Peugeot 406: motormanagement lampje brand katalysator storing.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

hallo,

de auto van me vader heeft sinds korte tijd een paar problemen.
gaat om een 406 break 2.0 automaat

de problemen zijn als volgt.

motormanagement lampje brand(uitgelezen katalysator zou stuk zijn) enige probleem hiermee is dat ik deze vorig jaar heb vervangen voor een nieuwe omdat toen het binnenwerk stuk was.
ik heb er een universele opgezet.naar mijn mening zou dit toch geen probleem moeten zijn.
auto heeft het altijd goed gedaan maar sinds kort dus deze storing.wissen van de storing werkt niet komt na 1 week weer terug.

kan het zo zijn dat de lambda sensors toevallig niet goed meer zijn en hierdoor een storing optreed waarvan de computer denkt dat de kat oud is?

volgende probleem

tijdens het optrekken bij ong 2000 TPM een ratel ergens onder de auto vandaan ik dacht dat dit een hitteschild o.i.d was maar alles zit gewoon goed vast. geen gekke dingen gezien.
vaker voorkomend probleem?iemand anders met dezelfde ervaring?

laatste probleem.

af en toe valt de display wel eens helemaal uit.
wat kan dit zijn??

bij alle problemen doet de auto het gewoon zoals die hoort tewerken geen gekke bijzonderheden die optreden tijdens het ontstaan van de problemen.
maar wel erg vervelend en soms behoorijk irietant.

de dealer is er heilig van overtuigd dat de katalysator vervangen moet worden maar ik ben anders van mening want hij is nog geen jaar oud.

alvast bedankt voor de hulp en ik hoop hier wat wijzer teworden dankzij de hulp.
en hiermee voorlopig het probleem op te kunnen lossen.

MvG,

jollyfootsteps

Geplaatst door jollyfootsteps (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

willem12077 (0), 13 jaar geleden

Draait motor stationair rustig of schudt de motor? Ik denk dan aan een kapotte / onbetrouwbare bobine. Motor zou weleens op 3 cylinders lopen. MM-lampje gaat dan ook branden.

groeten,
Willem

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Universele katalysators hebben niet zo'n goede naam. Sommige doen het nieuw uit de doos al niet, andere slechts enkele maanden.
Ratel onder de auto kan ook uit de kat komen. Klop er eens op met koude uitlaat. Rammelt ie? Dan is ie ook kapot.

Wat is de foutcode die is uitgelezen? P0420? Dan is de kat overleden.
Rijdend uitlezen en dan signaal van 2e lambda-sonde bekijken. Pendelt die? Dan is de kat overleden.
Anders een 4-gas test laten doen. Kan bij elk apk-station.

Waarom is de vorige kat kapot gegaan? Is de storing die dat veroorzaakte toen ook gerepareerd?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Ben ik niet helemaal met je eens, Oldford. Heb aardig wat immitatie kattten gemonteert, en geen problemen meegehad

jollyfootsteps (0), 13 jaar geleden

mijn eigen ervaring emt uni katten zijn ook gewoon goed.(ben vroeger zelf monteur geweest.)
bobine of injectors zijn het niet zoals ik eerder al de motor condities blijven in orde.dus geen gekke veranderingen.

de waardes van de lambda sensors heb ik persoonlijk niet gezien
de waarde van de 2de sensor is stilstaand uitgelezen maar pendelde wel.
de foutcode die er in stond is bij ons niet bekend.

morgen gaat me vader even kijken of ie bij onze eigen monteur een 4gas meting kan laten doen ik zal dan telefonisch contact hebben met de monteur.

de vorige kat is door ouderdom gewoon stuk gegaan van binnenuit de honingraat was stuk lagen delen los.

dat gerammel heeft de auto eigenlijk altijd al gehad. met de oude en nieuwe kat.

ik zal morgen het resultaat van de 4gas meting hier plaatsen.
in zovere bedankt voor de antwoorden heb er in ieder geval nog een goeie test uit weten tehalen en das de 4gas meting.

MvG

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

2e sonde pendelt alleen in 2 situaties:
- kat is nog niet warm genoeg
- kat is overleden.

Je kunt ook de temperatuur meten van de kat aan de voorkant en de achterkant.
Een werkende kat is aan de achterkant behoorlijk warmer.

jollyfootsteps (0), 13 jaar geleden

vandaag is de auto bij een garage geweest voor de 4gas meting.
die was gewoon goed de lambda waarde was 1,006

kan het nie gewoon zo zijn dat de lambda sensor stuk is aan de achterzijde?

tevens gaat het motormanagement lampje alleen branden als het buiten warm is zoals afgelopen zaterdag brande het lampje wel.
en afgelopen zondag niet toen het zo regende.

heemskerk4251 (0), 13 jaar geleden

Van de EW motor 1.8 en 2.0 rammelt het uitlaatspruitstuk nogal eens.

Wellicht komt het daar vandaan.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Welke foutcodes zitten er nu in?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum