Hallo,
Ik heb gisteren mijn auto door de wasstraat gereden, en ik heb gewoon weg kunnen rijden, maar nu doet hij helemaal niets meer.
Ik heb inmiddels de accu leeggestart, en geprobeerd hem met behulp van startkabels en een andere auto weer op te starten, maar helaas...helemaal niks, nog niet eens sputteren.
Ik heb al wat geld besteed aan de auto, distributie, uitlijnen, en ik wil er eigenlijk niet teveel meer aan uitgeven.
Wat zijn bekende problemen van deze auto? ik heb laatst nog de nullastregelklep schoongemaakt, nadat hij slecht stationair wilde lopen, en dat heeft even geholpen.
Heb de regelklep er weer uitgehaald, keurig schoon, dus het zou iets anders moeten zijn.
Wie kan mij een beetje op weg helpen...?
Gr. Rick.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je het contact aanzet (maar nog niet start) gaan dan de gebruikelijke lampjes aan (motor, accu, olie, etc.)?
Gaat het lampje van de sleutelcode uit? (Diefstal beveiliging)
Hoi OldFord,
Alle gebruikelijke lampjes branden idd, maar van de sleutel ode weet ik niets...?!
Ik heb wel n tijdje geleden wat lampjes vervangen van de cockpit, maar die heb ik nooit gezien.
Kan dat zomaar dan, en wat kan ik daar aan doen?
Daarnet vergeten te vermelden, gisteren, toen t probleem zich voordeed, sputterde de motor wél, maar sloeg dus niet aan. Vandaar dat ik de nullastklep wederom heb nagekeken.
5 jaar
Heb je gekeken of er wel vonk is en je de benzinepomp hoort lopen als je de auto op contact zet ?
Ik heb wel aan de bobine gedacht, maar kan niet eens de bougies vinden...;-)
En ik hoor geen brandstofpomp, net even gecheckt. Maar de accu is ook leeg, dus...
5 jaar
Als je het contact op stand 2 zet, hoor je dan het zoemen van de brandstof pomp ca. 2 tot 3 seconden? Tijdens het starten hoort de pomp ook te draaien..... eventueel luisteren door zitting achterbank omhoog te klappen en de bodem dop te verwijderen of meten met een voltmeter over de massa en de plus op de stekker van de pomp. Als je tijdens het starten geen zoemen van de pomp hoort, of geen spanning op de pomp meet, controleer dan de sensor op het vliegwiel. Ik weet niet of deze auto een zogenaamde bots-schakelaar heeft, anders nog eens een druk op de knop van de bots-schakelaar. Als de bots-schakelaar er zit, zou hij ergens achter de accu moeten zitten.
Uiteraard met opgeladen accu.
Haha, accu staat aan de oplader. Vandaag komt er denk ik niets van, maar ik heb genoeg te controleren, dus.... ik houd jullie op de hoogte!
5 jaar
Het is mogelijk dat je dat sleutelcode lampje niet hebt, als er een display in het midden van de auto gemonteerd is.
Dan werkt het andersom, bij een probleem met de sleutel verschijnt er daar een melding.
Als je een reservesleutel hebt, kun je die ook eens proberen. Kost verder niets.
@ hans4074
Bedoel je met vliegwielsensor, de krukas sensor?
En nog een vraagje, als het contact aanstaat, staat er dan normaliter ook stroom op de brandstofpomp?
Kan ik dan controleren of er spanning op staat, zonder te hoeven starten?
Ik heb nl een vermoeden dat de pomp stuk is, omdat in eerste instantie de motor nog 'pruttelde', en vervolgens helemaal niets meer deed.
Dat suggereert dat er misschien nog een klein beetje benzine in de aanvoer naar de motor zat...?
5 jaar
Ik heb even een foto gemaakt van de plek waar de brandstofpomp zit, dit lijkt mij niet standaard... kan ik dit zomaar verwijderen?
5 jaar
Als je em op het 2e contact zet, moet er ongeveer een seconde of 2 spanning op de pomp komen, daarna valt de spanning weg. Dit dient om het brandstofsysteem op druk te zetten. Ga je daarna starten, dan hoort er tijdens het starten weer spanning op de pomp te komen. Tijdens de startfase maakt het systeem gebruik van de draai-informatie van de krukas/het vliegwiel en deze draai-informatie krijgt hij van de vliegwielsensor. Deze sensor zit aan de voorkant op de scheiding motor/versnellingsbak beetje verstopt onder de bovenste radiateurslang zeg maar.
Om bij de brandstofpomp te komen, moet je de 3 popnagels van de metalen plaat van de foto uitboren (kijk uit dat je niet doorschiet tijdens het boren) en daaronder zit de bodem-dop. De bodem dop eruit en daaronder zit de pomp/tank met daarop de stekker. Plaats anders even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer.
Het kan allemaal simpeler, maar dan moet je beschikken over een brandstofdrukmeter.
Hoi, ben nog niet toegekomen aan een en ander, maar bedankt voor de kennis die hier gedeeld wordt!
Ik heb wel even het chassisnr. opgezocht ; 40754974
Ik hou jullie op de hoogte!
Gr. Rick.
5 jaar
Volgens het chassisnummer zit er een zogenaamde bots-schakelaar op. Controleer of deze toevallig niet is ge-deactiveerd door op de rode knop van de bots-schakelaar te drukken. Voel je een duidelijke klik, kijk dan of alles weer werkt/aanslaat. Controleer de staat van zekering F25 in de BM34 = zekeringkast in de motorruimte (naast de accu) en of er voeding komt op deze zekering, dus op 2e contact moet op deze zekering een seconde of 2 spanning komen, daarna....dus tijdens het starten.... moet hier spanning op komen.
Nog even een hele simpele vraag....weet je zeker dat er genoeg brandstof in de tank zit?
Om de laatste vraag te beantwoorden, tank zit halfvol, ben geen monteur, maar ook niet achterlijk...;-)
De bots-schakelaar heb ik inderdaad ingedrukt, en voelde duidelijk een klik.
Ik heb morgen pas tijd om de inmiddels opgeladen accu te plaatsen, dus ik hoop op goed nieuws!
Wat doet een bots-schakelaar eigenlijk?
Ik dacht dat het een soort dodemansknop was, die een bepaalde vertraging meet, en zodoende elektra uitschakelt die evt een brand kunnen veroorzaken?
Gr. Rick
5 jaar
Dat zeg je nu wel, maar als bijv de tankmeter niet goed aangeeft, dan ben je echt niet de eerste die "nat" gaat op een lege tank. De bots-schakelaar is inderdaad een soort dodemansknop, maar k heb meegemaakt dat deze bots-schakelaar uit springt als er bijv. hard over een slechte spoorwegovergang gereden wordt, of door een geintje van een "vriend" ;-) . Simpel om even een druk op de knop te geven, dus waarom niet eerst proberen toch?
Ik doe bij een volle tankbeurt altijd de dagteller resetten naar 0, zodoende kan ik het verbruik een beetje in de gaten houden...dus zodoende weet ik dat de meter enigszins klopt...
Ik heb de knop eerder ingedrukt, kan je m op die manier dus ook uitzetten?
Dan heb ik mezelf in de maling genomen...;-)
Maar zoals gezegd heb ik morgen tijd om een en ander te doen.
5 jaar
Nee...het is geen schakelaar die je indrukt en dan uitschakelt. Er zit een kogel in die in normale stand op twee contacten ligt en op die manier de voeding voor de brandstofpomp in stand houd. Krijg je bijvoorbeeld een aanrijding of/en je slaat over de kop met je autootje, dan verbreekt door de impact de kogel de verbinding en schakelt de brandstofpomp uit/ valt de voeding op de pomp weg.
In de werkplaats werd wel eens het geintje uitgehaald door met een schroevendraaier o.i.d. even een flinke tik tegen de bots-schakelaar te geven.
Goedemorgen, en wat een prachtige morgen is 't ...;-)
Ik had vandaag pas de mogelijkheid om een opgeladen accu te plaatsten, na dat ik hem had leeg gestart.
Dus de accu geplaatst, even voor de zekerheid de bots schakelaar ingedrukt...met spanning luisteren of ik de brandstofpomp hoor bij stand 2 van het contact...ik hoorde niets...
Toch de sleutel maar omgedraaid, om te starten, en warempel...het 90pk sterke beest is wakker!!!
Ik vind het wel heel vreemd dat de bots schakelaar waarschijnlijk de boosdoener is.
Mag ik u allen heel hartelijk bedanken, voelde me echt gesteund, het was nogal een teleurstelling afgelopen zaterdag dat mijn minitruck het niet meer deed!
Intussen veel geleerd, dus daarvoor bedankt!
Mocht je in de buurt zijn ( Beneden leeuwen), koffie en een gevulde koek staan klaar..;-)
Gr. Rick.
5 jaar
Ik had hier een 206 1.1 uit 2011 ook niet aanslaan , bleek in krukassensor te zitten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar