Peugeot 306 1998: Motormanagement computer (ECU) vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFX, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

De motormanagement computer (ECU) van mijn Peugeot 306 1.4 XN uit 1998 is stuk.
Het betreft hier een 306 met infrarood centrale deurvergrendeling maar zonder immobilizer/alarm/startonderbreking.

Een nieuwe ECU wordt me te duur.

Nu kan ik verschillende gebruikte ECU's kopen van hetzelfde merk en type maar niet alle nummers die erop staan komen overeen met wat er op de huidige ECU staat.

Op mijn huidige ECU staat het volgende (zie ook foto):
Merk: Sagem, Type: SL96
PSA artikelnummer: 9632520280
SL96, 21649399-3, IND.MOD.: G, 7026 105806
Program: SL96-9, 601700 170200

Op eentje die ik kan kopen staat:
Merk: Sagem, Type: SL96
PSA artikelnummer: 9632520280
SL96, 21649399-3, IND.MOD.: E, 9312 408373
Program: SL96-9, 601300 140598

De IND MOD en het program nummer wijken dus af.

Mijn vragen:
1) Kan ik deze ECU gebruiken als vervanging?
2) Zou hij nog ingeleerd/geprogrammeerd moeten worden door de dealer als ik hem heb vervangen?

markcarproblems

Geplaatst door markcarproblems , lid sinds 2 weken geleden

9 Reacties

harry4203 PRO, 2 weken geleden

een' 98 er 306 met een sagem sl96 heeft wel degelijk een startonderbreker, je kunt dus geen ecu uitwisselen. de dealer kan ook geen gebruikte inleren. of naar ac-tronics sturen voor herstel of een vrijgeschakelde ecu kopen bij bv bart ebben.

markcarproblems, 2 weken geleden

Hallo Harry,
Dank voor je reactie hier.
Ik kwam eigenlijk tot de conclusie dat hij geen startonderbreking heeft door de volgende test:
Als ik in de auto ga zitten en de deuren op slot doe (met de infrarood sleutel) even wacht en hem dan kan starten met de reserve sleutel (geen infrarood) dan heeft hij toch geen startonderbreking. Of is dit geen goede test?
Ik kan ook nergens een startonderbrekingskastje vinden. Dit zou toch zo'n TEXTON kastje moeten zijn onder de achterbank of helemaal voorin het middenconsole (net voor de versnellingspook)?

harry4203 PRO, 2 weken geleden

dat is geen goede test nee, er staat een transpondercode in de ecu welke in principe eenmalig is. deze eerste generatie communiceerd alleen tussen de ecu en de antennering.

    Bedoel je met antennering de transponder op het contactslot? En als ik een Sagem SL96-9 ECU kan vinden met transponder, contactslot en sleutel dan zou dat wel moeten kunnen werken? Zoiets als deze hier bij bart ebben: https://bartebben.nl/d1-sagem-sl969-193806-9632520280-21649399-3-transponder-616047-9625403080-s105644001-cslot-4162a0-gs.html Dat kleine zwarte doosje op die foto is dat de transponder? Waar zou die op mijn 306 moeten zitten? - markcarproblems, 2 weken geleden

markcarproblems, 2 weken geleden

Ik heb de kapjes rondom het contactslot even verwijderd en ik snap nu wat je bedoeld met de antenering. Dat is dat ronde plastic kapje wat om het contactslot heen valt (zie foto). Wat wel gek is dat als ik het stekkertje eraf trek dat ik de auto nog wel gewoon kan starten?!

.

harry4203 PRO, 2 weken geleden

als je het stekkertje eraf haalt, de deur open en dicht doet en daarna paar minuten wacht start ie waarschijnlijk niet meer.

markcarproblems, 1 week geleden

Weet je ook iets over die verschillende nummers op de ECU? Welke nummers moeten exact overeen komen zodat een andere ECU ook gaat werken op mijn 306?

harry4203 PRO, 1 week geleden

gewoon een sl96 is goed. waarom laat je em niet herstellen, auto loopt niet stationair zeker?

markcarproblems, 1 week geleden

De 306 kwam niet door de viergasmeting. CO2 was ongeveer 3,5%. Na vervangen lambdasonde kon storingscode 0156 (o2 sensor circuit malfunction) worden gewist. Bij uitlezen ECU gaan sensor waardes echter alle kanten op. Bijv. engine rpm's wisselt tussen 4000 en 8000 terwijl de motor niet draait. ook luchtinlaat temp en koelwatertemp klopt niets van. Lambdasonde geeft ook geen mooi variabel beeld tussen 0.2 en 0.8 Volt maar varieert alleen als je gas geeft of gas loslaat. Bekabeling tussen sensoren en de ECU uitvoerig getest maar lijkt allemaal goed. Ook verschillende sensoren die gekke waardes geven bij uitlezen nagemeten en lijken ook gewoon goed te reageren (alhoewel ik niet de exacte specificaties heb). Voeding en massa van de sensoren lijkt goed. Voeding naar de ECU en massa van de ECU lijken ook gewoon goed. Ik kom maar tot 1 conclusie: de ECU zelf is niet goed.
Reparatie door actronics gaat ook aardig in de papieren lopen als het al mogelijk is. Dat kan niet meer uit voor dit oude beestje. En gebruikte ECU's van dit type zie ik al voor minder dan 100 euro op bijv. onderdelenlijn.nl staan. Kijk dat is nog wel te doen als hij dan nog een aantal jaren mee kan. Maar ja nu ik er achter ben dat ik een setje van ECU, antennering, sleutel(s) en evt. contactslot nodig heb wordt het wel wat lastiger.

markcarproblems, 4 dagen geleden

Uiteindelijk blijk ik toch geen nieuwe ECU nodig te hebben. De gekke waardes die ik bij uitlezen Live data zie komen waarschijnlijk door fouten in de uitlees software (PSACOM van Secons) voor dit type ECU.
De auto is inmiddels door de 4-gas meting en APK.

Bedankt Harry voor het meedenken hier.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.