auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: Temperatuur schommelt

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Mijn broer heeft sinds 2 weken een 306 1.4 benzine uit '98. Nou viel ons gisteren op dat de temperatuur volgens de meter nogal wisselt.
Zo bleef de temperatuur bij het stationair draaien en het rijden in de stad zo rond de 80 graden Celsius hangen, bij 70 - 120 km\h rond
de 85 - 90 graden en bij snelheden boven de 130 liep de temperatuur op tot 100 graden.

Nou hebben we vandaag uit voorzorg maar de thermostaat vervangen (opent bij 88 graden Celsius) en het lijkt nu dat hij niet meer onder 88
graden komt. Echter loopt de temperatuur op de snelweg bij snelheden hoger dan 130 km\h wel weer op tot 100 graden net als daarvoor,
tevens ging er bij 2 keer direct na het ontluchten het lampje "STOP" branden. De temperatuur was op deze momenten netjes 90 graden celcius.
We hebben zo snel mogelijk de motor uit gezet om hem even af te laten koelen. Naderhand viel ons ook nog op dat er een heel klein beetje een
olie achtige smurrie in het koelvloeistofreservoir zit.

Wat zou dit kunnen zijn?

Geplaatst door

Exorcist (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het koelsysteem goed ontlucht

Na het plaatsen van de nieuwe thermostaat hebben we met de motor uit eerst via het ontluchtingsnippel rechts op de radiateur wat koelvloeistof
bijgevult totdat deze via het nippel overstoomde. Vervolgens zijn we gaan rijden en af en toe even de 3 nippels los gehad om te ontluchten. Dit
hebben we uiteindelijk zo'n 5 keer herhaald ( rijden - ontluchten, rijden - ontluchten etc. ) tot hij bij de laatste keren "STOP" op het dashboard aan
gaf. Toen hebben we gelijk alles afgezet.

Exorcist 0

13 jaar

zo moet je dus NIET ontluchten

nippels open, rustig bijvullen tot dat er een constante stroom aan koelwater uit de nippels komt, nippels dicht draaien. resorvoir afvullen op max, motor starten en warm laten draaien tot dat de koelvin in de hoogste (hoorbaar) stand heeft gedraait

Ok, bedankt voor de tip, na een zoektocht bleek dat we inderdaad op de verkeerde manier ontlucht hadden.
Het systeem is nou wel op de juiste manier ontlucht en sindsdien hebben we geen waarschuwingslampje
o.i.d. meer gezien.

Wat nog wel aan de orde is, is dat de temperatuur op de snelweg bij 120 km\h en harder op 100 graden Celcius
blijft steken. Bij lagere snelheden is het wel goed. (88 - 90 graden Celcius)

Exorcist 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.