Heb twee weken geleden een peugeot 406 gekocht. 2 jaar en drie maanden oud, wat kan hier mis mee zijn.
Helaas,
Volgens historie (opgevraagd bij dealer waar hij in onderhoud is geweest)is zowat alles wat met motormanagement te maken heeft vervangen (boordcomputer, stappenmotor, lambdasonde etc etc.)Doch helaas, steeds terugkerende problemen. Auto schijnt van ellende uit lease te zijn gehaald. Zoals reeds aangegeven heb ik auto pas twee weken en van deze twee weken heeft hij ongeveer 1 week bij 'n dealer gestaan. Deze heeft wederom alles doorgemeten etc etc etc. doch kan oorzaken van huidige probleem niet lokaliseren.
Huidige problemen:
Bij koude motor loopt auto op normaal toerental van 1000 toeren. Na enkele meters te hebben gereden regelt stationair toerental zich echter op en blijft op 2000 toeren hangen. Daarnaast geeft benzinemetertje lege tank aan (ondank volle tank). PS Auto loopt op gas doch om fout in gasinstallatie/circuit uit te sluiten is dit geheel losgekoppeld geweest doch ook dit was zonder resultaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat voor een motor zit hier in. Chnr pos 4 t/m 9. dan kan ik misschien helpen.Oldtimer.
Motor: 1.8 16V
Identificatienr. = Chnr? = VF38ELFYE......, is dit voldoende?
Volgens dealer komt huidige motormanagement (SL96)niet overeen met motormanagement volgens Chnr.
20 jaar
LFY is een 1,8 16 klepper XU7JP4 dus dat klopt wel ook de SL96 klopt wel,alhoewel het wel een hele late is.Het stationair regelmotortje gaat bij dit type geregeld stuk,verder is de BDP sensor belangrijk, en goed controleren op valse lucht. Als dat niet helpt ben ik bang voor de computer.Verder is het een digitaal gebeuren en kan de dealer in de computer kijken wat er binnen komt i.v.m. de benzinemeter, en er moet een soort van interface tussen i.v.m. het resetten hiervan na elke start. Omdat de stand van de meter wordt berekend en niet meer gemeten, en dat klopt dus niet op LPG. Als ik dit lees lijkt het allemaal een beetje verwarrend maar als je goed leest valt het wel mee. Ik hoor het wel, succes Oldtimer.
Wat betreft interface, (voor benzinemeter) is reeds ingebouwd doch zonder resultaat.
BDP sensor is ook reeds vervangen, dit geld tevens voor stationeer regelmotortje.
Zelf heb ik een het gevoel dat het met statische electrisiteit te maken heeft doch dat weet ik natuurlijk niet zeker en heb ook geen idee hoe dit te testen/ eventueel te verhelpen.
20 jaar
als je het motormanagement uitleest wat voor storing geeft hij dan?
Dit heb ik niet gedaan.Moderator?
Voorlaatste uitdraai:
* BSI Nouvelle406BSI-Siemens: Soring aanwezig
- Permanente storing: Verbinding intelligente service centrale elektronische eenheid motor.
* Display / Telematica Nouvelle406 Combine_VDO
- Tijdelijke storing. Afwezigheid van + permanent van het display.
* electronische eenheid injectie/inspuiting
Nouvelle406 SL96 LFY
- Tijdelijke storing.Werking mengselregeling.Laagste waarde
- " " " " . Hoogste waarde()
- Zelfstelling mengselregeling. Laagste waarde ()
* electronische eenheid ABS of ESP
nouvelle406 ABR5.3
- Soringen aanwezig
Zoals reeds aangegeven doet compouter raar. Ook deze is reeds vervangen.
20 jaar
Die permanente storing in de bsi is een draadbreuk, die is op te sporen en te verhelpen.
Tijdelijke storing + permanent op de display. Komt uit de BSI waarschijnlijk in de verbinding bij de shunt, of hij is niet gewist bij instalatie van de nieuwe BSI.
Die storingen mengselregeling hoogste en laagste waarde komt warschijnlijk van het overschakelen op gas als je een tijdje alleen op benzine rijdt mogen die niet terugkomen anders is een van de sensoren stuk.
En de storing in de abs moeten ze even verder in duiken maar zal waarschijnlijk een wielsensor zijn, anders kan haast niet.Verder is het belangrijk dat de massa aansluitingen van de Injectie computer goed worden nagezien.Succes Oldtimer.P.S. geef de moed niet op dit wordt opgelost,ik weet het zeker.
Dank voor al je moeitje en je bemoedigende woorden.
Ik zal alles (laten) controleren zoals je hebt omschreven en zal je zeker op de hoogte houden over de ontwikkelingen.
Nogmaals bedankt.
20 jaar
PS: Oldtimer, het toerental dat zichzelf opregeld, is dat ook te wijten aan de punten zoals door jou weergegeven?
20 jaar
Daarom had ik het over de massapunten, verder moeten ze in meting gegevens even kijken of en hoe het stappenmotortje wordt aangestuurd als hij zichzelf opregelt.Kijk voor ons technisch spec. is zoiets eigelijk logisch dus is het wel eens moeilijk om een ander(leek) uit te leggen waar je moet kijken tijdens metingen. sorry, Oldtimer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar