auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot Boxer: motorolielekkage

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2HDI 120PK

Ik heb eind januari 2013 een tweedehands peugeot boxer 2.2HDI (ford motor met ketting); 120PK; BJ: 02/2007 gekocht, sindsdien heb ik een kleine 3000Km gereden. Groot onderhoud is eind december 2012 gebeurd, 1000Km voor de aankoop. Bij ingebruikname door mezelf merkte ik op dat de boordcomputer een laag motoroliepeil aangaf, met de peilstok heb ik dit koud nagecheckt en idd dit stond laag. Dus heb ik dit terug op niveau gebracht met 1l 10W40, vermoedelijk niet van hetzelfde merk/ type olie dat er al op zat. dat terzijde. Hierna merkte ik dat de koppeling doorslipte rond de 2100tr als ik gas planche geef vanaf de 4de vitesse. Nu 3000Km verder en de olie staat al terug op minimum, terug bijgevuld en de dag erna had ik terug last van een slippende koppeling. Dus gisteren eens onderaan gekeken, het was redelijk snel duidelijk waar het probleem zich situeerd. [url=https://picasaweb.google.com/vandenberkb...]Hier[/url] heb ik een aantal foto's geplaatst. Alles wat "zwart" ziet, is vettig van de olie.

Ik ben benieuwd wat jullie foutdiagnose is en de kosten die hieraan verbonden zijn om dit euvel te laten verhelpen.
Mijn vermoeden gaat uit van een dichting aan de krukas die lek is.

Dank bij voorbaat.

Geplaatst door

vdbeke (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk is de priceas keerring lek... De koppeling moet er toch uit en dan kun je zien waar de olie vandaan komt. lekkage van de price as keerring kan komen door te veel olie in de versnellings bak . Ook kan de keerring bedorven zijn door oververhitting en dat kan weer komen door een slippende koppeling. Het slippen van de koppeling komt meestal niet door het nat zijn van de koppelings plaat en drukgroep. Maar de olie zorgt ervoor dat de koppeling niet soepel aangrijpt. En dat zorgt er voor dat de koppeling extra hard moet werken en oververhit raakt. Maar het kan ook gewoon door normale slijtage komen.

Van de kosten heb ik (gelukkig) geen verstand meer.

als ik de kleur zie denk ik eerder aan krukaskeering, het is namelijk zwart en bak vloeistof is blanker van kleur en niet zo zwart.
dit verklaart waarom je olie verlies hebt. maar niet waarom de koppeling slipt
km stand staat er niet bij dus daar kan ik even weinig mee.

in alle gevallen zoals ik lees moet de bak eraf en dan weet je direct meer
over kosten durf ik niet veel te zeggen maar in een grofe schatting kan ik je wel geven (kan er dus ook ver naast zitten)
Dubbel massa vliegwiel 500-600euro (deze wil wel eens spelling geven, dit moet gecontroleerd worden als bak eraf is.
koppeling set 250-350euro
druklager 50-80euro
keeringen bak totaal ongeveer 30-40euro
bak olie 25-30 euro
arbeid, ik weet niet wat er voor staat maar 6 a 8uur kan het wel zijn, dan heb je ook vlot door kunnen werken
dit moet je x uurloon doen, dat ligt rond de 40-70 exbtw per uur

als nog het is een schatting kan er dus ook ver naast zitten

Gekocht op 75 000Km, toen 1l olie bijgedaan omdat deze laag stond en toen begon ook het slippen, tijdens de testrit voor de aankoop was hier niets van te merken!
Huidige Km stand: 78 500
Ik kan ongeveer 1000Km rijden en dan is er weer 1l motorolie verdwenen. Er is geen/ weinig rook, dus het is niet zo dat de motor de olie drinkt.
Groot onderhoud is op eind december 2012 gebeurd, rond de 74 000Km.

De koppeling slipt volgens mij doordat de olie op de koppeling terecht komt en daardoor grip verliest bij maximaal koppel van de motor (vanaf 2100tr slipt deze door tot 2500tr), en dit vanaf 4de vitesse. Het slippen van de koppeling is enkel bij het versnellen/ optrekken als ik gas planche geef. bij "normale" acelleratie (= niet gas planche) slipt de koppeling niet.

De olie is inderdaad zwart van kleur, ik heb op enkele locaties gevreven en dit was een vrij donkere kleur.

Dus rond de 1000 euro mag ik dan wel tellen, gelukkig is mijn garage geen officiele dealer.

Ik ben me bewust van de problemen die bij deze wagens van toepassing is, zoals een vroegtijdig slijtage van de koppeling. Verkeerde verhouding van de achteruit (ik heb goede verhouding), slechte afwatering van de voorruit (bakje in het midden is aanwezig, en met ketting voel ik me al geruster dan met een riem)

vdbeke 0

11 jaar

vette koppelingsplaat zorgt niet voor slippen. wel voor lastig koppelen of ontkoppelen (plakken)

met vette koppelkingsplaat denk ik aan olie.
dan weet ik 1 ding zeker dat het wel degelijk gaat slippen, slecht ontkoppelen en koppelen durf ik niks over te zegen maar dat kan ook komen door vuil.
want ik denk niet dat als je op je fiets zit je olie op de remblokken wilt hebben zitten. dan merk je dat met hetzelfde kracht je veel minder remt.
zonder olie sta je met piepende band stil, met olie piepen de remmen niet meer maar sta je ook niet direct stil.

met andere worden en koppeling die onder de olie zit, slipt



is deze wagen 2de hands gekocht
want als je bij een bedrijf hebt gekocht zit er denk ik garantie op.

Aan de hand van deze foto's, lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat er meer dan 1 liter langs de krukas keerring gelekt is. Het ligt naar mijn idee meer voor de hand dat dit verbruikt word, bijvoorbeeld doordat de turbo iets olie mee spuugt. Dat er dan geen overmatige rook ontwikkeling is vanuit de uitaat, is bij dit verbruik ook niet te verwachten. 1 liter op 3000km vind ik ook niet heel erg verontrustend. Dat de koppeling slipt na het bijvullen is wel frappant. Het zweten van de krukaskeerring zal in de regel via de achterkant van het vliegwiel afgevoerd/weg geslingerd worden en dus niet de wrijvingsvlakken van de plaat, vliegwiel of drukgroep bereiken. Onze boxer service wagen met een zelfde motor heeft ook een half jaar lang soms een slippende koppeling gehad bij max. accelereren. Gek genoeg heeft dit zich vanzelf opgelost en heeft daarna nog jaren goed gefunctioneerd. Een licht zwetende prise as keerring zorgt wel voor olie op de wrijvingsvlakken. Ik zou eerst het versnellingsbak olie niveau exact controleren en daarnaast de ontluchting van de versnellingsbak reinigen en testen. Als de ontluchting verstopt is, zal er bij het opwarmen van de versnellingsbak een lichte overdruk in de versnellingsbak ontstaan. Op die manier kan er olie langs de prise as keerring geperst worden, terwijl de keerring zelf in goede staat is.

wkhoek 0
badge

11 jaar

Werking van een traditionele keerring!!!!! Als we er van uit gaan dat de draaiende as ter hoogte van de keerring, mooi vlak en glad is. Zal de goed passende keerring zodanig op de as gedrukt worden dat er geen olie tussen as en keerring weg loopt. Daarvoor zorgt de om het v-vormige lip geplaatste veer. Als er druk op de olie komt te staan gaat die druk de veer helpen om een nog steviger afdichting te bewerkstelligen. Omdat de as in de keerring rond draait, is het nodig dat er olie tussen de as en de keerring zit. Daarom moet voor montage de as en de keerring ingevet zijn. Zelfs als de as,na jaren arbeid is ingesleten zullen de meeste keerringen hun werk naar behoren blijven doen. Pas als de groef een of meer scherpe randen heeft gekregen. en de keerring komt door de drukverhoging op de rand van de groef te lopen zal hij gaan lekken.ook zal dan de keerring gaan lekken als door de zg axiale speling van de as de keerring op de rand van de groef draait.

Als er motorolie lekkage is zal de meeste olie langs het motorblok rechtstreeks naar beneden lopen en dan op straat druppen. De hoeveelheid welke er lekt is daarom geen peil op te trekken. De versnellingsbak olie welke voorbij priceas keerring is gelekt komt in de zg tump. de voorkant ervan komt midden in de koppeling uit. en die olie komt altijd op een draaiend deel terecht en wordt in de rondte geslingert als de motor loopt. Het stof van de koppelingsplaat mengt zich met de olie en deze kleurt ook zwart. Als je voor demontage wil weten waar de olie vandaan komt zul je er aan moeten ruiken. De lucht ervan is behoorlijk verschillend.

Heel veel fabrikanten hadden vroeger weinig vertrouwen in hun eigen producten en boorden daarom in de tump een gaatje aan de onderkant, direct aan de buitenkant van de keerring. de olie lekte dan direct op straat.

De olie die lekt heeft geen sterke geur.
Even herhalen, misschien was ik niet helemaal duidelijk en met meer gedetailleerde kilometers:
Ik heb de wagen eind januari gekocht van particulier, dus geen garantie. Ik heb daarnet mijn tankkaart even nagekeken ik heb in totaal 4000Km ipv de eerst gezegde 3000Km tot nu toe afgelegd.
Op 75 600Km (begin februari) heb ik 1l motor olie toegevoegd, na aankoop dus.
Op 78 000Km (midden maart) heb ik 1l motorolie toegevoegd, maar toen stond ie al een tijdje op het minimum.
In tussentijd van de twee vulbeurten toen het slippen afgenomen was zaten er ook nog een paar tripjes naar de zee, 400Km (heen en terug). Toen was het slippen bijna niet meer merkbaar.
@wkhoek: je vind het olieverbruik toch noch niet normaal neem ik aan? Had u ook dergelijke olievlekken op diezelfde locaties als mij tijdens de slippende periode?

Iemand die me een garage kan aanbevelen? Ik woon in noord-Limburg (België), maar werk in Eindhoven/ Helmond.

vdbeke 0

11 jaar

Ik heb de foto s eens bekeken , dit lijkt meer op zweten dan op lekken , bij lekken zit de olie veel meer verspreidt , en heb je ook vette plekken op de stoep bv. en daar hoor ik je niet over.
Ik denk dat de koppeling gewoon versleten is , en het olieverbruik via de turbo plaats vind.

kaleido 1 7445
badge vip badge

11 jaar

Kleine update, het slippen is gestopt. Ofja ik heb er geen last meer van en het oliepeil is nog op peil.
Zou dit kunnen komen doordat het nu iets warmer is als de afgelopen maanden?

Ook even langsgeweest bij mijn garage, de olie die er aan hangt is volgens hem puur zweet. Als de olie met 1l per 1500Km lekt dan hangen de druppels eraan en hangt er aan de achterkant van de camionette olie.

De olie wordt volgens hem verbruikt. 5000Km geleden is er een groot onderhoud gebeurt, mogelijk met minderwaardige olie waaraan het olieverbruik te wijten valt. Maar dat durfde hij niet voor de volle 100% te zeggen, daarvoor moest ik hem eens binnen doen.

vdbeke 0

11 jaar

lekkage die je nziet is inderdaad meer zweten dan lekken, je haalt daar geen liter per 1000km mee

verder je motor kan meer olie verbruiken als je de verkeerde olie gebruikt 5w30 heeft de neiging om eerder te verbruiken dan 5w40
de 2 olieen die het meest worden gebruikt. rede is de dikte van de olie oftewel de viscositeit

Klopt, maar ik vind het dan wel weer straf dat alles rond de koppeling onder de olie zit. En dat het slippen terug begint als de olie bijgevuld word.
Ik heb er 10W40 bijgedaan (staat als eerste vermeld in het onderhoudsboekje), wat er op zat weet ik niet. Maar ik ga hem in de loop van volgende week binnen doen en alle olie eens laten vervangen en een paar ander prullen laten nakijken.

vdbeke 0

11 jaar

Niet overdrijven Ben. Niet àlles rondom de koppeling zit onder de olie. Zoals een paar mensen hier al meldden: dit is zweten, géén lekken.

En vreemd is; dat het slippen nu plotseling is gestopt. Wàs het wel slippen?!? Was het niet zo dat jij moest wennen aan deze cammionette?

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Wanneer ik onder de bumper naar het motorblok kijk dan zou ik ook concluderen, maar als ik foto 5 en 8 bekijk op Picasa (waar je wat dieper omhoog kunt kijken) alles wat daar donker/ zwart gekleurd ziet, is olie. Ik weet niet in hoeverre dit normaal is, maar mij lijkt het niet echt normaal.
Overdrijven is een kunst en door mijn onervarenheid in dit soort zaken (anders was ik hier niet) stel ik mogelijk dingen wat erger voor dan ze zijn. Vandaar dat ik er foto's heb bijgevoegd en jullie zo veel en goed mogelijk van informatie voorzie zodat jullie zelf een mening kunnen vormen met al deze informatie.

Als de toerenteller in een keer omhoogschiet (met bijhorend motorgeluid) en blijft hangen op 2500 toeren totdat er weer grip is en dan terug stelsig matig verhoogt, denk ik wel dat ik kan concluderen dat het slipt.

Ik heb nu bijna 3 jaar mijn rijbewijs en sindsdien heb ik al veel verschillende wagens gereden, mede door mijn werk, en nog nooit heb ik dit meegemaakt, eender welk merk/ type: master (oud en nieuw), transit (oud en nieuw), boxer, daily, transporter, expert, partner.

Wennen, ik kan niet echt wennen aan een bepaalde wagen omdat ik met teveel verschillende wagens op kort tijd door mekaar rijd rijdt. Soms kan het goed zijn dat ik met 3 verschillende wagens rijdt op een week, heel soms wel op één dag. Na 4000Km op 2 maanden denk ik wel dat ik ongeveer weet hoe de camionette rijdt/ reageert. Tenslotte de basistechniek van een wagen blijft hetzelfde ongeacht het merk, alleen de wegligging, besturing, ed. verandert.

Ja inderdaad heel vreemd, het slippen is gestopt. En toch is er niets verandert/ toegevoegd. Enige wat ik kan bedenken is dat het wat warmer aan het worden is, geen idee of dat invloed kan hebben. Maar voor hetzelfde geld is het morgen terug van hetzelfde, ik houd jullie op de hoogte.

vdbeke 0

11 jaar

Garage gaat er niets aan doen, koppeling slipt de laatste niet meer. Dus hij stelt voor om het zo te laten nu met de nieuwe olie. Als ik in de toekomst toch terug problemen krijg dan is het niet slechter om er toch eens verder hene te kijken en alles te vervangen. Hij is er zelf ook mee gaan rijden en de koppeling pakt ook nog goed, dus hij denkt dat het een beetje gelekt heeft (iets meer als zweten) en daardoor slipte. Waarom dit nu net gebeurde als de olie bijgevuld werd, kon hij niet zeggen.

Hij is terug, olie is vervangen door 5w30 fully synthetic total quartz van ESSO (?). Ik had gevraagd voor een busje olie bij te doen en dat is van ESSO, zodoende kan ik bijvullen met hetzelfde spul als hij terug gezakt is.

vdbeke 0

11 jaar

Enkele dagen nadien begon het slippen terug, direct na het werk naar de garage geweest en gevraagd als de garagist 5 minuten tijd had om er eens mee te rijden. Ritje gedaan en maar direct een afspraak gemaakt om alles eronderuit te zwieren. Aanstaande dinsdag gaat hij binnen.
Dat de koppeling terug begon te slippen na de olieverversing is waarschijnlijk omdat de 10W40 die ik er bijgedaan heb dikker is dan de 5W30 die mijn garagist heeft gebruikt voor de olieverversing.

vdbeke 0

11 jaar

heb het verhaal kompleeet overgelezen. in grove lijnen dan
zover ik het begrijp is de koppeling nog niet vervangen. deze slipt wederom

echter dit kan niet aan de het bijvullen van de olie liggen.
waarom 5w30 zit erin en daar kan zonder probleem altijd 10w40 bij (andersom ook) dit is namelijk verplicht.
echter is zo dat 10w40 bij warme en koude motor iets dikker is.
dus olie in de motor zou nou fractie diker zijn (haalt 10w40 niet ivm verdunt is met 5w30 dus zal er ergens dan tussen zitten)

denk dat je gewoon tijdje geluk hebt gehad dat het goed is gegaan.
woensdag weet je meer
neem namelijk aan dat de garage dinsdag gewoon dicht is ivm 30april is.

Ik woon in België maar werk in Nederland. Dus dinsdag kan ik niet gaan werken, maar is de garage wel open.

Koppeling is nog niet vervangen, maar gaat wel gebeuren. Als alles eronderuit is, eens deftig nakijken. Vermoedelijk is de keerring van krukas defect, waaraan gedeeltelijk het "olieverbruik" ligt.

5W30 is blijkbaar voorgeschreven voor deze motoren, maar u zegt dat het verplicht is om te mengen met 10W40? Of begrijp ik het verkeerd.


even gauw een overzichtje:
Op 75 600Km (begin februari) heb ik 1l motorolie 10W40 toegevoegd, na aankoop dus.
Op 78 000Km (midden maart) heb ik 1l motorolie 10W40 toegevoegd, maar toen stond ie al een tijdje op het minimum.
In tussentijd van de twee vulbeurten toen het slippen afgenomen was zaten er ook nog een paar tripjes naar de zee, 400Km (heen en terug). Toen was het slippen bijna niet meer merkbaar.
op 79 000Km (midden april) heb ik de wagen naar mijn garagist gebracht voor een smeerbeurt 5W30, nadien begon het slippen terug
Enkele dagen nadien begon het slippen terug

vdbeke 0

11 jaar

Busje is terug van eind vorige week, koppeling incl drukgroep is vervangen en de keerring van de krukas was gescheurd. De kostenschatting van truck0werner was goed, 820 waarvan de helft uren.

Dacht ik dat de problemen verholpen waren, sta ik zondag op verplaatsing heb ik 2 minuten liggen prullen om mijn sleutel gedraaid te krijgen. En ja ik weet dat er zoiets als een contactslot bestaat. Zondagavond met wat kruipolie beterschap in proberen te krijgen, maar tevergeefs. Zijn ze me gisteren komen depaneren met een oliepompke en mijn reserveleutel. Garagegist heel het slot vol met oliegepompt (bij wijze van spreken) en met reservesleutel toch ook nog een minuut liggen rommelen voordat hij de sleutel verdraaid kon krijgen.

vdbeke 0

11 jaar

Contactslot is in de soep gelopen. Nu je hem (toevallig) weer draaiend hebt kun je het slot vrij simpel verwijderen. Als de sleutel niet draaien kan is dat vel lastiger (duurder)

Nadat je het kl;eine bevestigingsboutje hebt verwijderd. Zet je de sleutel in de speciale positie (tussen Marcia en uit. Op dat moment kun je het blokkeerpennetje indrukken en het slot terug trekken. Soms moet je tegelijktertijd toch nog ff een beetje zoeken naar de juiste stand van de sleutel.

Eenmaal verwijderd, kun je het electrische gedeelte gebruiken om je te verplaatsen. Een nieuw slot plaats je later op dezelfde manier terug ...

580 of 90 euro, is het prijsverschil, doe mij dan toch maar de 90euro optie.

Waar kan ik het bevestigingsboutje vinden?

vdbeke 0

11 jaar

ik wis stiekem wel dat de prijs klopte.
dit ivm de tijden van peugeot en onderdelen van peugeot gehanteerd heb/had

zelf heb ik nog niet meegemaakt dat het slot prolbemen gaf.
maar wat betreft bevestigingbout kan het zijn dat het een breekbout is. hier breekt de kop af en blijft de rest achter. alleen gaatje boren en dan een torx bit inslaan om de bout er uit te kunnen halen is dan de oplossing.
maar dat moet ik zelf ook kijken hoe dat dan exact zit.

Een foto van de nieuwe koppeling, zonder de oliesmurrie. De rechtse foto is hoe het was.
Alles is terug netjes opgepoetst en hopelijk blijft het zo.

[url=http://www.schematheek.net/index.php?p=u...][img]http://upload.schematheek.net/thumbs/242...[/img][/url][url=http://www.schematheek.net/index.php?p=u...][img]http://upload.schematheek.net/thumbs/242...[/img][/url]

Ik heb het slot eens bekeken maar kan nergens niets vinden, moet de plastieken kap van de stuurkolom hiervoor verwijderd worden?

Vandaag ook nog liggen zoeken naar een probleem met een van de deuren, als ik een bocht naar links pak, piept de computer om te zeggen dat er een deur open is. Ik verdacht de schuifdeur omdat deze rechts zit, maar kan niet echt iets vinden. Enkel de geoxideerde contacten van de schakelaar. Deze heb ik terug proper gemaakt. Iemand bekent met dit fenomeen?

vdbeke 0

11 jaar

Waarschijnlijk wel de schakelaar van de schuifdeur die dit veroorzaakt. Die is namelijk erg gevoelig. Deze kan afgesteld worden door hem in zijn houder iets naar voren te halen en dan de deur te sluiten. Ze werden ook veelvuldig kort gesloten, vooral bij koeriers. Dit omdat als de storing permanent is, de wagen niet meer op slot gezet kan.

wkhoek 0
badge

11 jaar

Cilinder is vervangen, opzich gemakkelijk zelf te doen. [url=http://www.schematheek.net/index.php?p=f...]Hier[/url] heb ik beschreven hoe je dit kan doen en waar op te letten.

Ik denk dat ik kan zeggen dat het schuifdeur mankement opgelost is. Geen problemen mee gehad de afgelopen weken.

vdbeke 0

11 jaar

Koppeling is vervangen en probleem is verholpen.

vdbeke 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.