveel toeren maakt de motor koud net na het starten?

Zitten de accupolen wel goed vast? En zijn ze schoon, geen bloemkolen? Zitten de aarde strips goed vast?

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Beste is dat om met koude motor te doen, Dus de avond van te voren de auto brengen.

oldford 0
badge

14 jaar

Hoi Oldford,
de accu en polen zijn nieuw,dus dat sluit ik uit,
als de motor koud is,loopt hij,volgens de toerenteller rond de 1100 omw,dus licht verhoogd,
de aardstrips zal ik nog even controleren,evenals de slangen etc,de auto heeft net een beurt gehad á 400 euro,
dus ga ik er van uit dat de bougies ook gecontroleerd zijn,maar ook dat zal ik checken,evenals het brandstoffilter.
de tank rijdt ik nooit helemaal leeg,ik tank vaak rond het laatste kwart,
maar het gekke is,als het al gebeurd,komt het precies 1 keer voor tijdens de rit,en daarna niet meer,
het lijkt wel of de ecu het na 1 keer "doorheeft".
Het verbruik van de auto is in ieder geval niet opvallend,dan eerder opvallend laag,ik denk dat het gemiddeld verbruik zo rond de 1 op 16 ligt.
Bedankt voor de tips in ieder geval,
Groet Sieto

hobby-monteur 0

14 jaar

[quote=oldford]Wat raar is, is dat de aanjager en airco volledig uit gaan.[/quote]
Is op zich niet raar. De aanjager en airco werken alleen als de motor draait. Zodra het toerental heel laag wordt schakelen deze automatisch uit. Ik heb het ook wel eens als ik optrek met te weinig gas en de koppeling teveel laat opkomen. De motor smoort dan en valt bijna uit, aanjager en airco slaan dan ook af.

Verder kan ik weinig zinvols melden met betrekking tot de problemen van TS.

Richard9710 0

14 jaar

Bij de XU motor is na verloop van tijd je stappenmotor versleten, is hier waarschijnlijk ook het geval. Check wel even of je een XU of een EW motor hebt, bij de EW heb je ergens 6FZ in het chassisnummer staan.

pieterp9094 0
badge

14 jaar

Hoi Pieterp,
dat vermoeden had ik idd ook al,
ik heb geen 6FZ in het chassisnummer staan,maar volgens mij LFY
dus zal ik wel een XU motor hebben,
ik vind het alleen wel vreemd dat het één keer per rit voorkomt,of is daar een verklaring voor?

bedankt voor de tip,

groet Sieto

hobby-monteur 0

14 jaar

het was dus de stappenmotor,porbleem opgelost,
bedankt voor de hulp.

groet Sieto

hobby-monteur 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.