close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106 XN 1.1 i Ace E2: Motor start niet meer

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 mono injectie

De Peugeot 106 van mijn vrouw type XN 1.1 i ace E2 start niet meer.
Motor wordt wel rondgetornd door startmotor, slaat echter niet aan.
Op weg naar huis haperde de motor al enige keren maar was dan steeds weer te starten.
Staat nu thuis en is nu niet meer te starten.
Heb nog geen tijd gehad er uitgebreid naar te kijken maar heb al wel het volgende geconstateerd:
Motor krijgt benzine
Spanningsval van motorblok naar min accu = 0 volt
Spanningsval van massa aansluiting rechtsvoor in motorruimte (bij koplamp) naar min accu is 0.1 volt
Als ik contact aanzet meet ik geen spanning op de 4 polige aansluiting van de electronisch ontstekings unit.
Is dit normaal en zoniet waar moet ik dan beginnen te zoeken (relais + aansluitstekker onder Ecu?)
Verder denk ik aan:
BDP sensor (hoe controleer ik deze)
Aansluitingen bij contactslot
Temp. sensor
Lambda sonde

Iemand nog suggesties

Geplaatst door

zeeman (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je benzine krijgt, is je bdp-sensor goed. kijk even goed naar de stekker op het dubbelrelais (onder ecu)
en ik neem aan dat je met electronische ontstekingsunit de bobine bedoelt? , hier moet je op een van de vier aansluitingen wel 12v meten over contact.

harry4203 2655
badge vip badge

17 jaar

Harry,
Eerst even dit: Motor draait weer.
Reden tot nog toe onbekend.

Als eerste heb ik vanmorgen het dubbel relais onder de ecu gecontroleerd.
Als ik contact aan zette hadden de beide relais 12 volt voeding, echter maar een van de relais had massa.
De massa van het tweede deel van het dubbelrelais was niet aanwezig.
Na veel gezoek ben ik er achter gekomen dat dit een geschakelde massa is die pas in komt als de motor draait.(contact 7)
Ook ben ik er achter gekomen dat de stekker met 4 contacten op de bobine pas 12 volt krijgt als motor draait
Hierna bougies verwijderd en deze waren erg nat en aangeslagen.
Gereinigd en weer gemonteerd.
Motor gestart en je raadt het al, met veel horten en stoten kwam het karretje weer op gang.
Rijden ging eerst ook met schokken maar nadat motor opwarmde ging ook dit beter.
Vraag blijft natuurlijk wat de oorzaak is geweest.
Enige tijd terug de temp. sensor al eens doorgemeten en die liep mooi evenredig met afkoelende motor.
Ook weerstand van gaskleppositiesensor loopt mee met positieverandering.
Veel kosten wil ik ook niet meer maken omdat het plan is binnenkort iets anders te kopen.

Misschien nog een goede tip?

Zeeman

zeeman 0

17 jaar

als ik je verhaal zo lees, heb ik toch mijn twijfels over de temp-sensor. (een verdelerkap zit er niet meer op neem ik aan?)

harry4203 2655
badge vip badge

17 jaar

Klopt.
Ik zal morgen de temp. sensor nog eens meten bij koude en warme motor en alles wat daar tussen licht.
Weet je misschien de waarden bij koude en warme motor ook.

Groet,
Zeeman

zeeman 0

17 jaar

in het algemeen loopt een temp-sensor op van ong 3000 ohm naar ong 300ohm.

harry4203 2655
badge vip badge

17 jaar

Ik zal er morgen naar kijken.
Op dit forum kwam ik een soortgelijk probleem tegen.

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=91...

Het probleem zat hier uiteindelijk in de benzineverrijkingssensor!!!
Enig idee waar die zit!

Zeeman

zeeman 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.