close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: motor word heet koelwater komt er uit

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

hallo techneuten,

motor liep steeds warm we bleven koelvloeistof bijvullen deden we hem te vol spoot het er uit.
er kwam bij de apk aan het licht dat de koppakking van onze 106 had het begeven.
nu was door verlies van koelvloeistof motor zo warm geworden dat kop helemaal krom is.

nu ander blokje gehaald en er in gebouwd koelvloeistof gevuld, maar nu blok nog zo warm en spoot vloeistof er weer uit via dop expansievat.
dus had het zelfde probleem weer, dat deed me niet echt goed na aardig wat werk. zou wel heel toevallig zijn dat ook deze koppakking stuk is.

ik heb ontlucht door dat schoefventiel op de slang links achter distririem.
maar dit blijkt niet goed, heb gehoord dat dit op een speciale metode moet , kan iemant mij vertellen hoe.
( bij de dealer hebben ze er speciaal iets voor heb ik gehoord)

verder zijn bij vervanging blok het volgende vernieuwd :

distri-riem
waterpomp
termostaat klep
olie + filter + luchtfilter
koelvloeistof
en recentelijk de radiateur

kan iemand mij een tip geven aub,
geef zeker feedback.
alvast bedankt , gr. eric

Geplaatst door

doitshu (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Voor het vullen van het koelsysteem heeft de dealer een (speciale) vultrechter. De ontluchtpunten zijn er vermoedelijk 3. De ene op de bovenzijde van de slang die je noemde, 1 bovenop of aan de zijkant van het thermostaathuis tegen de zijkant van cil.kop boven versnellingsbak (inbusboutje) en afhankelijk van type radiateur, eentje bovenop de radiateur.
De bedoeling is om het koelsyst. via de vultrechter te vullen zonder dat de motor loopt en alle nippels te openen. Als uit alle nippels koelvl.stof loopt, de nippels sluiten. Ca. 1ltr. (extra) koelvl.stof in de trechter laten staan en daarna motor laten lopen tot en met koelfan aanslaat en weer afslaat. De trechter + het verhoogde niveau (1ltr extra) zorgen ervoor dat dit niveau hoger staat dan de kachelradiateur, om zo ook de lucht correct uit het kachelsysteem te krijgen.

Slaat de koel-fan wel in? Er valt uit je verhaal niet op te maken dat de fan werkt. Vermoedelijk zit hier dan ook het probleem, omdat het zowel bij oud motorblok als ook bij nw geplaatste blok gaat koken.

hans4074 0
badge

14 jaar

hallo hans,

sorry, voor de ontbrekende info, maar de fan werkt gewoon goed.

vriendelijk dank voor deze uitleg weer iets geleerd !!!!!!!
had hem al behoorlijk zitten, maar na uw uitleg aan de slag gegaan.
duurt overigens wel lang hoor, vloeistof niveu daalt en stijgt regelmatig.
heb 1 keer bij moeten vullen, na een heleboel lucht bellen zakte de vloeistof heel snel.

bedankt nogmaals, nu op naar apk

gr. eric

doitshu 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.