auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307 2004: motormanagement computer

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Goedemiddag, ik had een ruitenwisser motor probleem dus deze heb ik vervangen. Stom dat ik niet eerst de stroomtoevoer naar de ruitenwisser motor checkte. Want toen ik er achter kwam dat de nieuwe motor het ook niet deed begon het lichtje bij mij te branden. Nu blijkt ook mijn stuurbekrachtiging ook af en toe uit te vallen. Door de ANWB laten checken en blijkt dus het motormanagement computer kapot te zijn. Wie kan mij vertellen waar ik allemaal op moet letten wanneer ik hem vervang.Kan dat zo maar. Ben geen elektroman. Alvast bedankt.

Geplaatst door

Pepijn v S (0)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Welke ruitenwisser motor? Voor of achter? En.....ik geloof er weinig van dat je motormanagement computer kapot is. Wat redelijk vaak voorkomt is een defecte elektrische stuurpomp bij o.a. 307.

hans4074 0
badge

3 jaar

Hai Hans, volgens de ANWB is deze computer aan vervanging toe gezien dat ook de stuurbekrachtiging af en toe uitvalt, na de motor even uit en opnieuw starten is dat probleem opgelost (tijdelijk). maar de ruitenwisser motor voor krijgt geen stroom. Achter doet alles het wel ook de sproeier voor en achter. Alleen wissen voor, ho maar. Waar zit de elektrische stuurpomp en hoe kan ik deze checken? Alvast dank dat je mij (volgens mij) weer helpt.

Pepijn v S 0

3 jaar

Uit laten lezen bij een dealer voor wat betreft elektrische stuurpomp. Pomp zit rechts voor achter het binnenscherm van het spatscherm. In de motorruimte zit net achter de vulopening van de ruitensproeier vloeistof een zwarte ronde draai-dop. De elektro pomp bevat (speciale) olie die je kunt peilen via die zwarte ronde dop. Dop eraf en kijken hoeveel stuurbekrachtigings-olie er aan het peilstokje zit.

hans4074 0
badge

3 jaar

Hoi, ja dat heb ik al gedaan en er zat genoeg olie in. Het is ook zo raar (voor mij) dat wanneer het zich voordoet, het uitvallen, even de motor uit en aan en de bekrachtiging werkt weer. Betreft het uitlezen van de stuurpomp, Kan je dat niet zelf om te kijken of daar spanning op staat of is dat te simpel gedacht?

Pepijn v S 0

3 jaar

Dat is idd te simpel gedacht. Er zit best wat elektronica in die stuurpomp, dus behalve voeding controleren, kan er inwendig iets kapot zijn. Wat je zelf nog kunt controleren zijn de 2 stekkers op de pomp. 1 stekker met 2 dikke draden....de voeding en de massa en de andere stekker, maar uit ervaring sprekend is daar vaak weinig aan te zien.

hans4074 0
badge

3 jaar

Het opnieuw starten van de motor lost je probleem niet (tijdelijk) op.
Het feit dat je het contact uit zet en daarna weer aan is daar verantwoordelijk voor.
Ik zou die motor-computer voorlopig maar even niet vervangen, zonde van het geld.
Voor zover ik weet heeft de elektrische stuurbekrachtiging zijn eigen computer.

Heeft die ANWB man de foutcodes uitgelezen? Zo ja, welke stonden er dan in de motorcomputer?

oldford 0
badge

3 jaar

hij zal de bsm (zekeringkast onder de motorkap wel bedoelen. die nog wel eens problemen met de wissers en uitval van de stuurbekrachtiging. wel een uitdaging, want de meeste zijn niet meer te koop.

Goedendag heren, de meneer van de ANWB vertelde mij dat het liggende gedeelte waar de drie grote stekkers midden op dus niet die op de verticalen unit maar die echt ligt, dat die vervangen moest worden maar wat is nu echt de computer. Diegene die verticaal naar beneden wijst of diegene die horizontaal zit?

Pepijn v S 0

3 jaar

Dat is de liggende met die 3 stekkers groen, grijs en zwarte met de rode trek-vergrendelingen...zoals Harry al aangaf...de BSM.

hans4074 0
badge

3 jaar

De motor-computer is dat grijze ding dat naar beneden wijst.
Dat zwarte ding noem je een zekering/relais/verdeel kast.

oldford 0
badge

3 jaar

Hoi, dus als ik het goed begrijp moet ik, zoals de ANWB al zei, de "zekeringenkast" (BSM) vervangen worden? Hopelijk heeft de sloop deze. De officiële naam is dus BSM en zijn er nog verschillende types of is dat allemaal gelijk, of hebben ze een serienummer? In elk geval alvast dank voor de informatie die ik nu al hebt ontvangen.

Pepijn v S 0

3 jaar

Om het helemaal officieel te doen: bij 307 noemen ze de BSM eigenlijk de BM34. Er zijn 2 types: merk Delphi of merk Siemens en allebei hebben ze een bepaald uitrustingsniveau afhankelijk van waar je auto mee uitgerust is. Als je het hoogste uitrustingsniveau neemt (ik dacht B4) zit je altijd goed. Kijk dus welk merk BM34 er in jou auto zit qua merk en uitrustingsniveau. Staat op de BM34. En dan maar hopen dat de BM34 de oorzaak is.

hans4074 0
badge

3 jaar

Heren, net bij de dealer vandaan en heeft deze "doorgemeten" en zei dat het inderdaad de BSM voor 90% zekerheid kapot is. Om er een nieuwe in te zetten en te configureren kost 400,= euro. Misschien dat ik er een op de sloop kan kopen en dan zelf er in zetten. Kan dat eigenlijk wel? Of moet je dit door een expert i.v.m. configureren laten doen, of kan je gewoon alles los maken en op de nieuwe weer aansluiten?

Pepijn v S 0

3 jaar

Ben even wezen kijken en er zit een Delphi met nummer 9650663980 BSM B4 in. Als ik dit nummer doorgeef aan de sloop zouden ze dan de goede kunnen leveren?

Pepijn v S 0

3 jaar

Kan iemand mij vertellen hoe je zo'n BSM (BM34) er uit krijgt. Ik heb zitten kijken maar aan de onderkant zitten een aantal draden aan de zekeringen waar je moeilijk bij kunt. Misschien is er een volgorde van demonteren. Dank alvast

Pepijn v S 0

3 jaar

Accu-plusklem los, de moer waaronder de plus-aansluiting vanaf de accu zit, los.
Stekkers op de BM34 los. BM34 los klikken door aan de zijkanten van de BM34 de "haakjes" in te drukken. BM34 omhoog trekken en draaien zodat je bij het zekeringskastje aan de onderzijde kan komen. Aan de 2 korte zijden zitten borglipjes. Die druk je in en kun je het zekeringskastje in z'n geheel verwijderen.

hans4074 0
badge

3 jaar

Weer dank je wel. :) We gaan het proberen. Laat het je weten

Pepijn v S 0

3 jaar

Prima gegaan dankzij de goede uitleg!! Hopelijk nu geen problemen meer. Nogmaals dank.
Vr.Gr. Pe

Pepijn v S 0

3 jaar

We wachten af. Als de vraagsteller mee werkt en ook reageert, dan is het mee denken graag gedaan.

hans4074 0
badge

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.