close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: motorolie 5w40 synthetisch voor 406 1.8 90 pk

Bouwjaar: 1999

Ik wil binnenkort motorolie van mijn 406 1.8 90 pk (met AG DGI installatie) verversen.
Ik overweeg Praxis motorolie OKAR 5W40 full synthetische motorolie in te gooien?
Is dit verstandig?
Betreffende olie heeft o.a. BMW, VW classificaties op de verpakking staan.

Tevens wil ik versnellingsbak olie verversen,
waar zit het aftap en vul opening voor de versnellingsbak olie??



Geplaatst door

milas (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Milas ik denk niet dat het nodig is zeker niet bij een 8klepper. Maar als je het dan toch wil controleer dan even het rijtje specificaties en vergelijk die met een geronnomeerde fabrikant.De aftapplug zit achter-onder op her differentieelhuis. volgens mij zit er boven op de bak een plastic ontluchtingsdop daardoor kun je vullen.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Niet doen,
Praxisrommel voldoet nieuw aan de eisen, maar na 15000 kms?? Ik gebruik Kroon Oil 5W40 Vol synthetisch API SL/CF.
Bakolie:
Esso gear oil BV 75W80 of Total transmission BV 75W80

Erwin2907 0

18 jaar

(p.s. bak is ca. 2 liter voor nodig)

Erwin2907 0

18 jaar

Doe er inderdaad liever een olie in van een bekend merk. Let inderdaad op de specificaties. In instructieboekje en waarschijnlijk onder de motorkap kun je vinden wat er in moet.

Erwin vraagje, geen kroon oil voor de versnellingsbak ?

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Dus WCP, Eurol is eigenlijk ook geen goede olie? Ook niet voor een gewone TD (bijv 10W40). Zelfs als de specificaties API: SJ/CF en ACEA: A3/B3 hier op staan?

PL 0

18 jaar

ho ho ho wcp, de firma kroonoil is in handen van onze hofleverancier SHELL!!!!

het goedkopere merk van kroonoil, is stabil oil.
dit is wel te koop bij enkele bouwmarktketens.
de stabil oil, is tevens een kwaliteits olie, aleen bezit niet de betere dopes van kroon.
het is als het ware olie van met de specificaties van enkele jaren geleden.

olie wordt konstant door ontwikkeld.

kroon is 100% kwaltiteits olie, is dan ook niet te vergelijken met de praxis of aldi olie.
de olie van de praxis is over 1 kom te scheren met die van de aldi.


eurol is ook prima kwaliteits olie, die ook niet te vergelijken is met praxis/aldi.

de 10w40 olie is voldoende voor jouw peugeot.

arie549 0
badge

18 jaar

goed wcp..... meningen kunnen verschillen.

ik blijf er bij, kroon is een prima kwaliteits olie, niks mis mee.

arie549 0
badge

18 jaar

Milas, wees niet bevreesd vriend, Kroon Oil gebruik ik al jaren en heb er nog nooit problemen mee gehad. In mijn auto laat ik hem 30.000 km zitten (op gas en veel lange stukken) en de olie blijft even viscoos als nieuw en schuimt ook niet na 30.000 kms. Dus gewoon goede olie die ook nog eens betaalbaar is.
Of Shell of Castrol beter zijn kan ik niet beoordelen, daarvoor weet ik er te weinig vanaf, net als de rest hier misschien ;)

Erwin2907 0

18 jaar

specificaties OKAR 5W40 olie.
API SL/CF
ACEA A3/B3/B4
VW 502.00/505.00
BMW LONGLIFE
MB 229.3

milas 0

18 jaar

Bedenk gewoon hoe lang je de olie erin laat zitten (30.000 km?) en vergeet niet de functie ervan. Misschien een van de belangrijkste onderdelen van je motor! daar wil je toch geen miskoop mee doen.

Erwin2907 0

18 jaar

Peu van deze leeftijd moet 30.000 km met de olie kunnen doen. Alleen kwaliteits merkolie gebruiken dus! Over de Praxis gesproken: bij deze winkel kun je prima olie kopen van Esso, zowel vol- als half synthetisch. Peugeot is nu, net als Citroen over op Total olie. Maar als je in het onderhoudsboekje van je 406 kijkt zul je zien dat toen (ook) Esso werd voorgeschreven.
Nog ff een laatste uitsmijter: Bezuinigen op olie en banden is in de sloot belanden! (toch zijn er nog steeds veel mensen die merkloze olie van de bouwmarkt gebruiken en op 'Taya-nogwat' banden rijden).

peu8928 0

18 jaar

Ha PeuGeot, zie jij Eurol als een merkloze olie of gaat deze nog als deze er gewoon 10.000 op blijft zitten. En dan voor een oude Turbo Diesel.

PL 0

18 jaar

eurol is net als, kroon/shell/castrol/total/esso/comma en alle andere gerenomeerde merken een kwaliteits olie.

arie549 0
badge

18 jaar

wcp, ik heb over gerenomeerde merken, okar is een aldi/praxis merk?

comma is een dochtermaatschappij van de firma esso!

arie549 0
badge

18 jaar

Jongens wat een gezeur over een paar liter olie. Ik begrijp dat jullie allemaal je favoriete merk en soort hebben maar als het aan de juiste specificaties voldoet is elk merk goed. Mijn auto's allen van een bekend frans merk zijn wat dat betreft nooit verwend zij werden bij aanschaf een maal ververst en daarna alleen bijgevuld met de zogenaamde B merken. Zij hebben nooit enig protest gegeven. groetjes John.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Voor PL: Arie Vanzanten heeft het antwoord al gegeven, Eurol is prima olie. Wat betreft 10.000 km met een 'oude' turbodiesel: voor verversingstermijn gewoon boekje aanhouden. Wat betreft de lange verversingstermijn heeft WCP wel een punt, vaker verversen kan in de gemiddelde Nederlandse situatie zeker geen kwaad (hangt dus af van hoe je je auto gebruikt). Ik zelf rijd met mijn 306 1.6 40.000 km per jaar. Ik ververs de olie elke 30.000 km (Esso Ultron, volsynthetisch).

peu8928 0

18 jaar

ik rij zelf met een peug306 1.9d break , staat nu op 240.000 km. ververs hem om de 15.000 km en motor loopt als een zonnetje,en geen olieverbruik.
ik heb met deze peugeot een kleine 80.000 al gemaakt, en vul hem af met kroon motor olie 10w40.

ik heb hiervoor een volkwagen vento diesel gehad, aangeschaft met een 170.000 na 5 jaar stond de teller op 440.000 en de motor liep nog als een zonnetje met een minimale olieverbruik, 0,75l op 10.000km. deze rijdt nou als taxi in litouwen.

dus dat zegt genoeg over kroon olie dacht ik, en dat is niet om kroon hoog te houden, dat zelfde geldt ook voor andere gerenomeerde merken.
wcp vergelijkt de gerenomeerde merken met aldi/praxis olie! dat is een vergelijking die van geen kant klopt.
dat wcp zweert bij castrol ben ik inmiddels al achter, castrol is zeker goede olie, dat voor op te stellen.
maar dat wil niet zeggen dat beter is dan de bekende merken, zoals eurol en kroon.(fantasiemerk...?)

kroon olie is net als castrol ook in alle europese landen te koop.

arie549 0
badge

18 jaar

ik kom in G.B. nooit Opels tegen, en toch lijken er veel auto's daar op, ze heten alleen anders.. ;)

Erwin2907 0

18 jaar

waarschijnlijk kom je dan in het deel van duitsland waar de trabantjes nog rijden wcp...........

kijk wcp, zomaar wat zeggen kan iedereen...

als je je beter had laten voorlichten, had je ook geweten dat shell( 1 VAN DE GROOTSTE LEVERANCIERS) achter kroon olie zit.


en zoals ik al eerder zei, ik steek kroon geen veer in de r**t, het is niks beter dan andere gerenomeerde merken.

maar als ik wcp mag geloven, is er geen goede olie, op castrol na.



als jij graag castrol in je heilige koe wilt, prima...

de olie van de aldi/praxis is niet te vergelijken met merkolie!!!!!

en weet je welke olie veel in de usa wordt gebruikt wcp?....

ac-delco, ja het merk van verdelerkappen en bougies en accu's...

ac-delco produceert zelf geen olie, dat is dus een andere olie (merk, of b keus)in het jerrycannetje van ac-delco..


arie549 0
badge

18 jaar

zo maar een stukje over kroon-olie zo van het internet af,


Kroon-Oil, een merk van goede huize
Sinds de oprichting in 1906 is Kroon-Oil uitgegroeid tot één van de grootste onafhankelijke producenten en specialisten van smeermiddelen in West-Europa. Honderden verschillende Kroon-Oil producten worden over de gehele wereld geëxporteerd en verkocht via eigen vestigingen en agenten. Een grote onderneming dus? Jawel, groot genoeg om onafhankelijk te zijn en de daarvoor noodzakelijke "know-how" onder eigen regie te verwerven en verder te ontwikkelen. Anderzijds nog "klein" genoeg om snel en flexibel aan de wensen van haar afnemers te voldoen.


geef jij eens een voorbeeld wcp, waarom olie van kroon/unil/eurol en comma slecht zou zijn.

slechte ervarings met deze olie..? of wellicht nog nooit gebruikt?

arie549 0
badge

18 jaar

--------------------------------------------------------------------------------
Arie, je trekt mijn woorden uit z'n verband, ik vergelijk kroon niet met Praxis oid.

daarvoor dan mijn excuses, ik las dat jij kroon en alle andere merken fantasiemerken noemde dus ging er van uit dat je dit dan met praxis olie vegelijkte..
-----------------------------------------------------------

kroon is geen 2 e keus van shell, kroon was al een bestaand merk toen shell zich er mee ging bemoeien. vandaar dat de naam is gebleven.

ben het wat betreft de vergelijking met michelin en kleber eens.(een grote naam erachter wil niet altijd zeggen dat het goed is)

om te spreken van 2 e keus vind ik niet juist, een seat of skoda is toch ook geen 2e keus vw/audi?

toch staat het merk vw er niet op.

arie549 0
badge

18 jaar

Ieder z'n eigen voorkeur, vaak gebaseerd op ervaring, maar net zo vaak op gevoel, laten we het daar maar op houden.
------------------------------------------------------------

daar sluit ik mij bij aan wcp.






arie549 0
badge

18 jaar

ok heren, ik denk dat ik nu genoeg info heb wat betreft kiezen voor merkolie of niet..
Ik heb dit keer maar praxis 5w40 olie toch maar ingedaan..

milas 0

18 jaar

wil je lang met je peug rijden milas....?


arie549 0
badge

18 jaar

Milas ik heb vijf jaar met hetzelfde soortblok in een Xantia gereden maar dan 1,6 met DGC en later omgebouwd naar DGI en altijd alleen maar gamma of karwei olie bij gevuld. Ik heb nooit klachten daarmee gehad.John.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Milas ik heb vijf jaar met hetzelfde soortblok in een Xantia gereden maar dan 1,6 met DGC en later omgebouwd naar DGI en altijd alleen maar gamma of karwei olie bij gevuld. Ik heb nooit klachten daarmee gehad

-----------------------------------------------------------

en diegen die die xantia nou jouw heeft gehad...... zal zeggen , had toch verwacht dat die motor wat langer mee zou gaan....


vergelijk het eens met bloed in je lichaam, als het bloed in je lichaam niet goed doorstroomt, of er is iets mis met je bloed dan funtioneer jij ook niet optimaal.

zo werkt het met een automotor en goede olie ook.........

als de kwaliteit van de olie er niet toe deed, had verversen ook weinig effect...



een motor met goede olie smeren, is een behoud voor je motor...


de keus ligt bij je zelf midas............. bezuinigen op motorolie is verkeerdt bezuinigen!!

arie549 0
badge

18 jaar

Ik heb begrepen dat de olie er al weer inzit. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor een bepaald merk. Er zullen best grote kwaliteitsverschillen zijn, wat het beste is voor welke motor wordt in specificaties door de fabrikanten aangegeven als ook de verversingsintervallen. Ik vind dat er al veel gezegd is over persoonlijke voorkeuren dus zullen we het maar weer bij laten?

PL 0

18 jaar

Nou Arie ik rij er nog steeds mee alleen heb ik na 297000 km er een ander blok ingehangen omdat ik liever een 16klepper had daar rijd alweer 16000 tot volle tevredenheid mee maar weet je die PSA blokken zijn zo goed daar kun je rustig 3ton mee rijden zonder al te grote problemen ook op lgg.groetjes John.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Arie mijn naam is Milas niet Midas.. :-)
Ik zal volgende keer Esso ultron, of Valvoline of iets van een bekendere merk in doen. Ik denk zelf dat het niet al te veel uitmaakt, Ik ververs de motorolie toch uiterlijk bij 20.000 km, terwijl interval voor deze blokken op 30.000 km zit.

milas 0

18 jaar

verversen om de 15.0000, 30.000 is indd lang....


kan nooit kwaad om iets eerder te verversen...

arie549 0
badge

18 jaar

Ik rijd 100 km per dag woon-werk verkeer.
Geen snel weg km, binnen door (Zevenaar - Apeldoorn..)
Vanaf 70 km/u (als de motor warm is) 5e versnelling... gewoon lekker rustig aan.

milas 0

18 jaar

Idd wcp178, dat werkt meestal perfect.
Gewoon even flink doortrappen en dan is alle vuiligheid er weer uit.
Daarna pakt tie ook weer goed op vanuit lage toerentallen.
Ik denk trouwens dat het niet veel uitmaakt welke olie je er in gooit.
Hier in nederland worden die autos toch niet zwaar belast.
Als je veel met aanhangers en over bergpassen heen moet dan word het een ander verhaal.
Het zegt genoeg dat we hier 4 a 500.000 met een motorblok doen.
Hier in het vlakke land slijt het toch helemaal nergens van.
En van die 2 weken in het buitenland eens per jaar ook niet.

primera p11 0

18 jaar

Ik geloof ook dat dit werkt echter Milas heeft een 1.8 8v Peugeot blok op LPG in zijn 406. Bij dit soort belastingen (langere tijd volgas) zullen je klepzittingen sneller versleten zijn, zeker bij dit motorblok. Hou dat ook in de gaten.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Ik ga vaak genoeg nog de snelweg op hoor.. 120- 140 km/u..
Ik denk dat het "uitblazen" richting Oberhausen niet echt nodig is..
Ik vraag me trouwens af of deze 1.8 8v blok van bj 1999, niet net iets beter zijn dan de andere 1.8 blokjes.
Heb onlangs klepspeling laten controleren, het was prima in orde !

milas 0

18 jaar

Idd op gas niet aan te raden ivm de verbrandings temperaturen.

primera p11 0

18 jaar

Als de specificaties van olie zoals Sel vermeldt :
-API SL/CF
-ACEA A3/B3/B4
-VW 502.00/505.00
-BMW LONGLIFE
-MB 229.3
Lijkt me toch wel in orde? of er Okar, Castrol of Elf opstaat is niet zo belangrijk lijkt mij..

sel 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.