Peugeot 306: Motor valt soms uit lijkt op defect BDP

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V XSi

Ik weet ondertussen niet meer waar ik moet zoeken, misschien dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Als ik rij dan valt soms de motor uit en de toerenteller valt terug, motor gaat meestal ook meteen weer aan.
Ik dacht dus dat de BDP sensor stuk aan het gaan was dus die heb ik vervangen door 1tje uit een sloper, verder heb ik de bobine rail ook al vervangen zonder verbetering.

Hij geeft dus eigenlijk alle symptomen van een stukke BDP, alleen dat is het dus waarschijnlijk niet (of hij moet toevallig ook stuk zijn).

Weten jullie misschien waar ik nog meer naar moet kijken?

Alvast bedankt.

Scartie

Geplaatst door Scartie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

wkhoek (0) PRO, 12 jaar geleden

een nieuwe BDP sensor kost niet veel meer dan een gebruikte in veel gevallen. En dan had je die nu in elk geval uit kunnen sluiten. Misschien alsnog een nieuwe proberen, maar kan natuurlijk ook het dubbel relais zijn. Valt de toerenteller opeens 'dood' onder het rijden?

Scartie (0), 12 jaar geleden

Tja opeens dood, hij doet gewoon hetzelfde wat gebeurt als je BDP geen signaal meer geeft, motor valt dus "stil/uit" toerenteller valt naar beneden, motor slaat weer aan en toerenteller komt weer terug.
Het kwam ook wel eens voor dat als ik gas bleef houden als de motor stil viel en hij dan weer aan ging, de motor op 3 poten liep daarna (geeft wel leuk effect op gas maar is niet al te best natuurlijk)

Maar wat regelt het dubbel relais, ik lees op deze site dat hij de brandstof pomp regelt, bobine en ECU.

Dus met een beetje redenering (verbeter me als het niet klopt.)

* Kan het de brandstof pomp niet wezen want op LPG heeft hij het ook.
* Bobine is mogelijk natuurlijk, maar waarom valt de toerenteller dan naar beneden.
* ECU dat verklaart wel dat de toerenteller ook terug valt, maar moet dan het LPG systeem ook niet uitvallen/gereset worden, wat ik bedoel is denkt het systeem dan niet dat de auto opnieuw gestart is als de ECU uitvalt, en moet hij dus weer omschakelen naar gas.

Scartie (0), 12 jaar geleden

Wat er meestal ook gebeurt als de motor even stilvalt is dat hij zijn stationair toerental kwijt is.
Motor draait dan meestal met koppeling in (auto rolt nog op snelheid) rond de 2000/3000 rpm, en deze zakt pas terug als de auto helemaal tot stilstand is gekomen, of hij zakt dan een beetje en begint dan te zoeken tussen de 2000/3000 rpm.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.