👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb met mijn 206 een aardige geschiedenis zo heb ik een paar weken terug de kleppenseals vervangen en dus ook de koppakking e.d. (vanwege hoog olie verbruik) Mijn Peugeot heeft vanaf dat ik hem heb problemen denk ik met de afstelling. Op een warme motor als je rustig rijdt of stationair dan gaat hij na verloop van tijd roken. De enige remedie is plank gas geven totdat hij zn afstelling weer herzien heeft.
Als je de auto uitleest tijdens het rijden zie je dat op een koudere motor en tijdens plankgas geven de lambdasondes normaal hun werk lijken te doen. De STFT1 schommelt tussen de 8 en de -8 (mediaan rond de -2/+2) en de LTFT1 blijft rond de +2. Als je op een warme motor rustig gaat rijden blijft de Sensor 1 Bank 1 O2 sensor op .9 steken terwijl de Sensor 1 Bank 1 blijft schommelen. De STFT1 blijft dan op +25 staan tenzij je plankgas geeft en de auto begint flink te stinken en te roken(wittige rook) Ik heb de Sensor 1 Bank 1 zojuist nog gereinigd(ultrasoon)
De koelvloeistof is niet verontreinigd en ik heb om te diagnosticeren wat olie verdikker toegevoegd om olie lekkage uit te kunnen sluiten. Mijn vraag is wat ik het beste hierna kan proberen. Ik kan de Sensor 2 bank 1 wel vervangen(is overigens al wel eens gebeurt toen was het 2 weken in orde maar toen verbruikte de auto nog wel flink olie) of kan het aan de ECU liggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Leg dit nog eens uit: "Als je op een warme motor rustig gaat rijden blijft de Sensor 1 Bank 1 O2 sensor op .9 steken terwijl de Sensor 1 Bank 1 blijft schommelen"
Bedoel dat sensor 2 op 0.9 volt blijft staan, terwijl sensor 1 schommelt?
De motorcomputer DENKT dat het mengsel te arm is, vandaar dat de STFT naar +25% gaat.
Wat ik me dan afvraag is: wat doet de LTFT op dat moment? Normaal zou die moeten oplopen.
Als je volgas geeft wordt de lambda regeling uitgeschakled en gaat automatisch de STFT naar 0%.
Voor mij is je lambda sensor 1 defect.
Ja dat bedoelde ik ja, maar dan is het toch typisch dat hij dat alleen op een echt warme motor pas doet? Ik heb eventueel nog een andere sonde liggen dan probeer ik die later vandaag nog wel.
Edit: dit is de 3e sonde in 3 jaar voor de katalysator. De eerste en 2e weet ik niet wat voor merk ze zijn dit heeft de garage toen vervangen. De 3e is van Hella. De aanname waarom het steeds aan de sonde ligt is dat ze kapot zijn gegaan door het olie verbruik van de motor en dat ultrasoon reinigen ze niet echt geneest?
edit2: maakt het uit of de LTFT ook verhoogd na een tijdje? dit is toch enkel een indirect gevolg van het gemiddelde van de STFT?
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar