👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
dag,
auto: peugeot partner tepee 1.6hdi (zonder fap) 2012 75pk.
olie: peugeot begon bij 5w40, zakte dan naar 5w30 en dan naar 0w30 om olie verstopping in motorblok en turbo te verkleinen.
ik vervang mijn olie elke 10k.
las vaak dat 5w40 beter is voor de smering.
heb met 0w30 (c2) en 5w30 (c2) gereden; rij zeer rustig, maar soms bij inhalen op autostrade 90->120km/h een metalig geluid.
dus besliste ik om 0w40 te proberen (nam c3 want c2 bestaat niet). castrol edge 0w40 c3
100km mee gereden : motor heeft duidelijk meer vermogen; verbruikt 10% minder; compressie is hoger, want als ik de auto laat uitlopen op de autostrade dan remt die veel beter af op de motor. op zich allemaal goed.
twee zaken die me opvallen.
1)als ik bij 0w30 accelereerde van 90->120 kon ik de watertemperatuur zien omhoog gaan met een paar graden: dus de hitte van het blok werd getransporteerd naar de olie en zo naar de watertemperatuur. (duurde echt maar een paar seconden maar het gebeurde). dat is iets wat je nu niet meer ziet.
2)ik vind de motor iets luider tikken, kan de injector zijn die door de hogere compressie meer tik-lawaai afgeeft. maar het zou ook kunnen dat de olie iets te dik is ?
3)kan iemand mij de weg wijzen naar een obd2 die goed is, zodat ik olietemperatuur kan loggen tijdens het rijden ?
kans is 99% dat ik terug ga naar 0w30 total binnen dit en 100km (wacht op de levering ervan)
wat denken jullie ervan
dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Om met EOBD/OBD2 de olietemperatuur te loggen moet de motor aan een aantal voorwaarden voldoen:
a) Er moet een olietemperatuur sensor gemonteerd zijn
b) De software van de motor computer dient de weergave van de olietemperatuur te ondersteunen.
c) De software van de gebruikte scanner moet de weergave van de olietemperatuur ondersteunen.
Voor zover ik weet zit er geen olietemperatuur sensor op deze motor, dus loggen zal niet gaan.
De koeling van het blok en de kop wordt door de koelvloeistof gedaan.
Deze voert de warmte van de zuigerwanden en de kop af. De olie heeft daar minder invloed op.
Zelfs al zou je de olietemperatuur kunnen loggen, dan zie ik het nut in dit geval daar nog niet van in.
Als je nu zegt ik wil de koelvloeistoftemperatuur loggen, dan zou ik dat begrijpen.
Dat zou elke EOBD/OBD2 scanner die kan loggen moeten kunnen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar