Peugeot 407: Motormanagement computer brandt door

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Mijn 407 break staat nu al 5 weken (!) bij de dealer met een motor management probleem en de oplossing lijkt nog niet in zicht ...

De auto begon spontaan wat in te houden en er kwam een emissiestoring voorbij in het scherm. Enkele kilometers verder liep hij nog op 2 cilinders.
Weggebracht; men dacht eerst aan de bobine (maar die was 3 mnd geleden al vervangen) en uiteindelijk is (na een week) de ecu/computer vervangen.

Auto 'teruggekregen' voor € xx en er ca. 40km mee gereden, opnieuw op 2 cilinders lopen ... De nieuwe ecu bleek ook te zijn doorgebrand, (geen/fout) signaal van de nokkenas censor laat de auto zo slecht lopen.
Ze zoeken en zoeken, maar ze kunnen niets vinden waarom er af te toe teveel spanning op die ecu komt te staan. Alle elektronica is er inmiddels uit geweest en opgestuurd naar een specialist, maar na inbouw blijkt het probleem niet verholpen.

Ik word er zo langzamerhand wel 'wat moedeloos' van ...
Iemand zoiets al eens aan de orde gehad?

Arcus

Geplaatst door Arcus (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (1715) PRO, 11 jaar geleden

Dynamo niet defect ?

Peugeot604 (0) PRO, 11 jaar geleden

waar brand de computer door? welke uitgang of welke ingang?
worden er ook foutcodes opgeslagen op het moment dat de ecu het begeeft?

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

volgens mij wordt bij deze cilinder 1en4 en 2en3 tegelijk geactiveerd
dus je krijgt elke keer een vonk als de zuiger boven is.
alle twee de keren is het nu op dezelfde storing of niet
dit zou kunnen betekkenen dat de eindtrap defect raakt van de ecu
als de specialist nieuwe eindtrap in zet voor de ontstekking zodat je bij terugkomst met behulp van scoop (graphise meting) kan doen
kijken hoe de voltage is dat bobine krijgt af geeft.
bobine bij dichtklappen kan zijn dat op de draad hoogspanning komt te staan
dit zal niet veel hoger dan 80-150volt zijn. maar als er hiermee iets verkeerd gaat dan zal de eindtrap dit niet lang volhouden
je zal dan de 2 waardes met elkaar moeten vergelijken, kijken of je daar het probleem naar voren brengt
als de ecu defect is
zal hij ook geen signaal naar de bobine geven op de een poot (waar 2 van de 4 de ontstekking wordt verzorgt)

eventueel monteer je ook nieuwe bobine en controleer je de bougies of deze afstand correct is, nog beter 4 nieuwe in te zetten

dynamo verwacht ik niet zo snel dat die defect is,
waarom
als deze defect is zal je acculampje gaan oplichten
en zal er meer kapot gaan
verder kans is dat ecu dan niet werkt ivm hij tussen de 10-16volt moet krijgen anders werkt hij niet en zet hij zichzelf uit, dit uit veiligheid

Arcus (0), 11 jaar geleden

Excuses voor het uitblijven van mijn reactie; ik was door omstandigheden nauwelijks online ...

De auto is inmiddels terug en doet het prima.
Ik heb begrepen dat "alle" elektronica is uitgebouwd en samen met mijn sleutels naar een reparatiebedrijf zijn gestuurd.
Daar is alles gechecked/gerepareerd, van nieuwe software voorzien en op samenwerking gecontroleerd.
Verder zijn alsnog de bobine en bougies vervangen.

Helaas heb ik niet meer details; toch bedankt voor jullie reacties!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.